בקצרה:
  • אלפי ממתינים למכונית של יונדאי יזכו להוזלה
  • הסיבה: הסכם הסחר החדש בין דרום קוריאה וישראל
  • כל האחרים ישלמו יותר על כל הדגמים
1 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5 = לא התייקר, בינתיים
(צילום: ניר בן זקן)
לפני קצת יותר מחודש אושר הסכם הסחר בין ישראל ודרום קוריאה, מהלך שהוביל לביטול המכסים על יצוא סחורות בין המדינות - ובהם המכס בגובה 7% על רכבים מתוצרת דרום קוריאנית. במשרד הכלכלה הזדרזו להתגאות בהסכם וטענו כי בעקבותיו "צפויה הוזלה משמעותית במחירי רכבים מתוצרת יונדאי וקיה". יבואניות הרכב הרלוונטיות - כלמוביל (יונדאי) וטלקאר (קיה) - הבהירו אמנם כי אין לראות בהסכם הבטחה להוזלה בעתיד, אך כן אמרו כי יתחשבו בו.
ובזמן שיבואנית קיה אמרה כי מחירוני 2023 ישקפו את ההסכם, ביבואנית יונדאי הרחיקו לכת וברכו על ההסכם תוך הבטחה להוזיל את מחירי מכוניות יונדאי וג׳נסיס שמיוצרות בדרום קוריאה במלוא שיעור המס - וניו, קונה, סונטה, סנטה פה, פליסייד, סטאריה, אלנטרה ואיוניק 5 החשמלית. ובכן, בפועל הדברים מעט שונים והמחירון שפורסם היום (א') מבהיר כי ראשית, דגמי ג'נסיס שמיוצרים כולם בדרום קוריאה התייקרו באופן כמעט גורף, על אף ביטול המכס. מה עם יונדאי? זה כבר סיפור מורכב יותר.
נתחיל בשמירה על המחיר עבור אלפי לקוחות שהזמינו מכוניות עד יום פרסום המחירון - היום. אלה יהנו מהמחיר המקורי כפי שהיה במעמד ההזמנה. לקוחות שהזמינו מכוניות המיוצרות בדרום קוריאה יהנו מהוזלה במלוא שיעור ביטול המכס - סכום נאה שמגיע לכמה אלפי שקלים. החל ממחר (יום ב', 7.11), אין כאלה.
אגב, המחירון החדש עדיין אינו המילה האחרונה, שכן עדכון נוסחת המס הירוק יכנס לתוקפו בחודש ינואר הקרוב ויוביל להתייקרות של מרבית כלי הרכב המשווקים בישראל. גם מכוניות חשמליות צפויות לספוג עליית מחיר משמעותית כתוצאה משינוי המס. בכלמוביל מודיעים כי את כל ההתייקרויות האלו ישלמו גם לקוחות שיזמינו רכב בהתאם למחירון הנוכחי, במידה ויקבלו את רכבם לאחר ה-1 לינואר 2023.

אז בכמה

שיעור ההתייקרויות לדגמי יונדאי המיוצרים בטורקיה ובאירופה עומד על אלפי שקלים לכל דגם. יונדאי i10 התייקרה ב-2,000-4,000 שקלים, ומחירה יחל ב-76 אלף שקלים לגרסה הידנית או 89 אלף לגרסה הרובוטית. i20 התייקרה ב-3,000-5,000 שקלים ומחיר יתחיל מ-112 אלף שקלים. האקסנט התייקרה ב-2,000-4,000 שקלים ומחירה יתחיל ב-127 אלף שקלים.
בגזרת רכבי הפנאי, יונדאי באיון התייקר ב-2,000-3,600 שקלים ומחירו יתחיל מ-126 אלף שקלים, ואילו טוסון התייקר ב-2,000 שקלים בגרסת 2.0 ליטרים, ב-4,000 שקלים בגרסאות ה-1.6 טורבו-בנזין. המחירים יתחילו ב-169 אלף ו-184 אלף שקלים בהתאמה.
אצל מיצובישי, שלא נהנית מהטבות מכס כלשהן, נרשמו התייקרויות לרוחב כל ארסנל הדגמים. הספייס סטאר הקטנה התייקרה ב-2,500-4,000 שקלים ומחירה יתחיל מ-84 אלף שקלים. ה-ASX הןותיק התייקר ב-1,000 שקלים בכל הגרסאות ויתחיל ב-141 אלף שקלים, ואילו האקליפס-קרוס התייקר בשיעורים של 3,000-5,000 שקלים, למעט גרסת ה"פנורמיק" ששמרה על מחירה. מחירו של האקליפס-קרוס יתחיל מעתה ב-160 אלף שקלים. האאוטלנדר התייקר בין 1,000-5,000 שקלים ומחירו יתחיל ב-185 אלף שקלים. אצל ג'נסיס, שכל דגמיה נהנים מהטבות המכס החדשות, ההתייקרויות עומדות על 6,000-20,000 שקלים, כמעט בכל הדגמים.
בכלמוביל מציינים כי ההתייקרות (וההימנעות מההוזלה בדגמים הקוריאניים) נובעת מעליית מחירי הרכב על ידי היצרנים, שנובעת מהתייקרות של מאות אחוזים במחיר חומרי הגלם. בנוסף, בכלמוביל טוענים כי מחיר הובלת רכב התייקר בחודשים האחרונים ב-500 דולר לרכב, ואילו שער הדולר עלה לאחרונה בכ-10% והוביל גם הוא להתייקרות המצטברת.
מה אנחנו חושבים: שרת הכלכלה היוצאת שלחה הודעה חגיגית לפני כחודש וחצי והודיעה על "הוזלות משמעותיות בדגמי יונדאי וקיה", אך כבר אז היה ברור כי ההצהרות האלו מנותקות מהמציאות של שוק הרכב. כצפוי, הטבות המכס נבלעו בתוך שלל ההתייקרויות של ענף הרכב בתקופה האחרונה והצרכן הישראלי שוב יאלץ לשלם יותר.
הטבת המכס אמנם מנעה התייקרות של חלק מדגמי יונדאי, אך אלה כנראה חדשות זמניות בלבד. תוך שבועות ספורים גם דגמים אלו צפויים להתייקר בשל עדכון נוסחאות המס. הממשלה החדשה שתקום בימים הקרובים תצהיר בוודאי על כוונתה להילחם ביוקר המחיה, אך לא נופתע אם ההצהרות יתמקדו כרגיל במחירי הקוטג' והמילקי תוך התעלמות מההוצאות הכבדות באמת של משקי הבית בישראל - הדיור והתחבורה. איך זה נגמר בסוף, כולם יודעים.