בקצרה:
- נטע ׁ(NETA) הוא מותג סיני צעיר שמגיע לישראל
- ישווק כאן שלושה דגמים חדשים לחלוטין
- ינסה בעתיד להתחרות בטסלה מודל 3
נעים להכיר: נטע (Neta) הוא מותג רכב סיני נוסף שצפוי לנחות כאן באמצע השנה הבאה ויצטרף לאיווייס כמותג שני באולם התצוגה של קבוצת בליליוס. ולמרות שמדובר ביצרנית צעירה מאוד שהוקמה אך לפני כשמונה שנים, והיצע הדגמים שהיא מייצרת מוגבל בינתיים, יש לה שאיפות גדולות להתרחבות גלובלית, לרבות הקמת מרכז מחקר ופיתוח בעמק הסיליקון שבקליפורניה, ארה"ב. כמו מספר מותגים אחרים שכבר עשו עלייה, ישראל תהיה מדינה ראשונה מחוץ לאסיה שבה היא משווקת, מעין ניסוי כלים לפני חדירה מסיבית מתוכננת לשוק האירופי.
עד שזה יקרה אנחנו עורכים היכרות ראשונה עם המכוניות שהיא צפויה להנחית כאן. יש לציין כי נתוני הטווח משוערים בלבד, שכן בינתיים הם לפי תקן NEDC הוותיק והפחות מחמיר וריאלי מה-WLTP העדכני.
סופר-מיני חשמלית: ה-V הוא רכב חשמלי עירוני קטן ממדים, בקירוב כמו סופר-מיני סטנדרטי (407 ס"מ לאורך, 242 ס"מ לבסיס הגלגלים) ולכן עשוי למלא את החלל שהותירה רנו זואי שאינה משווקת עוד. ועם תג מחיר שעשוי לנוע סביב 110 אלף שקל הוא צפוי להיות הזול מסוגו. המנוע החשמלי צנוע עם 75 כ"ס בלבד העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, בעוד מצברי 38.5 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה מוצהר של כ-300 ק"מ. טעינה מהירה תאפשר מילוי מצברים מ-30% ל-80% בתוך כ-30 דקות.
סביבת הנהג כוללת מסך מגע ענק ("14.6) האחראי על תפעול המערכות ולכן מאפשר לוותר כמעט לחלוטין על מתגים, יש לוח מחוונים דיגיטלי צנוע מאחורי ההגה ורשימת אבזור צנועה הכוללת מפתח חכם ומצלמת נסיעה לאחור, בעוד בלימה אוטונומית המוצעת בסין כאופציה בתוספת תשלום תהיה כאן ציוד תקני.
למרכז הזירה: ה-U הוא רכב פנאי קומפקטי שיצנח היישר לקטגוריה התחרותית ביותר ואשר כוללת רב-מכר כמו MG ZS EV (החשמלי הנמכר ביותר ב-2020), ג'ילי גיאומטרי C (המחזיק בתואר מתחילת השנה) והנציג החדש BYD אטו 3. מבחינת ממדים הוא גדול מהם במעט עם 453 ס"מ לאורך ו-277 ס"מ של בסיס הגלגלים. יש להניח שתג המחיר שיוצמד לו יתאים לקטגוריה, וזה אומר בין 150 ל-160 אלף שקלים.
למנוע החשמלי הספק זהה לג'ילי ול-BYD (204 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים) וזינוק ל-100 קמ"ש ב-7 שניות, 0.3 שניות פחות מאטו 3, 0.7 שניות פחות מגיאומטרי C. טווח הנסיעה התיאורטי צפוי להיות דומה למתחריו, כ-400 ק"מ.
עיצוב הפנים כולל לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע צמודים, ומסך נוסף תחתון האחראי לבקרת האקלים. על קורות A יש מסכים נוספים המקרינים דרך מערכת המצלמות את השטח שמאחור ולכן מבטלים את השטח המת שהם מייצרים. אבזור הבטיחות מתקדם יותר וכולל גם בקרת שיוט אדפטיבית.
ספינת דגל: הדגם השלישי צפוי להתחיל שיווק בסין בשבועות הקרובים, ויתכן שגם הוא יעשה עלייה בשנה הבאה, הוא ה-S. ספינת דגל עתידית של המותג בתצורת משפחתית-סדאן וכמתחרה לטסלה מודל 3, NIO ET5 ו-BYD סיל. היא גדולה משמעותית מהאמריקאית ב-29 ס"מ לאורך (498 ס"מ) וב-10 ס"מ בבסיס הגלגלים (298 ס"מ).
פרטים מלאים טרם פורסמו, אבל היא תוצע עם אפשרות בחירה בין כמה נפחי סוללות ומערכות הנעה, עם טווח שיעמוד על בין 400 לכ-600 ק"מ. הגרסה הבכירה תצויד בשני מנועים חשמליים עם 462 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש בפחות מארבע שניות.
לרכב התצוגה פתיחת דלתות קדמיות כלפי מעלה, אך לא ברור עדיין אם אלה יגיעו לייצור סדרתי. ה-S תצויד לפי היצרנית במערכות סיוע לנהיגה מתקדמות עם אפשרות בעתיד לנהיגה אוטונומית ברמה 4. בסביבת הנהג מסך מגע מרכזי ענק ולוח מחוונים דיגיטלי צנוע. אך בשונה משני הדגמים האחרים, כאן יש מסך מגע גם לנוסע לטובת שליטה במערכת בידור ונוחות. מהתמונות ניתן להבחין כי גם שילוב החומרים לדיפונים השונים איכותי ומגוון יותר מהדגמים האחרים של המותג.
מה אנחנו חושבים: בשנתיים האחרונות התרחב שוק הרכב הישראלי בכמות אדירה של מותגים סיניים, חלקם לא מוכרים, שהמשותף לכולם הוא מערכת הנעה חשמלית נקייה מזיהום. וזה לא מפתיע, שכן המעבר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית אפשר לתעשיית הרכב הצעירה מסין לסגור במהירות את פערי הידע מול יצרניות ותיקות. והקהל הגיב מאוד בחיוב, כמו במקרה של MG וג'ילי שזכו כאן לקבלת פנים חמה.
עד כמה תצליח נטע עוד מוקדם לדעת, אבל התוספת שלה לשוק המקומי לחלוטין חיובית. מלבד זאת, העובדה כי יותר ויותר יצרניות סיניות רואות בישראל שער לאירופה ולמערב, הופכת את השוק המקומי להרבה יותר תחרותי ומסקרן. אנחנו בעד.