טלקאר, יבואנית קיה, תפצה רוכשי פיקנטו בשל פערים בין נתוני האמת בצריכת הדלק לנתוני צריכה לפי התקן האירופי היוצא. זאת בעקבות תביעה שהגישה רוכשת של פיקנטו ידנית, והוכרה כייצוגית.
פיקנטו היא מכונית המיני הנפוצה בישראל, ומאז 2011 נמכרו ממנה יותר מ-80 אלף יחידות בישראל. עם זאת, את ההטבות יוכלו לקבל רק בעלי פיקנטו שנרכשה במקור לשימוש פרטי ישירות מידי היבואן, ולא באמצעות חברות הליסינג, או ערוצי מכירות האפס קילומטר. מדובר לפי ההערכות בכמחצית ממספר המכוניות שנמכרו בארץ.
לקוחות הפיקנטו יקבלו שלושה חודשי אחריות נוספים אם רכבם עדיין באחריות, הנחה של 20% ברכישה בודדת של חלפים או 25% על טיפול בודד במידה וכבר סיים את משך האחריות שלו, שמגיעה לשבע שנים במקרה של רכישה פרטית - שלוש שנים רגילות ועוד ארבע על המנוע ותיבת ההילוכים בלבד. טלקאר גם תתרום שני רכבי קיה קרניבל שמחירם 240 אלף שקל כל אחד. אחד לעמותת בית הגלגלים ואחד לעמותת אלין בית נועם, המאובזרים שניהם בהתקנים להסעת נכים.
בסעיף נוסף התחייבה טלקאר להוסיף לפרסומות הדגמים שלה הערה כי "נתוני צריכת הדלק הם לפי נתוני המעבדה, צריכת הדלק בפועל מושפעת גם מתנאי הדרך, מתחזוקת הרכב, וממאפייני הנהיגה ויכולה אף להגיע לפער משמעותי ביחס לנתוני המעבדה". ההערה תופיע בפרסומות עד סוף השנה, למכוניות שצריכת הדלק שלהם נבדקה לפי התקן האירופי הישן, NEDC.
מה-1 בינואר 2021 הורה המשרד להגנת הסביבה ליבואנים להציג את נתוני צריכת הדלק לפי התקן האירופי החדש והמחמיר יותר, WLTP, ואז תמחק מההערה התוספת "ויכולה אף להגיע לפער משמעותי מנתוני המעבדה". התקן החדש אושר ונכנס לתוקף ב-2018, בעקבות חשיפת זיופי נתוני זיהום האוויר בדגמי קבוצת פולקסווגן בפרשת הדיזלגייט, ואירועים דומים בהיקף קטן יותר בדגמי מרצדס, ב.מ.וו ופיאט.
המבחן החדש בתקן WLTP נמשך 30 דקות במקום 10 דקות במבחן ה-NEDC, שנכנס לתוקף לפני 40 שנה. במקביל גדל המרחק שעוברות במהלכו המכוניות מ-11 ל-23 ק"מ. המכוניות נוסעות מהר יותר: עד 131 קמ"ש במקום 120 קמ"ש, במהירות ממוצעת של 46.5 קמ"ש במקום 12.5 קמ"ש. במבחן הישן עמדו המכוניות 25% מהזמן, וכעת רק 9% מזמן הבחינה.
בעבר אפשר היה לבחון רק את רמת האבזור הבסיסית בכל גרסת מנוע ותיבת הילוכים. כעת נבחנת כל גרסת אבזור, כדי לבטא תוספת משקל של אביזרים שיכולה להעלות את משקל המכוניות בעשרות קילוגרמים, ולכלול תוספות כמו פסי גגון שיכולים להגדיל את צריכת הדלק. התוצאה של כל השינויים: נתונים קרובים בהרבה לאלה שישיגו המכוניות בחיים האמיתיים.
לפי התקן הישן צרכה קיה פיקנטו ידנית ליטר בנזין לכל 22.2 ק"מ של נסיעה משולבת, ופלטה 103 גרם CO2 לק"מ. לפי התקן החדש היא משיגה צריכה משולבת של 18.9 קמ"ל ופולטת 121 גרם CO2 לק"מ.
יונדאי איוניק היברידית לעומת זאת, משיגה 27.7 קמ"ל בתקן הישן ורק 19.2 קמ"ל בחדש. פליטת המזהמים שלה מזנקת מ-97 גרם CO2 לק"מ ל-119 גרם.
ההסכם כפוף לאישור בית המשפט המחוזי בתל אביב. עורכי הדין יוסי פוקס וגד קבץ שהגישו את התביעה בשם הנהגת, יבקשו מביהמ"ש שכר טרחה בשווי מיליון שקל. הנהגת תפוצה ב-50 אלף שקל. את טלקאר ייצגו בתביעה עורכי הדין רם כספי, דורון טאובמן וחגי טימנס ממשרד רם כספי ושות'.