בקצרה:
  • סעודיה מקימה מותג רכב חשמלי חדש
  • תחיל ייצור ושיווק מתוכננים ל-2025
  • המיזם נתמך על ידי פוקסקון וב.מ.וו
1 צפייה בגלריה
הנסיך בן סלמן
הנסיך בן סלמן
הנסיך בן סלמן
(צילום: רויטרס)
המכונית החשמלית משנה סדרי עולם. תעשיית הרכב הוותיקה מתמודדת בשנים האחרונות עם הצפה חסרת תקדים של מותגי רכב חדשים עליהם איש לא שמע לפני כן. ורובם המכריע מגיע מסין, המדינה שסירבה (ולא צריכה הייתה) לייצא תוצרת מוטורית, וממילא ספק אם יכולה הייתה להצליח בעידן המכונית עם מנוע הבעירה הפנימית ותיבת ההילוכים המתוחכמת.
אבל סין מצאה עצמה על גל הרכב החשמלי כשהיא מחסלת במהירות את פער האיכות של המוצר המוטורי, ונדרשת רק לסדר את עניין התדמית. זה מצליח לה מצוין והתעשייה הסינית נוגסת בנתחים גדלים והולכים של שוק הרכב העולמי. אלה כבר חדשות ישנות. מותג מכוניות חשמליות מבטיח גם מסעודיה? זה כבר חדש.
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן, בפועל שליט הממלכה, מי שרק לפני שנים ספורות היה מוקצה בעיני מנהיגי עולם עקב מעורבותו האפשרית ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, הכריז היום (ה') כי החל ב-2025 יתחיל ייצורו ושיווקו של מותג רכב חשמלי סעודי בשם Ceer. כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה. בהודעה נמסר כי מיזם הרכב צפוי להגדיל את התוצר הלאומי הגולמי של סעודיה בכ-8 מיליארד דולר עם דגמי סדאן ו-SUV בשלב ראשון.
לדברי יורש העצר, "סעודיה לא רק מקימה מותג רכב חדש, אלא מזניקה תעשייה חדשה שתמשוך בין היתר השקעות זרות, תייצר מקומות תעסוקה לכישרונות מקומיים - עם הערכה לכ-30 אלף כאלה המועסקים באופן ישיר או עקיף במיזם - ותאפשר לסקטור הפרטי להגדיל את התוצא הלאומי הגולמי".
אך מעבר לתוכניות ארוכות הטווח וההבטחה להישגים בעתיד, מעניין לציין כי במיזם שצפוי להסתייע במימון עצום עומדת אחת מחברות הטכנולוגיה היותר מוערכות כיום בעולם - פוקסקון הטייוואנית, האחראית בין היתר על ייצור אייפון עבור אפל, גוגל פיקסל, מוצרי שיאומי, פלייסטיישן עבור סוני ו-Xbox למיקרוסופט. החברה מחזיקה גם בפוקסטרון, אשר הציגה לאחרונה רכב חשמלי חדש שייצורו עומד להתחיל בקרוב. המיזם צפוי לעשות שימוש בשלב הפיתוח גם ברכיבים מבית ב.מ.וו, בזמן שפוקסקון תהיה אחראית על כל מערך האלקטרוניקה של הרכב.
מה אנחנו חושבים: עם כמויות הכסף האדירות של סעודיה, התמיכה של פוקסקון האדירה והעובדה שהוכח כי ייצור מכונית חשמלית טובה יכול להתבצע פחות או יותר בכל מקום על פני הגלובוס, קשה להמר כנגד הצלחת המיזם השאפתני של יורש העצר השנוי במחלוקת. וגם אם השיווק יוגבל לסעודיה וסביבתה, הוא בהחלט יכול להפוך לרב משמעות. מפתיע ומעניין.