בקצרה:
  • פרולוג יהיה רכב פנאי חשמלי ראשון להונדה
  • על בסיס פלטפורמה ומכלולי הנעה של שברולט בלייזר
  • ב-2024 בצפון אמריקה. אצלנו לא ברור מתי יגיע, אם בכלל
לסגור את הפער: הונדה נחשבה במשך שנים לחדשנית, מתקדמת והנועזת ביותר בתעשיית הרכב היפנית, ואחת המבריקות בעולם. גם בנושא הנעה מחושמלת, עם EV-פלוס לדוגמה, שהייתה בסוף שנות התשעים רכב ראשון של יצרנית גדולה שאגר אנרגיה לא במצברי עופרת-חומצה, אלא ביחידות ניקל-מטאל מודרניות לתקופה.
היום לעומת זאת, הונדה מוצאת את עצמה מאחור בהשוואה לתעשיית הרכב הדוהרת להנעה חשמלית, עם דגם אחד בודד, ה-e העירונית, המשווקת באירופה עם טווח צנוע (220 ק"מ). לעזרתה של הונדה נחלצה ג'נרל מוטורס שתעניק לה את פלטפורמת אולטיום כבסיס לפרולוג, דגם חשמלי ראשון שתשווק היצרנית היפנית בצפון אמריקה.
בסיס אמריקני: הפלטפורמה של GM היא ייעודית להנעה חשמלית ומשמשת בסיס לדגמים כמו קאדילק ליריק ושברולט בלייזר EV. היא נחשבת כיום לאחת הפלטפורמות המתקדמות בתעשייה, בעיקר בזכות יכולת מודולרית לבחירה בין הנעה קדמית, אחורית או כפולה.
ברכב הפנאי של שברולט טווח נסיעה שיעמוד על 400 עד 500 ק"מ בין טעינות, בהתאם למערכת ההנעה ולגודל המצברים, עם טעינה מהירה (190DC) ואפשרות להוסיף כ-125 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 10 דקות. מערכת הבלימה הרגנרטיבית חזקה במיוחד, ומייתרת כמעט לחלוטין שימוש בדוושת הבלם.
בסרטון אותו מפרסמת היצרנית נראה העיצוב החיצוני של הפרולוג, שנעשה בסטודיו של היצרנית בלוס אנג'לס. הוא סולידי ושמרני בהרבה מהבלייזר EV, כולל את החרטום העדכני של הונדה עם יחידות תאורה צרות המשולבות בסבכה קדמית מדומה.
מה אנחנו חושבים: שיתוף הפעולה של הונדה עם ג'נרל מוטורס בהחלט יכול לסייע לצמצם את הפער על מותגים אחרים בתעשייה בכל הקשור לאימוץ מערכות הנעה חשמלית. בעידן המודרני של שוק הרכב, שיתופי פעולה בין יצרניות בפיתוח פלטפורמה ומכלולי הנעה הם הדרך היחידה לשרוד, גם כשמדובר בענקיות התעשייה.
הונדה מעדיפה להתמקד בשוק האמריקני הרווחי עבורה משמעותית, בעוד שהיא מזניחה את השוק האירופאי אליו שייכת גם ישראל. וכאן היצע הדגמים דל עוד יותר מביבשת הישנה, וכולל רק ג'אז ו-CR-V ותיק, שניהם לא ממש תחרותיים בקטגוריות הרלוונטיות עקב תגי מחיר גבוהים.
לא מפתיע שהונדה סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם פחות מ-200 מכוניות שהעלתה על הכביש בישראל, נקודת שפל קיצונית במיוחד. ואם זה לא מספיק, אז כדי לחסוך בעלויות צמצמה היבואנית את הפעילות המקומית וסגרה את אולמות התצוגה באשדוד ורעננה. ולאור זאת העובדה כי היבואנית לא יודעת מתי, אם בכלל, תוכל לשווק כאן את הפרולוג שמסתמן כחשמלי מודרני ומבטיח, אינה חדשות מעודדות.