• אחרי קרוב לעשור של הכנות, סיטי טרנספורמר מתקרבת לייצור
  • לרכב העירוני המתכווץ יהיה טווח של בין 180 ל-120 ק"מ
  • ייצור סדרתי צפוי ל-2024, המחיר עשוי לעמוד על 45 אלף שקל
גלגולו של רעיון:
חשמלי עירוני: שמונה שנים לאחר שרעיון המכונית העירונית המתכווצת-מתרחבת עלה לראשונה, תכניות הייצור נחשפות. קבלו את CT1, רכב חשמלי עירוני שמיועד לתחבורה שיתופית מבית סיטי טרנספורמר. היום (א') נחשף אב-טיפוס בניסויי נהיגה בשיתוף חברת רודינג הגרמנית, המתמחה בפיתוח פלטפורמות מקרבון.
הרכב מוגדר על-פי התקינה האירופאית כקוודר-סייקל (L7E), בה נמצאת גם רנו טוויזי שזכתה לעדנה קצרה בישראל, והוא מחייב רישיון נהיגה ברכב פרטי. ה-CT מסוגל להסיע נהג מלפנים ונוסע מבוגר או שני ילדים מאחור. כאשר השליטה בו מתבצעת באמצעים מקובלים של הגה ודוושות. בניגוד לטוויזי האמורה, תא הנוסעים סגור ולכן ניתן לצייד את הרכב במיזוג אוויר נדרש באקלים המקומי.
בהתאם לתקינה, המנוע החשמלי מוגבל ל-18 כ"ס והמהירות המרבית צפויה לעמוד על 90 קמ"ש. מצברי 16 קוט"ש יאפשרו טווח נסיעה של בין 120 ל-180 ק"מ, בהתאם למזג האוויר והשימוש במערכת המיזוג. טעינה מהירה (30DC) תאפשר מילוי מצברים בפחות מחצי שעה ל-80%. יש עם זאת לזכור כי יעד העלייה לכביש רחוק מספיק כדי לקחת בחשבון התפתחות טכנולוגית בתחום הסוללות והטעינה.
מתכווץ ומתרחב: ייחודו של ה-CT1 הוא ביכולת הכיווץ והתרחבות של מפסק הסרנים בכלי. במצב רחב הוא יציב יותר, כאשר הוא מכווץ ניתן לחנות אותו במרווח צנוע במיוחד. לדברי היצרנית, רוחב הכלי נע בין 1.4 מטר למטר בודד. את הבסיס לכלי מעניקה שלדה נפרדת מהמרכב, ועליה נקודות חיבור עם מנגנון הרחבה והצרה ללא שינוי בגיאומטריית המתלים. מערכות הבטיחות יכללו ABS וכרית אוויר לנהג.
מה אנחנו חושבים: הערים צפופות, הרחובות גדושים, מקומות החנייה מתמעטים ומרכזי ערים נסגרים לכלי רכב מזהמים. על רקע אלה, תחבורה שיתופית של רכב צנוע מידות עם חתימה פיזית זעירה נשמע כמו מתכון מנצח. לפחות אם מוצמד לו תג מחיר הגיוני. אז נכון, מדובר במוצר שנמצא בשלבי פיתוח מוקדמים, ועד 2024 המון יכול לקרות, וגם יקרה. אבל אם אכן יהיה כלי כזה על הכביש, כעשור וקצת לאחר שהוצג כרעיון פרוע, זה יהיה הישג נאה ליוצריו. כל קביעה אחרת בשלב זה תהיה ספקולטיבית וחסרת בסיס.