הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג, להוספת סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים נגד רוכבי אופניים וקורקינטים. אבל דו"ח חדש של מכון גרטנר בבית החולים שיבא מוכיח עד כמה מאחר משרד התחבורה בהתמודדות עם הסכנה שמציבים הכלים העירוניים, לרוכביהם ולהולכי הרגל שסביבם. לפי דו"ח המכון זינק ב-2021 מספר הפצועים בתאונות עם שני הכלים ב-24.5%. יצוין כי הדו"ח מתייחס רק לפצועים שהגיעו למיון והושארו לאשפוז. פצועים ש"רק" שברו יד או רגל, לא נכללים בספירה.
כך או כך מדובר בשיא חדש במספר הנפגעים: ב-2013, כאשר הכלים החשמליים עוד היו בחיתוליהם בארץ, נרשמו 75 נפגעים. המספר זינק ל-657 ב-2015, וממשיך לרשום מאז עלייה רצופה: 1,046 ב-2019, עלייה ל-1,088 למרות הקורונה ב-2020 ו-1,378 בשנה שעברה. בשנה החולפת מתו מפצעיהם 14 מהרוכבים, ובשלוש השנים האחרונות - 52.
בין הנתונים המדאיגים בדו"ח, שהוכן בידי צוות בראשותו של ד"ר מורן בודס, עולה כי נמשכת מגמת הגידול בחלקם היחסי של רוכבי הקורקינט מתוך סך הנפגעים המאושפזים כתוצאה מתאונות של כלים חשמליים. ב-2020 עמד חלקם של רוכבי הקורקינט החשמלי מקרב המאושפזים על 28% מהפצועים, וב-2021 עלה ל-32.1%.
איפה השבילים?
בשונה מהשנים הקודמות, שבהן היה מספר הולכי הרגל שאושפזו בעקבות תאונות עם אופניים וקורקינטים חשמליים יציב יחסית, ב-2021 חלה עלייה של 50% במספרם, מ-67 ל-96. עם זאת, האיסור לרכוב על מדרכות הוריד יותר רוכבים לכביש, בהיעדר מספיק שבילי רכיבה נפרדים, והתוצאה קשה: עלייה של 25% במספר הרוכבים שנפצעו בתאונה עם רכב מנועי אחר, מ-333 ל-450.
אשתקד גם נמשכה העלייה במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפגעו ואושפזו כתוצאה מתאונה כשרכבו על אופניים-קורקינט חשמליים מ-217 ב-2020 ל-287. זאת בזמן שלפי החוק, רוכבים בגילים האלה אינם מורשים לרכוב עליהם. למרות זאת, בשל הלחץ החברתי, הורים רוכשים את הכלים החשמליים גם לנערים ולנערות צעירים יותר והמדינה לא אוכפת.
במקביל לעלייה במספר הפצועים נרשמה החמרה בפציעות: זינוק של 36% במספר הרוכבים שאושפזו עם פציעה קשה או אנושה, ו-32% בשיעור הפצועים עם פגיעות ראש. תל אביב ממשיכה להיות העיר עם המספר הגדול ביותר של הרוכבים המעורבים בתאונות, 21.6% מהפצועים בשנה החולפת נפגעו בשטחי העיר.