תערוכת הרכב של ז'נבה אמנם לא התקיימה גם השנה (כמו אשתקד) עקב נגיף הקורונה, אך הזוכה בתואר "רכב השנה" של אירופה הוכרזה בכל זאת - הפעם באירוע מקוון שהועבר בשידור חי ברשת ולא במהלך טקס פתיחת התערוכה כמקובל בשנים רגילות. את הדירוג לשבע המכוניות שעלו לשלב הגמר העניקו 59 עיתונאי רכב מ-22 מדינות שונות באירופה.
1 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
והזוכה הגדולה והמאוד מפתיעה היא טויוטה יאריס: בדור החדש מציגה היפנית הקטנה שיפור משמעותי לעומת קודמתה, ובאירופה היא משווקת גם בגרסה ספורטיבית שזוכה לביקורת מצוינות, אך בקרב שבע האחרונות היא לא נחשבה לבעלת סיכוי לזכיה. זאת בניגוד לזוכה במקום השני, פיאט 500 החשמלית, עליה הימרו רבים כזוכה אפשרית. יש להזכיר כי הדור הקודם של האיטלקית זכה בתואר ב-2007, וזכייתה הייתה ממשיכה רצף זכיות של דגמים חשמליים אחרי יגואר i-pace ב-2019 ופיז'ו 208 (גם חשמלית) ב-2020. ובכל זאת, היאריס הביסה אותה בפער גדול יחסית.
בכך שברה טויוטה רצף של עשר שנות זכיה של דגמים אירופים בתחרות, כשהיפנית האחרונה לעשות זאת הייתה ניסאן ליף (החשמלית) ב-2011. טויוטה זכתה לאחרונה בתואר ב-2005, עם הפריוס (ההיברידית) ועבור היאריס זו זכייה שניה - הדור הראשון של הסופר מיני שהושק ב-2000 זכה אף הוא. למעשה, מאז היווסדה של התחרות בשנת 1964, זכו בתואר רק חמש מכוניות יפניות - שלוש מהן מתוצרת טויוטה.
במקום השלישי זכה קופרה פורמנטור, רכב פנאי ספורטיבי מבית חטיבת הספורט הצעירה של סיאט שצפוי להגיע לישראל בעוד כשבועיים. אחיו החשמלי לקונצרן פולקסווגן, ה-ID.3 שזכה במקום הרביעי ונתפס אף הוא כבעל סיכויים לא רעים לזכייה (למרות שהוצג עוד ב-2019), יגיע ארצה רק בשלב מאוחר יותר. סקודה אוקטביה, לנדרובר דיפנדר וסיטרואן C4 החדשה סיימו במקומות 5-7 בהתאמה.
התוצאות הסופיות:
  • טויוטה יאריס: 266 נקודות
  • פיאט 500: עם 240 נקודות
  • קופרה פורמנטור: 239 נקודות
  • פולקסווגן ID.3: עם 224 נקודות
  • סקודה אוקטביה: 199 נקודות
  • לנדרובר דיפנדר: 164 נקודות
  • סיטרואן C4: עם 143 נקודות

כללי התחרות

לשלב הראשון של תחרות מכונית השנה באירופה נבחרות מדי שנה כ-30 מכוניות חדשות ששווקו במהלך השנה החולפת לפחות בחמש מדינות באירופה עם צפי מכירות של יותר מ-5,000 יחידות בשנה. צוות של עשרות עיתונאי רכב בכירים מהמדינות השונות קובע את המשתתפות ומעניק להם ציונים בכל שלב.
מספר העיתונאים מכל מדינה נקבע לפי חשיבותה בתעשיה וגודל שוק הרכב בה. כך למשל, מדינות המייצרות רכב וכאלה בהן נמכר מספר גדול של מכוניות חדשות, כמו איטליה, בריטניה, גרמניה, ספרד וצרפת, שולחות שישה עיתונאים כל אחת. אחרות שולחות מספר קטן יותר של נציגי תקשורת, וחלק מהמדינות שולחות רק נציג אחד. רק חמש מבין השופטות הן נשים.
הבחירה במכונית השנה מתבצעת על פי פרמטרים של עיצוב, נוחות, שימושיות, בטיחות, צריכת דלק וידידותיות לסביבה, ביצועים, התנהגות כביש ושביעות רצון כללית. פרמטרים נוספים חשובים הם חדשנות טכנולוגית ותמורה למחיר. בשלב הגמר, כל עיתונאי מחלק בין המכוניות 25 נקודות, אותן הוא נדרש לתת לפחות לחמש משבע הפינליסטיות. הציון המרבי האפשרי הוא 10 נקודות למכונית.

לטויוטה יאריס בקטלוג הרכב של iCar