בקצרה:
  • לפיז'ו 308 תהיה בכל זאת גם גרסה נטולת זיהום
  • עם מנוע חשמלי חדש וטווח נסיעה צנוע יחסית
  • תמכר באירופה רק בעוד שנה וחצי, ואצלנו אחר כך
חשמלית שלישית: לפני כשנה וחצי הפתיע קונצרן הרכב הצרפתי PSA כאשר הצהיר כי סיטרואן C4 תהיה חשמלית, אך פיז'ו 308 היברידית-נטענת. אבל זה השתנה, כמו החלטות רבות בעידן הדהירה לחשמל. פיז'ו מאשרת כעת כי גם ה-308 תוצע בגרסה נקייה מזיהום ותהיה בכך חשמלית שלישית בחברה, אחרי גרסאות נטולות מיכל דלק ל-208 וה-2008. כאשר תגיע לכבישי אירופה במחצית השניה של 2023, תמצא מולה מתחרות כמו רנו מגאן-E ופולקסווגן ID3 שיהיו כבר ותיקות, ויש להניח שגם סוללת סיניות מתקדמות.
400 ק"מ בין טעינות: בנוסף, בשונה מפולקסווגן שנשענת על פלטפורמה חשמלית-ייעודית, פיז'ו תחקה את רנו ותתבסס על פלטפורמה קיימת מוסבת. המנוע החשמלי חדש ומפיק 156 כ"ס, 20 כ"ס יותר מהדגמים החשמליים שלה כיום. הוא ניזון ממצברים בקיבולת 54 קוט"ש, גדולים בכ-10% מאלו המשמשים אותה כיום.
למרות זאת, טווח הנסיעה המובטח כרגע עומד על 400 ק"מ, כ-60 ק"מ יותר מה-e208 ולמרות משקל עצמי ומקדם גרר גבוהים יותר. לדברי פיז'ו, לטווח המוגדל אחראים מצברים מתקדמים יותר ומנוע חשמלי יעיל יותר. טעינה מהירה (100DC) אמורה לאפשר מילוי ל-80% בכחצי שעה.
מה עוד אנחנו יודעים: ה-e308 אמורה להיות חשמלית ראשונה על בסיס פלטפורמת EMP2 המשמשת את הקונצרן לדגמי משפחתיות קומפקטיות וגדולות ודגמי פנאי המבוססים עליהם. המצברים יותקנו מתחת לספסל האחורי, ולכן כמו בשאר הדגמים החשמליים של הקונצרן מרחב המחיה ונפח תא המטען יהיה דומה לדגמים הרגילים. לדברי היצרנית, המשקל העצמי יעמוד על 1,600 ק"ג, דומה ל-308 ההיברידית-נטענת.
מה אנחנו חושבים: פיז'ו 308 הרגילה, שצפויה לנחות כאן במהלך השנה הנוכחית, זוכה להערכה רבה באירופה. עד כדי כך שהיא היחידה ברשימת שבע הפיינליסטיות בתחרות מכונית השנה שאינה חשמלית. אבל זו לא הסיבה לסיבוב הפרסה של פיז'ו ביחס לעתידה החשמלי. היצרנית הצרפתית - כמו רבות וטובות ואף גדולות משמעותית ממנה - לא צפתה את הזינוק בדרישה לחשמליות באירופה ותכננה ודאי כיוון אחר.
אבל פיז'ו של קונצרן סטלנטיס אינה עוד PSA של פעם. למרות שזו חברה גדולה משמעותית ומורכבת בהרבה, תהליך קבלת ההחלטות שם כיום, כחלק ממהפך ארגוני שנועד לאפשר תחרותיות טובה יותר בעתיד, מהיר בהרבה. פיז'ו זיהתה את הטעות ומגיבה. זה לא מהרגע להרגע כמובן, אבל מוטב מאוחר וכו'. הבעיה היחידה בכל המהלך הזה: כשתגיע לאולמות התצוגה בעוד כשנה וחצי היא עשויה למצוא עצמה מאחור מבחינה טכנולוגית ומול סוללת מתחרות גדולה ואיכותית במיוחד. יהיה מעניין.