בקצרה:
  • 25.5 אלף מכוניות חדשות נמסרו בחודש פברואר החולף
  • יחד עם ינואר נמכרו יותר מ-73 אלף מכוניות השנה - שיא חדש
  • יונדאי מובילה, מאזדה מזנקת, הונדה ממשיכה לצלול
1 צפייה בגלריה
כביש 20
כביש 20
כביש 20
(צילום: עמית הובר)
אחרי נתוני המסירות החריגים של ינואר עם יותר מ-48 אלף מכוניות חדשות ושיא היסטורי, נראה חודש פברואר צנוע בהרבה עם 25,505 מכוניות חדשות שעלו על הכביש - עליה קלה של 2.6% לעומת פברואר 2020, ממש לפני תחילת השפעת מגיפת הקורונה. אלא שצנוע ככל שיהיה פברואר, יחד עם נתוני ינואר נקבע השנה שיא של למעלה מ-73 אלף מכוניות חדשות בחודשיים הראשונים של השנה, עליה של 10.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מובילת השוק היא כמובן יונדאי, ששומרת על מעמדה הבכיר כבר שנים ארוכות ומסרה השנה כבר קרוב ל-12 אלף מכוניות חדשות. שימו לב בחודשיים בלבד, מספר שרק ארבעה מותגים נוספים מסרו במהלך כל שנת 2020. טויוטה וקיה שומרות על המקומות 2 ו-3 בהתאמה, כאשר כל השלישיה המובילה רשמה עליה של כ-11-12% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
סקודה שבמקום החמישי ירדה במעט, בין היתר בשל עיכוב בהגעתן של גרסאות 1.5 ליטרים לאוקטביה החדשה. במקום החמישי מפתיעה מאזדה עם זינוק חד של 47.2%, מבלי שהשיקה דגמים חדשים בתקופה האחרונה. מיצובישי, סיאט ושברולט ממשיכות את הרשימה, כאשר במקום התשיעי ועשירי מתייצבים מותגי רנו וניסאן עם עליה קלה במכירות, לאחר שנה של ירידה חדה וכואבת. את העשיריה השניה פותחת סוזוקי (2,047 מסירות עם ירידה של 22.6%) ומיד לאחר מכן פיז'ו (29%+) וסובארו (68%+) עם צמיחה חריגה.
בשוק היוקרה חל מהפך, כאשר את השלישיה הגרמנית מובילה מרצדס (10.3%+), ואחריה ב.מ.וו (68.3%+) ואודי (2.2%-) שמאבדת את הבכורה. בין המותגים הקטנים יותר נרשמה התעוררות קיצונית במותגים פורד (199%+) ואופל (411%+), בשני המקרים אחרי תקופות ממושכות של דשדוש. מנגד, פולקסווגן (19.1%-) והונדה (31.7%-) איבדו חלק ניכר מכוחן.
בדו"ח המסירות המלא שנשלח החודש באיחור ניכר, ניתן להבחין גם במספר מותגים חדשים שעלו ארצה לאחרונה. ג'נסיס מבית יונדאי מסרה כבר 11 כלי רכב ואילו קופרה, חטיבת הספורט של סיאט, העלתה על הכביש שמונה רכבים לקראת השקתו המקומית של המותג בשבוע הבא.
אל מותגי הרכב הסיניים המוכרים, GAC ו-MG הצטרפו עוד מספר יבואנים שישווקו בקרוב דגמים נוספים מתוצרת סינית - כולם עם הנעות חשמליות. המותג סרס, ביבוא של טלקאר (יבואנית קיה וסאנגיונג) העלה על הכביש כבר שלושה כלי רכב, כמות דומה לזו שהעלה JAC, אותה מייבא איש העסקים אליהו גרידיש. שני כלי רכב נוספים נרשמו תחת המותג אייווייס, המגיעים ארצה על-ידי בליליוס, המשווקת בישראל גם אוטובוסיים סיניים מתוצרת גולדן דראגון. אלה מצטרפים לארבעה כלי רכב מתוצרת מקסוס של צ'יינה מוטורס, גם היא מוכרת אצלנו בתור יבואנית אוטובוסים סיניים מתוצרת יוטונג.
מה אנחנו חושבים: בהיעדר פתרונות מספקים בתחבורה הציבורית, ועם הכנסה שהתפנתה לאחר שבשנה החולפת הצטמצמו משמעותית ההוצאות על חופשות וטיולים בחו"ל, אזרחי ישראל נוהרים בחודשים האחרונים לאולמות התצוגה ומסתערים על מלאי הרכבים החדשים שאגרו היבואניות לפני עליית המיסוי. את התוצאות נראה בתקופה הקרובה בפקקי תנועה שילכו ויתארכו, תופעה שצפויה להחמיר עם פתיחת המשק בימים אלו.
כל עוד התחבורה הציבורית מדשדשת והוצאות המדינה מאמירות בשל סבבי בחירות חוזרים ונשנים, יחד עם פיצויי עתק לנפגעי משבר הקורונה, לא נראה שבקרוב ישבר המעגל הנצחי של רכישות רכב חדש, מיסוי גבוה על הרכבים והדלקים ועומסים כבדים בכבישים.

לעוד חדשות רכב ב-icar