בקצרה:
  • אחרי שנים של הקצנה, ב.מ.וו חוזרת למראה אלגנטי
  • ההולנדי שחתום על המראה הנוכחי: "זה היה בכוונה"
  • ומה עם הסבכה? "נתאים אותה למידות הרכב"
5 צפייה בגלריה
ב.מ.וו XM
ב.מ.וו XM
ב.מ.וו XM - הקצנת מראה מכוונת ושנויה במחלוקת
החליטו להודות: אדריאן ואן הוידונק, ראש מחלקת העיצוב ההולנדי של ב.מ.וו, הודה לראשונה כי קו העיצוב השנוי-במחלוקת שמאפיין כיום את כל דגמי היצרנית הבווארית, צפוי להשתנות. בראיון לטופגיר הבריטי אמר מעצב העל: "עיצוב המכוניות שלנו יהיה בעתיד נקי יותר".
יש להזכיר בהקשר זה כי בשנים האחרונות הוקצן המראה האגרסיבי ממילא של דגמי החברה, עד כדי חוסר נוחות לעיתים, עם ביקורת גורפת מצד עמיתים, אנשי תקשורת והקהל הרחב על השפה הוויזואלית הבוטה-אגרסיבית שהוצמדה לכל דגמי החברה. הוידונק לא היה ראשון לנטוש את הקו האלגנטי שאפיין את מכוניות החברה הבווארית באלף הקודם ובתחילת הנוכחי.
כריס באנגל האמריקאי, שעמד בראש מחלקת העיצוב של היצרנית במשך עשור (1999-2009), החליט לשנות את הקווים הארוכים וזורמים של סדרה 3 עד 7, והעניק לדגמים מראה מעורר מחלקות בעיקר בחלק האחורי. ואן הוידונק שהחליף אותו שמר בתחילה על הקווים, אך בשנים האחרונות עבר למראה אגרסיבי הרבה יותר, בעיקר מלפנים עם סבכות-ענק ופתחי קירור-אוורור עצומים.
התהליך הביא עימו תגובות קיצוניות בעיקר מחובבי המותג, ויצר שוק מעניין של תחליפי-חרטום עבור דגמים חדשים של ב.מ.וו, עם מראה נקי ואלגנטי יותר. בב.מ.וו, גם אם בחצי פה, הודו כי יש בעיה ואף הציעו חרטום תחליפי במקרים מסוימים. באירועי ההשקה האחרונים של המותג הביעו מספר בכירים חוסר נוחות מהמראה החדש, אך התעקשו כי הוא מתאים לגישת "העיקר שידברו עליך, ולא יתעלמו".
5 צפייה בגלריה
ב.מ.וו M2
ב.מ.וו M2
ב.מ.וו M2 - יותר אגרסיבי מזה?
בראיון עם התקשורת הבריטית הסביר ואן-הוידונק את הקו המנחה אותו: "המכוניות שאנחנו מתכננים עכשיו יושקו ב-2025-2026, ויחיו כחדשות עד 2033. בהתחלה הקהל פחות יתחבר, אבל באמצע מחזור החיים של הרכב המראה הופך לקונצנזוס". לדבריו, דווקא מכוניות נאות למראה בתחילה, מאבדות מקסמן עם השנים. לפחות מפיו של מעצב מכוניות זו אמירה שנויה במחלוקת, ואנחנו עדינים כאן.
ואן הוידונק הבהיר כי מעצבים נדרשים ממילא לפנות לכיוונים חדשים, בעיקר כיום בעידן אותו הוא מכנה "חסר יציבות", עם צורך לשמור על מקוריות. להערכתו, המחלוקת (אודות מראה המכוניות) תהיה גם בעתיד.
5 צפייה בגלריה
ב.מ.וו i7
ב.מ.וו i7
ב.מ.וו i7 - הגריל ענק
(צילום: ניר בן זקן)
מה אנחנו חושבים: ואן הוידונק הציג בראיון את משנתו, לפיה חלק ניכר מכוח המשיכה של רכב הוא העיצוב, בזמן ששפה בוטה ומעוררת מחלוקת ומציפה ריבוי-דעות, היא צעד אסטרטגי המאפשר לשמר את המודעות למותג. אבל זה נשמע בעיקר כמו ניסיון - מובן מאליו - להצדיק את הקו הנבחר, בזמן שברור כי ב.מ.וו מבינה שהוא דורש שינוי לכיוון מעודן יותר.
5 צפייה בגלריה
ב.מ.וו X5M
ב.מ.וו X5M
ב.מ.וו X5M - סופר-אקסטרה-אגרסיב