מדינת ישראל נגד עצמה: מחקר של משרד התחבורה והטכניון קבע כי הגברת השימוש ברכב דו-גלגלי בתל אביב ובסביבותיה בשעות העמוסות של הבוקר ואחר הצהריים יקצר דרמטית את זמני התנועה, יפחית את זיהום אוויר ויכול להביא לחיסכון של 8 עד 27 מיליון שקל בשנה.


1 צפייה בגלריה
(צילום: רועי צוקרמן)

למרות זאת יבקשו הבוקר (יום ה') משרדי התחבורה והאוצר מחברי ועדת הכספים של הכנסת לאשר גביית אגרת גודש - שמטרתה הפחתת עומס וזיהום - גם על כלי רכב דו-גלגליים בדיוק באותן שעות, כחלק מהדיון הראשון בחוק החדש שעבר בקריאה ראשונה ואמור להיכנס לתוקף ב-2024.
המחקר שבוצע לפני שנתיים במימון משרד התחבורה, בידי צוות שבראשו עמדו פרופסור שלום הקרט, ד"ר ויקטוריה גיטלמן וד"ר רוברט אסחאק, בחן כמה רמות של שימוש שכיח יותר ברכב דו-גלגלי. מול 1.5% עד 3% בזמן עריכת המחקר, עליה לעד 5-20 אחוז מהיקף התנועה.
החוקרים קובעים כי עידוד הרכיבה יקצר את זמני הנסיעה בשיעור של בין 3% ל-11%, ויגדיל את מהירות הנסיעה הממוצעת בכבישים בשעות העומס בעד 13%, בזכות הפחתת מספר המכוניות על הכביש שנוסעות בדרך כלל עם נהג בלבד, ותופסות נפח כביש גדול פי כמה מאופנועים וקטנועים.
לפי המחקר, הגדלת חלקם של הדו-גלגליים בתנועה ל-5 עד 20 אחוז מהיקפה, תפחית את כמות הקטעים הגדושים בתנועה מ-18% מסך הכבישים הנבדקים בעת עריכה המחקר, ל-15% עד 10% בלבד, כך שגם המכוניות ינועו על הכבישים מהר יותר. בנוסף, לאופנועים וקטנועים צריכת דלק נמוכה יותר מכלי רכב פרטיים, מה שיביא לצמצום בפליטת המזהמים.
יצוין כי מאז ביצוע המחקר החמירו עומסי התנועה בגוש דן ומספר הכלים הדו-גלגליים החדשים שנמכרים בישראל מדי שנה עלה משמעותית, כך שסביר שבדיקה עדכנית הייתה מעלה אף שיפור משמעותי יותר בזמני הנסיעה ובזיהום האוויר במקרה של הגדלת השימוש בדו"גים.
לפי נתוני משרד התחבורה יש בישראל 600 אלף מחזיקי רשיון רכיבה, ו-140 אלף פעילים. לפי המחקר, מעבר של 10% מנהגי המכוניות לרכב דו-גלגלי עשוי להפחית ב-40 אחוז את עומסי התנועה בגוש דן, וכמובן להקל גם על בעיות החנייה.
יצוין כי ערים שכבר גובות אגרות גודש בשעות העומס, כמו לונדון, שטוקהולם וסן פרנסיסקו, פוטרות רכב דו גלגלי מתשלום בזכות התרומה שלו להפחתת עומסי התנועה, ודרישת משרד האוצר לתשלום מצד הרוכבים בישראל הינה חסרת תקדים ומנוגדת לחוות הדעת המקצועיות.
מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, הממונה על התחבורה בעיר, אמרה אתמול כי ״מטרת אגרת גודש היא להקל על עומסי התנועה הכבדים, ולהעביר נוסעים לתחבורה ציבורית, רכב שיתופי, אופנועים וקטנועים וכלי מיקרו-מוביליטי שתורמים להפחתה משמעותית בגודש. לא יעלה על הדעת והמדינה תחטא למטרה, באם תטיל אגרת גודש על קטנועים ואופנועים, שכאמור מהווים את אחד מאותם כלים 'חולצי פקקים'".