שוק הרכב הישראלי שבר ב-2021 את שיא המכירות של כל הזמנים, עם 289,291 רכבים חדשים שעלו על הכביש. יש להזכיר, המספר העצום הזה כולל רק כלי רכב שהגיעו ארצה בייבוא סדיר. כ-12 אלף כלי רכב נוספים הגיעו ארצה בייבוא אישי ומקביל ובסך הכל נוספו לכבישי הארץ למעלה מ-301 אלף כלי רכב חדשים. רגע, זה לא הכל. אליהם צריך להוסיף 20 אלף קטנועים ואופנועים ועשרות אלפי אוטובוסים, מוניות ומשאיות. בסך הכל יש להניח שכ-340 אלף כלי רכב חדשים עלו השנה על הכביש, מספר כמעט בלתי נתפס. ולסיכומים.
4 צפייה בגלריה
עומסי תנועה כבדים באיילון
עומסי תנועה כבדים באיילון
המדינה בפקק, היבואנים חוגגים
(צילום: מוטי קמחי)
נתחיל במותג הרכב שמוביל את השוק המקומי כבר עשור שנים, יונדאי הדרום קוריאני. השנה שבר המותג המצליח את שיאו שלו וסיים עם יותר מ-43 אלף כלי רכב חדשי ועליה של 29% לעומת אשתקד. על פניו, הישג מדהים אך יתכן והשליטה ארוכת השנים של המותג כבר אינה ברורה כשהייתה. ראשית חשוב לזכור כי 85% ממסירות יונדאי בוצעו עד חודש אוגוסט, ומאז חלה האטה משמעותית במסירות המותג. בארבעת החודשים האחרונים הובילה דווקא קיה את השוק כשטויוטה מאחוריה, ובדצמבר מכרה טויוטה כמחצית מכלל המכוניות שעלו על הכביש בעוד יונדאי הסתפקה בכמה עשרות. האם יש כאן עדות למהפך היסטורי ב-2022?

והמכונית הכי נמכרת היא

גם בשנה החולפת המכונית הנמכרת ביותר בישראל הייתה טויוטה קורולה, שמסרה 16,916 יחידות ושברה בכך שיא של עשור למסירות דגם בודד. אגב, אל מסירות אלה אפשר להוסיף עוד 2,726 יחידות שהגיעו ארצה ביבוא מקביל. המכונית היחידה שהתקרבה למספרים כאלה בעשור החולף היא דווקא פורד פוקוס, שרשמה 15,792 מסירות בשנת 2012.
בהמשך הטבלה אין הפתעות גדולות, למעט כמובן טסלה מודל 3 שהגיעה לראשונה לידי לקוחות בחודש מרס, עלתה מעל 200 אלף שקלים בממוצע, בודדים מבין הרוכשים נהגו בה לפני קנייה, אין לה רשת מוסכים ארצית ולא אולמות תצוגה מפוארים, ובכל זאת הייתה המכונית השמינית הכי נמכרת בישראל. מזון למחשבה עבור יבואני הרכב המתחרים.
נקודה מעניינת, קונצרן יונדאי-קיה הדרום קוריאני תופס לא פחות משישה מקומות בטבלת הטופ-10. סקודה אוקטביה היא האירופאית היחידה שהסתננה לעשירייה המובילה וארבע מתוך הרשימה הן משפחתיות לכל דבר ועניין. רכבי פנאי, להיט המכירות בשנים האחרונות? רק שלושה. בעשירייה השניה תמונת המצב מעט יותר מגוונת, ושם ניתן למצוא שלוש אירופאיות נוספות (בתחתית), וגם דגמים בודדים של מיצובישי, שברולט ומאזדה שהצליחו להשתלב בין להיטי טויוטה וצמד הקוריאניות.

ואלה שפחות

חשוב לזכור גם כי למרות ששוק הרכב כולו צמח בכ-35% בשנה החולפת, לא כל המותגים נהנו מהצמיחה. בכלמוביל מרוצים ללא ספק מביצועי יונדאי ורווחיה, אך מיצובישי לעומת זאת לא צמחה השנה כלל ועל רקע הזינוק האדיר של השוק, זה בהחלט כישלון. וכל זאת, למרות השקת להיט המכירות אאוטלנדר החדש.
צ'מפיון מוטורס בקשיים גדולים הרבה יותר. קשיי אספקה מהותים מנעו אחראים לצמיחה זניחה של 4% בלבד בסקודה ו-12% בסיאט, בזמן שמותג הדגל פולקסווגן חווה אף ירידה במכירות של קרוב ל-2%. מותג הספורט קופרה רשם אמנם שנת בכורה מוצלחת עם 1,140 מסירות ומותג היוקרה אודי צמח ב-18%, אבל שני אלה לבטח לא מנעו אכזבה גדולה בהנהלת החברה.
ואם אנחנו במצעד המאכזבים, אי אפשר שלא להזכיר את רנו עם שנה גרועה וצמיחה זניחה של 2% בלבד על רקע שוק שתפח בעשרות אחוזים. דאצ'יה, המותג העממי והמצליח שאמור היה לעשות חייל בתקופה של חוסר ודאות כלכלית, צמח רק ב-10%, הרבה מתחת לממוצע. ויש גם מותגים שרשמו צמיחה שלילית, בהם אינפיניטי שמכרה רק 50 מכוניות וצללה ב-73%, יגואר עם 55 מכוניות ויריקה של 68% וקרייזלר עם 100 מכוניות ו-22% פחות.

מה קרה ביוקרה

את תחום היוקרה מובילה גם השנה אודי שמסרה 3,736 מכוניות אך מרצדס שצמחה ב-22% קרובה אליה עם 3,609 מכוניות חדשות. את הזינוק המרשים ביותר (70%) בקטגוריה ואחד המרשימים בשוק עשתה ב.מ.וו שמכרה 3,484 רכבים. מעניין לציין שנתוני הייבוא האישי והמקביל משנים את פני הדברים.
בשקלול נתונים אלו זוכה מותג מרצדס לתוספת של 2,443 מכוניות (6,052 בסך הכל) ונהנית מהובלה ברורה בשוק היוקרה. אלו גם חדשות לא ממש משמחות ליבואנית כלמוביל שמאבדת כך קהל פוטנציאלי גדול. לעמודת המסירות של ב.מ.וו מתווספים עוד 1,027 רכבים (בסך הכל 4,511) בזמן שאודי-צ'מפיון השומרת על כל לקוחותיה לעצמה, מסיימת את השנה עם עוד 59 מכוניות חדשות בייבוא אישי ומקביל ו-3,795 מכוניות חדשות על הכביש. וולוו סיימה עם 2,270 מכוניות חדשות (ועוד 72) וזינוק של 31% ואילו לקסוס סוגרת את חמישיית היוקרה עם 1,854 מכוניות חדשות ועלייה של 25%.

לא נס ליחם

עוד תופעה מעניינת שעולה מנתוני המסירות: בניגוד למצופה, ואולי בשל מגבלות המלאי, דווקא דגמים ותיקים זכו להצלחה ניכרת בשנה החולפת. בחלק מהמקרים אף מדובר בדגמים שיוחלפו בחודשים הקרובים ולכן בדרך כלל מתקשים היבואנים למכור אותם. כך למשל, קיה ספורטז' ונירו הובילו את סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים - לשניהם יש כבר מחליפים שאמורים היו להגיע ארצה אך מתעכבים.
יונדאי איוניק שלא תיוצר עוד ובוודאי לא תזכה לדור חדש, שמרה בכל זאת על המקום השני בקטגוריית המשפחתיות ובטבלה הכללית. מיצובישי טרייטון הוותיק הפתיע כשעקף את איסוזו די מקס וטויוטה היילקס בקטגוריית הטנדרים, על אף שהדגם צפוי לצאת מהיצע היבואנית בשנה הקרובה. נתוני מסירות מחמיאים נרשמו גם בדגמים היוצאים של לקסוס NX וג'יפ גרנד-צ'ירוקי. שניהם הובילו את הקטגוריות בהן הם מתמודדים על אף שדורות חדשים כבר הוצגו ואף הגיעו לישראל (לקסוס).
האם מדובר בחוסר ידיעה או אכפתיות של הלקוח הפרטי, מבצעי הנחות מיוחדים ללקוח או "דחיפה" אגרסיבית (במילים אחרות, הנחות מפליגות) לציי רכב גדולים? יש להניח כי התשובה היא "כן", לכל האפשרויות.
ולסיום, ממתקים מוטוריים. עיון מדוקדק בנתוני איגוד יבואני הרכב יגלה כי במהלך השנה החולפת הגיעו ארצה - במספרים בודדים - כמה מכוניות מעניינות שצפויות להמכר כאן בשנה הקרובה. אצל פולקסווגן נרשמו בישראל רכב הפנאי החשמלי ID.4, לצד גרסה חשמלית לקראפטר המסחרי. ברנו עלו על הכביש שתי יחידות של רכב הפנאי ארקנה, בעוד שבקופרה רשמו יחידה ראשונה של לאון היברידית-נטענת. טסלה הביאה ארצה יחידה ראשונה של רכב הפנאי מודל Y שבמחיר הנכון עשוי להיות להיט גדול אפילו ממודל 3.

לעוד חדשות רכב באתר iCar