לפני מספר חודשים האמינו בתעשיית הרכב כי המחסור החמור בשבבים עתיד להיעלם עד סוף השנה. כעת ברור לכולם עד כמה מדובר היה במשאלת לב חסרת בסיס. לפי המספרים האחרונים עולה כי המצב רק מחמיר וכי הקלה צפויה עשויה להגיע לא לפני שלהי 2022. ואלה חדשות רעות לחלק מהיצרניות, שלא השכילו להכין עצמן כראוי ונדרשות לבחור איזה דגמים יהנו מהיצע הרכיבים המוגבל ואיזה יספגו עצירת ייצור בעייתית. לפי הערכות פסימיות, שוק הרכב ייצר עד סיום המשבר כ-10 מיליון מכוניות פחות.
1 צפייה בגלריה
פסי הייצור הושבתו לעיתים או פשוט האיטו קצב
פסי הייצור הושבתו לעיתים או פשוט האיטו קצב
פסי הייצור הושבתו לעיתים או פשוט האיטו קצב
עד רגע זה דיווחו היצרניות השונות על קרוב ל-7.5 מיליון מכוניות שייצורן נדחה. כ-2.3 מיליון מכוניות בארה"ב, יותר מ-2 מיליון מבית יצרניות אירופאיות, כ-1.5 מיליון בסין, יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכ-1.2 מיליון במדינות אסייתיות נוספות דוגמת דרום קוריאה ותאילנד, לצד כ-300 אלף בדרום אמריקה.
בסך הכל דווח עד עתה על "אובדן ייצור" של 7.3 מיליון מכוניות מסביב לעולם, אך באירופה צופים כי עוד כחצי מיליון מכוניות יתעכבו עד לסיום המשבר. בסך הכל צופות היצרניות עתה פגיעה ב-8.55 מיליון מכוניות. כדאי להזכיר כי רק בשבוע האחרון הוגדל המחסור הצפוי ב-440 אלף מכוניות, כמחצית מהן באירופה.
המחסור משמעותי כל כך עד כי אפילו הגאון הבלתי מוכתר של התעשייה בשנים האחרונות, אלון מאסק, הצהיר כי טסלה מתמודדת עם בעיית רכיבים חסרים ולכן נאלצת לדחות (שוב) את השקתם של שלושה דגמים להם מצפה עולם הרכב: רודסטר ספורטיבית, טנדר עתידני ומשאית מהפכנית. רק אתמול (שבת) הובהר כי גם אם טנדרים ראשונים בגרסאות יקרות במיוחד יימסרו בסוף 2022, עיקר הייצור יוסט לסוף שנת 2023, מספר שנים לאחר תאריך היעד המקורי.
גם בשוק הרכב הישראלי, המתנהל עדיין בקצב של שבירת שיאי מכירה שנתיים, נדרשו יבואניות רבות להתאים עצמן למציאות בה היצרניות אינן מסוגלות לעמוד ביעדי מסירה. קבוצת צ'מפיון (פולקסווגן-אודי-סקודה-סיאט) היא אחת הסובלות הגדולות מהמצב, אך גם בכלמוביל (יונדאי-מיצובישי-מרצדס) ולובינסקי (פיז'ו-סיטרואן-אופל-MG) נדרשים להתמודד עם המחסור.