יצרנית הרכב היפנית ניסאן תציג בשבע השנים הקרובות 19 דגמים חשמליים חדשים, ותרחיב בכך את ארסנל הדגמים הנקיים לחלוטין מזיהום שהבטיחה רק לפני שנתיים. בכך תחזיק היצרנית בסוללת דגמים מלאה לקראת איסור מכירת רכב עם מנוע בעירה פנימית באירופה שצפוי ל-2035. לדגמים החשמליים תוסיף היצרנית עוד 8 דגמים היברידיים-נטענים ובסך הכל 27 דגמים חדשים עד סוף העשור. כך מדווחת היצרנית לתקשורת, כשנתיים לאחר שהציגה את תכנית החשמול המקורית שאף היא הוזנקה באיחור.
1 צפייה בגלריה
ניסאן אריה
ניסאן אריה
ניסאן אריה - צריך עוד הרבה ממנה
שינויים נוספים בתכנית שהושקה לפני כשנה וחצי תחת השם Ambition 2030 נוגעים לתכניות היצרנית לשוק האירופי. במקור הבטיחה ניסאן כי ב-2026 יכלול צי הרכב החדש שתמכור באירופה כ-75% דגמים 'מחושמלים' (חשמליים והיברידיים). כעת היא מבטיחה כי נתח החשמל בצי הרכב החדש שתשווק בעוד כשלוש שנים בלבד יעמוד על 98% באירופה, ו-44% בכל העולם - לעומת 40% במקור. במפתיע, בסין מעריכה ניסאן שתמכור ב-2026 פחות כלי רכב מחושמלים מתכניותיה המקוריות - 35% ולא 40%.
נזכיר כי לפני כחצי שנה אמר אנדי פאלמר, האיש מאחורי פיתוח ניסאן ליף החשמלית שהוצגה ב-2010 והפכה לסיפור הצלחה ראשון עם מנוע ללא זיהום כלל, כי "לניסאן היה סיכוי להיות שווה כמו טסלה" אילו לא הייתה זונחת את תכניותיה המפורטות למהפיכה חשמלית כבר אז. היצרנית האטה לדבריו את פיתוח הדגמים המתוכננים, אחדים מהם כתשובה ישירה להצלחה המסחררת של טויוטה פריוס ההיברידית.
פאלמר טען כי אילו ניסאן הייתה ממשיכה בתכניות, הייתה שווה כיום כמו טסלה, יצרנית הרכב האמריקאית שנתפסת כזו שהניעה את כל תעשיית הרכב למעבר המהיר לחשמל. כעת עומד שוויה של ניסאן על כ-15 מיליארד דולר. שוויה של טסלה נכון לסוף השבוע האחרון עמד על 623 מיליארד דולר - פי 40.
בניסאן טעו לדעתו בהערכת המהירות בה תשתלט המהפיכה החשמלית על תעשיית הרכב, ועד כמה תגדל השפעתה בקרב הצרכנים. פאלמר טוען כי האטת הפרויקט החשמלי באמצעות ביטול חלק מהתכניות והכנסה של אחרות להקפאה, אפשרה לניסאן להציג רווחים מיידיים, אך פגעה בעתיד המותג לטווח ארוך. פגיעה שמובהרת כעת עם ניסיון לסגור את הפער שנפתח מול מובילות התעשייה. בכירי ניסאן, כך אמר אז, הניחו כי לא ניתן להעריך מתי יהפוך שיווק רכב חשמלי לרווחי ויצדיק את ההשקעה בפיתוחו.
כעת נראה כי האסימון נפל סופית. צריך למהר, להשקיע, ולהרחיב עד כמה שניתן את היצע הדגמים הנקיים.