בקצרה:
  • רכב הפנאי הקטן של ב.מ.וו מתחדש
  • ישווק עם בחירה בין שלוש גרסאות הנעה
  • צפוי לנחות בישראל בתחילת השנה הבאה
השלישי בשושלת: זהו דור שלישי ל-X1, הנחשב לרכב פנאי קטן ראשון בקטגוריית היוקרה ולהצלחה מסחרית גדולה, עם כ-1.9 מיליון יחידות שיוצרו עד עתה. וגם הוא מתחבר לאסטרטגיה הנוכחית של ב.מ.וו, מעין שלב ביניים עד הצפת אולם התצוגה בדגמים חשמליים ייעודיים בלבד. ולכן הוא מציע מגוון יחידות הנעה על אותה פלטפורמה - מנועי בנזין, היברידי-נטען וכמובן, לראשונה גם הנעה חשמלית מלאה תחת השם iX1.
בנזין, חשמל או משולב: ה-iX1 המסקרן מכולם מצויד בשני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי, כל אחד מחובר לגלגלים הסמוכים לו, עם 313 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות. מצברי 64.7 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 438 ק"מ, עם טעינה מהירה (130DC) מ-10 ל-80 אחוזים ב-29 דקות.
בנוסף יוצעו מנועי בנזין מוגדשים המוכרים מה-X1 היוצא, עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (136 כ"ס) או ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר (204 כ"ס) לו נוספת מערכת היברידית קלה (48V). שניהם מחוברים לתיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד, עם הנעה קדמית במנוע הקטן וכפולה קבועה בגדול.
יוצעו גם שתי גרסאות היברידיות-נטענות בשתי רמות הספק - 326 כ"ס בגרסת 30e או 245 כ"ס בגרסת 25e. בשתיהן יש מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס או 136 כ"ס) המחובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד. מנוע חשמלי אחורי (177 או 109 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומאפשר כך הנעה כפולה. מצברי 14.2 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 80-90 ק"מ, לעומת 50 הק"מ בדגם היוצא.
מה עוד צריך לדעת: ה-X1 מתבסס פלטפורמת FAAR הייעודית להנעה קדמית של ב.מ.וו ומיני, המהווה שדרוג של פלטפורמת UKL הוותיקה שהוצגה לראשונה במיני (דור 3) לפני כמעט עשור. הוא ארוך ב-5 ס"מ (450 ס"מ), רחב ב-2.5 ס"מ (184.5 ס"מ), גבוה ב-4.5 ס"מ (164 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ (269 ס"מ). גם תא המטען גדל, ב-35 ליטר (540 ליטר בסך הכל).
לדברי היצרנית, מערך המיתלים תוכנן מחדש והוא כעת קל יותר, עם מפסק סרנים רחב יותר (בכ-3 ס"מ) ומוטות מייצבים שונים, כולם אמורים לסייע לשיפור היכולת הדינמית, וכך גם מערך הגה משודרג שאמור לחדד את ההיגוי ולנטרל טוב יותר השפעת כוחות עליו. כאופציה יוצעו גם מיתלי M קשיחים יותר המאפשרים הנמכת מרכב קלה (1.5- ס"מ), נתמכי בולמי זעזועים אדפטיביים.
המראה הפך לאגרסיבי יותר בחזית עם סבכת כליות גדולה מבעבר, פתחי אוורור גדולים בפגוש ויחידות תאורה צרות יותר. סביבת הנהג עודכנה וכוללת כעת לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ומסך מגע גדול ("10.7), עם קונסולה מרכזית "צפה" הכוללת מתג בחירת הילוך במקום בורר, בחירה שנועדה להותיר מקום לעוד תאי אחסון.
גם מערך הבטיחות שודרג וכולל כעת בלימה אוטונומית גם לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור, שמירה על נתיב (התראה בלבד בעבר), טווח פעולה רחב יותר לבקרת השיוט האדפטיבית (עד 180 קמ"ש לעומת 140 קמ"ש בעבר) והתרעה על פתיחת דלת כשהטח לא פנוי.
מה אנחנו חושבים: ה-X1 הוא אחד מהדגמים החשובים עבור היצרנית ממינכן, שכן הוא מהווה כרטיס הכניסה שלה לקטגוריית רכבי הפנאי הרווחית. יש גם היגיון רב בבחירה לשמור עדיין על פלטפורמה אחידה לכל סוגי ההנעה, ולשמור בכך על הוצאות פיתוח נמוכות, שיאפשרו השקעה מסיבית יותר בפיתוח דגמים חשמליים מלאים עתידיים.
מול מתחרים קונווציונליים בקטגוריה, הוא צפוי להרגיש בנוח, יותר מהדגם המוחלף. כך בתחרות על כיסו של הרוכש הפוטנציאלי מול אודי Q3, וולוו XC40 ומרצדס GLA. בעיקר בגרסה היברידית-נטענת שמציעה טווח גדול משמעותית. עכשיו צריך לנהוג בו.