בקצרה:
  • טויוטה bZ4X הוא חשמלי ראשון למותג היפני בישראל
  • ישווק עם הנעה קדמית או כפולה ויותר מ-450 ק"מ טווח
  • כפי שהעריך ynet בעבר, המחיר יתחיל ב-230 אלף שקל
חשמל יפני: שבוע לאחר שנחשף בישראל, מתחילה יבואנית טויוטה לשווק את רכב הפנאי החשמלי הראשון שלה, ומצמידה לו תג מחיר שמתחיל ב-230 אלף שקל, זהה להערכה שפרסמנו וגבוה ב-40 אלף שקל ממחיר גרסאות הבסיס של המתחרים - יונדאי איוניק 5 וסקודה אניאק.
הוא יוצע עם אפשרות בחירה בין מנוע חשמלי קדמי עם 204 כ"ס המחובר ישירות לגלגלים הסמוכים אליו בגרסת הבסיס, או שני מנועים (אחורי וקדמי המפיקים 108 כ"ס כל אחד) עם תפוקה משולבת של 217 כ"ס בגרסה הבכירה ובמחיר 250 אלף שקל. הביצועים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות לגרסת ההנעה הקדמית בעוד גרסת ההנעה הכפולה תסיים את המיאוץ הקלאסי ב-6.9 שניות, איטי בכמעט שתי שניות מיונדאי איוניק 5 AWD.
לגרסת ההנעה הכפולה יש בורר נהיגה עם שני מצבי שטח המכונה X-MODE ומתאים את מערכת ההנעה והאלקטרוניקה לתוואי הנבחר (שלג-בוץ או שלג-בוץ עמוק) ומאפשר גם לקבוע מהירות איטית קבועה לעלייה או ירידה, מעין בקרת שיוט לשטח.
מצברי 71.4 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 502 ק"מ לגרסת ההנעה הקדמית ו-459 ק"מ לכפולת ההנעה, עם טעינה מהירה (150DC) שתאפשר מילוי סוללה ל-80% בתוך חצי שעה.
אנחנו לא כמו כולם: ברחבי העולם מבטיחה טויוטה אחריות יוצאת דופן לסוללות המעידה על הביטחון המלא ביכולתן להחזיק מעמד לאורך זמן רב, עם התחייבות לשמירה על קיבולת של 70% למשך 10 שנים או מיליון ק"מ (המוקדם מהשניים). סוללה שלא תעמוד בתנאים אלה תוחלף בחדשה ללא עלות.
אלא שבארץ תציע היבואנית אחריות סוללה לשמונה שנים או 160 אלף ק"מ בלבד. בתגובה לפניית ynet בנושא הובהר מיוניון מוטורס כי ניתן יהיה לרכוש הרחבת אחריות לשנתיים ו-840 אלף ק"מ נוספים, אך ביבואנית נמנעו מלחשוף כמה תעלה הרחבת האחריות.
מה עוד צריך לדעת: כבסיס לרכב משמשת פלטפורמת e-TNGA שפותח בשיתוף סובארו. בהשוואה לראב4 הוא ארוך ב-9 ס"מ (469 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-16 ס"מ (285 ס"מ) וממד גבוה צנוע ב-3.5 ס"מ (165 ס"מ). תא המטען מכיל 452 ליטר, כ-130 ליטר פחות מהראב4, ובשונה מחשמליות מודרניות אין תא מטען מלפנים.
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי קטן יחסית ("7) ומסך מגע ("12). רשימת האבזור כוללת ריפודי משולב דמוי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, חלון שמש וחישוקי "18. באירופה תציע טויוטה אפשרות לגג סולארי לתפעול מערכות צורכות חשמל שונות, המאפשר לדבריה תוספת של עד 1,800 ק"מ לטווח הנסיעה מדי שנה. בארץ לא ניתן יהיה לרכוש אפשרות זו.
היצע מערכות הבטיחות כולל, מלבד המוכרות לנו בטויוטה, גם בלימה אוטונומית לתנועה חזיתית וחוצה, סיוע בהיגוי לתמרוני חירום, מערכת ניטור נהג מתקדמת (באמצעות מצלמה) והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי. יש גם כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע שנועדה להפחית פגיעה ביניהם במקרה של תאונה צידית והתרעה על שכחת ילדים במושב האחורי.
מה אנחנו חושבים: טויוטה נחשבת לחלוצה ומובילה במערכות הנעה היברידיות, אבל מסיבות שונות היא התעכבה משמעותית עם מעבר התעשייה להנעה חשמלית מלאה, ולכן מוצאת עצמה בפיגור מבחינה זו. סגירת הפערים כבר יצאה לדרך, כשבשנים הקרובות היצרנית היפנית וחטיבת היוקרה שלה יעלו לכביש עוד 15 דגמים שונים עם צפי לייצור 3.5 מיליון מכוניות חשמליות עד סוף העשור.
ה-bZ4X הוא הראשון ברשימה, והוא צעד גדול לטויוטה, אבל צעד קטן לקטגוריית הרכבים החשמליים שכן הוא לא מחדש כמעט דבר. מצד שני טויוטה מכוונת לקהל כמה שיותר רחב, המעוניין בעיקר באמינות ויכולת מוכחת ופחות בהמצאות וחידושים יוצאי דופן. על רקע זה הופכת בחירת היבואנית המקומית לקצר משמעותית את האחריות לרכיב היקר ביותר ברכב, לתמוהה במיוחד.