מתחילת 2020 ירדו מחירי ביטוח הרכב בישראל בממוצע ב-12%. הירידה הממוצעת החדה ביותר חלה לראשונה בחודש מרץ והמשיכה באופן מתון יותר גם בחודשים אפריל-מאי. בחודש אוגוסט, בעקבות החזרה ההדרגתית של המשק לפעילות, נרשמה עליה של עד 9% במחירי הביטוח, לאחר שבתקופה המקדימה מינואר ועד אוגוסט ירד המחיר ב-11% בממוצע. בספטמבר, עם הציפייה לסגר ועם הטלתו, חזרו מחירי הביטוח לרדת, ובאוקטובר הם המשיכו במגמה זו.
כך עולה מנתוני Wobi, סוכנות הביטוח הדיגיטלית המפעילה פלטפורמת השוואה וקנייה של מוצרי ביטוח. החברה מפרסמת לראשונה מדד ביטוחי רכב שנתי (מקיף+חובה). בדיקת ממון בקרב חברות ביטוח גדולות העלתה נתונים דומים, והערכות לירידה ממוצעת של 10-12 אחוז.
שיעור הירידה משתנה מדגם לדגם. בבדיקת 16 דגמים פופולריים עולה כי סיאט איביזה, שברולט ספארק ווסוזוקי קרוסאובר רשמו ירידה של 20%. מחיר הביטוח לקיה פיקנטו ולניסאן קשקאי ירדו ב-16%, ואילו ליונדאי i10 ב-14%. בהמשך הדירוג: מאזדה 3 (13%-), מאזדה 2 ופורד פוקוס (12%-), סקודה אוקטביה (11%-) וקיה ספורטאז' (10%-). הדגמים שרשמו את שיעור ירידת המחיר הנמוך ביותר הם הונדה ג'אז ומיצובישי אאוטלנדר, שמחיר הביטוח שלהם ירד בממוצע ב-1% בלבד.
בשנים האחרונות נרשמה חוסר יציבות במחירי ביטוח הרכב. לפי נתוני וובי, המבוססים על הדו"חות הכספיים של חברות הביטוח, ב-2015 אמנם שילמנו בממוצע 4,258 שקל לביטוח מקיף בשנה, שהאמירו עד ל-4,591 שקל בשנת 2018. אך ב-2019 ירדה העלות ל-4,402 שקל בממוצע וב-2020 נרשמה לפי נתונים לא סופיים ירידה נוספת, ל-4,159 שקל.
ערן אורן, מנכ"ל Wobi, אמר ל-ynet כי "משבר הקורונה, שמלווה בעבודה מהבית וגידול באבטלה, הביא לירידה בנסועה ובשימוש ברכבים, וביחד עם גורמים נוספים כמו כניסת מערכות בטיחות אקטיבית בהיקפים גדלים והולכים, שמפחיתות את מספר התאונות וחומרתן, הוביל לירידה במחירי ביטוחי הרכב. זה כמובן לא מסיר את הצורך בהשוואות מחירים. אם הנסועה תחזור לעלות ב-2021, סביר שהמחירים יחזרו לעלות".