טסלה הודיעה הבוקר לחלק מבעלי מודל 3 משנת הייצור 2022 על קריאה לתיקון במחשב מערכת המולטימדיה, שעלול להתחמם כאשר הרכב נמצא בטעינה מהירה או נערך לקראתה, מה שיאט את תצוגת המסך ויגרום למערכת לאתחל.
1 צפייה בגלריה
רכבי טסלה
רכבי טסלה
(צילום: אודי עציון)
הסיכון הבטיחותי: הנהג עלול שלא לראות בזמן את הצילום מהמצלמה האחורית, ואת החיווי למצב ידית ההילוכים, האם היא במצב נסיעה לאחור, לפנים או בניוטרל. הוא ממחיש בכך את החשיבות של מערכת המולטימדיה ברכבים המודרניים, שכבר אינה משמשת רק להאזנה לרדיו או למוזיקה מהטלפון הנייד, אלא מעורבת בהיבטים רבים של תפעול הרכב, כולל בטיחותיים.
מדובר ככל הנראה בריקול הראשון בארץ שיבוצע "מהאוויר" ללא צורך להגיע פיזית למוסך. דגמי טסלה מצוידים ביכולת עדכון תוכנה OTA (ר"ת Over The Air) שנשלח מהיצרן לרכב באמצעות תקשורת סלולרית, וכך גם יבוצע הריקול. הורדת העדכון והתקנתו צפויים לארוך לפי היצרן 20-60 דקות. למרות שמדובר בעדכון תוכנה, עדיין מדובר בריקול מבחינת החוק, מה שמחייב את בעל הרכב לבצע אותו בתוך חצי שנה ממועד קבלת ההודעה, אחרת לא יוכל לעבור מבחן רישוי שנתי, ולא יוכל להעביר בעלות.
אולם במקרה של טסלה מתלווה לריקול עוד היבט. בעלי טסלה רבים חסמו את עדכוני התוכנה לרכב, לאחר שהיצרן החליט לחסום כליל את השימוש בארץ במערכת הסנטרי. מדובר במערכת המשתמשת במצלמות ההיקפיות כדי לתעד בזמן שהוא חונה רכבים שפוגעים בו, ניסיונות ונדליזם וגניבה. המערכת מפעילה את צופר הרכב לכמה שניות כהתרעה, מה שאסור כיום בחוק המונע שימוש במערכות אזעקה ברכב בישראל.
במקום לעדכן את תוכנת ההפעלה שלה כך שתתריע למשל באמצעות הודעה או צפצוף בסמארטפון של בעל הרכב באמצעות האפליקציה שלה, בחרה טסלה שלא להציע את המערכת בארץ. כפי שנחשף ב-ynet, בעלי טסלה ישראלים גילו שבאמצעות אפליקציות חיצוניות שהם יכולים להשתמש בחלק מרכיבי המערכת שברכב. בתגובה הוסיפה טסלה לאחד העדכונים התקופתיים שהיא שולחת למכוניות חסימה של האפשרות, מה שהביא חלק מבעלי המכוניות לחסום ברכב ביצוע עדכונים, ועורר בקרבם זעם רב על הנציגות הישראלית של החברה.
כעת אם ישחררו את החסימה לצורך ביצוע הריקול תקבל טסלה את האפשרות לחסום את האפשרות להפעיל את הסנטרי ברכבם. בקבוצות בעלי טסלה מאיימים חלק מבעלי המכוניות שלא לבצע את הריקול כדי שלא לאבד את מערכת האבטחה לרכבם.
יצוין כי תקנות משרד התחבורה מחייבים יבואני רכב לדווח לכלי התקשורת בקריאות לתיקון, כדי שנהגי הרכב יקבלו עדכון מהיר על בעיה אפשרית ברכבם, כמו גם בכמה כלי רכב כלולים בתיקון. טסלה לא עשתה זאת.