תעשיית האוטו טק הישראלית מתרחבת לרכיבים מרכזיים ברכב: הסטארט אפ EVR חושף היום מנוע חשמלי שפותח בשנים האחרונות, ואמור להיות קל וחזק יחסית למנועים חשמליים קיימים. אב הטיפוס שחשפה החברה מיועד לקטנועים, דו ותלת-גלגליים, המספק 23 כ"ס ומומנט של 40 קג"מ, ושוקל תשעה ק"ג בלבד. בחברה עובדים גם על מנועים חזקים יותר, למכוניות חשמליות והיברידיות ולמשאיות. המנוע שלה אמור להיות קטן במחצית מגודלם של מנועים מקבילים, עם הספק גבוה בעשרות אחוזים.
1 צפייה בגלריה
מחצית בגודל וחזק משמעותית. המנוע החשמלי של EVR לדו גלגלי
מחצית בגודל וחזק משמעותית. המנוע החשמלי של EVR לדו גלגלי
מחצית בגודל וחזק משמעותית. המנוע החשמלי של EVR לדו גלגלי
(EVR)
החברה, שעסקה במקור בפיתוח מנוע טורבינה קטן שיוכל לטעון בעת הצורך סוללה למנוע חשמלי, עבר מיקוד מחדש לתחום המנועים החשמליים לאחר שגייס 5.5 מיליון דולר ממספר משקיעים, בהובלת מריוס נכט, ממיסדי צ'ק פוינט, ובהשתתפות Teramips Technologies, קרן SIBF, וזכה למענקים מרשות החדשנות.
החברה מפתח תקווה, שמעסיקה 20 עובדים, נוסדה בידי הנשיא ומנהל התפעול הנוכחי של החברה אלי רוזינסקי, יחד עם ויקטור כסלו ורוסלן שבינסקי. יו"ר החברה הוא אופיר שוהם. מאז 2019 היא מנוהלת בידי המנכ"ל עפר דורון, ששימש בתפקידו הקודם כמנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית, והוביל את הצוות שתכנן ובנה את החללית בראשית שהתרסקה בעת ניסיון נחיתה על הירח, ותכנן ובנה לווייני ריגול צבאיים למשרד הביטחון וללקוחות בחו"ל.
"שינינו מהיסוד את המבנה הבסיסי של המנוע שבמשך עשרות השנים האחרונות לא חל בו שינוי משמעותי", אומר דורון. "בו בזמן שימרנו את היתרונות המסורתיים שאופייניים למנועים חשמליים בתצורת שטף רדיאלי (radial flux). אנו צופים שתהיה לנו תרומה משמעותית בחיזוק הקיימות בעולם ובשימור הסביבה באמצעות המעבר להנעה חשמלית. המנועים הקטנים והקלים שלנו יספקו ליצרני רכב ביצועים משופרים, ישפרו את גמישות ההרכבה ויצמצמו עלויות". EVR מדווחת על מגעים עם יצרני רכב, ספקי ציוד לתעשייה ומשתמשים לגבי השימוש במנוע שלה, אך טרם דיווחה על הסכמי רכישה, שימוש או ייצור.