• משרד התחבורה מקדם ניסויים ברכב אוטונומי ללא נהג כלל
  • אם יאושר החוק בכנסת יהנו מכך לא רק חברות מקומיות אלא גם בינלאומיות שיגיעו ארצה
  • התכנית למרכז ניסוי לרכב אוטונומי בהובלת שר התחבורה לשעבר ישראל כץ מעולם לא יושמה
זוכרים את מרכז הנהיגה האוטונומי שישראל כץ הבטיח להקים ב-2017? אנחנו זוכרים
מה אנחנו חושבים: אם כבר משרד התחבורה מכשיר את הרכב האוטונומי, הגיע גם הזמן להכשיר את המערכות החצי-אוטונומיות שנמצאות כאן זה מכבר, אלה שמאפשרות לנהג להוריד ידיים מההגה ולתת לרכב לנווט בעצמו. בארה"ב ובאירופה יש כבר כבישים ומכוניות שאושרו לנהיגה כזאת - בדרגה 3 של נהיגה אוטונומית. אלא שבישראל עדיין חובה להשאיר את שתי הידיים על ההגה בכל מקרה, למעט תפעולו. ועוד עניין אחד. הרכב האוטונומי לא יחליף כל-כך מהר את הרכב המאויש, ותהיה תקופת מעבר ארוכה שבה המכוניות ייקחו בהדרגה שליטה מהנהג. כדאי למחוקק לתת על כך את הדעת כבר עכשיו, אחרת מכוניות מתקדמות לא יוכלו להימכר בארץ.
היום שבו יסעו בכבישי ישראל רכבים אוטונומיים לחלוטין, אפילו ללא נהג שאחראי לתפוס פיקוד במקרה של סכנה, הולך ומתקרב. משרד התחבורה הגיש לאישור הכנסת תיקון לתקנות התעבורה שיתיר לראשונה נסיעת רכב ללא נהג. יש להזכיר כי כיום, גם בעת ניסויי רכב אוטונומי שמבצעים בארץ בין השאר החברות מובילאיי, ג'נרל מוטורס וחברת המוניות יאנדקס, מחייב משרד התחבורה נוכחות של נהג-מפקח.
"הצעת חוק זו נועדה להסדיר את שלב המעבר מניסויים ברכבים עצמאיים עם נהג לנסיעות ניסיוניות ברכבים עצמאיים ללא נהג כלל, ואף במסגרת של הסעת נוסעים בשכר או שלא בשכר, באמצעות מגוון פתרונות טכנולוגיים להפעלת כלי רכב עצמאיים", מוסבר בהצעת החוק.
תזמון הגשת הצעת החוק אינו מקרי. שכן מלבד "יישור קו" נחוץ עם מדינות המערב, מדובר בתיקון שדרוש כדי לאפשר לפרויקט הרובוטקסי של מובילאיי-אינטל, פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס (יבואנית המותג) לצאת לפועל. שלוש החברות מתכננות להפעיל כבר ב-2022 צי של כ-100 מוניות אוטונומיות בגוש דן, ברכב שיתבסס על המיקרובאס החשמלי החדש של הגרמנים שמכונה BUZZ. מובילאיי תהיה אחראית למערכות האוטונומיות, צ'מפיון תספק את התמיכה הטכנית. במקביל יאפשר התיקון לחברות אוטו-טק ישראליות להגביר את הניסויים בארץ, ואולי אף להביא לישראל ניסויים של חברות מחו"ל.
שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "ישראל נמצאת בחוד החנית בתחום התחבורה החכמה והאוטונומית, והחקיקה החדשה תמקם אותה בין המדינות המובילות בעולם בתחום זה. ביצוע הניסויים הוא שלב חיוני שנועד לאפשר בעתיד את הרחבת אפשרויות הנסיעה של הציבור בתחבורה ציבורית או שיתופית בכלי רכב אוטונומיים".
הצעת החוק תרחיב את סמכותה של שרת התחבורה לקבוע את התנאים בהם ניתן יהיה לבצע ניסויים ברכב אוטונומי ללא נהג. בצוות שילווה את גיבוש החוק, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, יהיו חברים גם נציגים של משרד ראש הממשלה, האוצר, המשפטים, המשטרה ורשות החדשנות.