טסלה בארץ, אבל עם ידיים על ההגה: משרד התחבורה העניק הבוקר (ד') לטסלה ישראל רשיון ייבוא ישיר, שיאפשר לה להתחיל למכור מכוניות בארץ, ויאפשר למעוניינים ייבוא איש שלהן. היצרנית קיבלה תקינה לישראל למודל 3, למודל S ולמודל X, אך לא הגישה בינתיים בקשה לקבלת תקינה לרכב הפנאי המבוסס על מודל 3, מודל Y, שעשוי להיות הדגם הנמכר ביותר שלה בארץ.
עם זאת, משרד התחבורה הטיל הגבלות על פעולת מערכת בקרת השיוט המתקדמת של טסלה, האוטו-פיילוט. כך למשל, בישראל לא יורשו נהגי טסלה להסיר את ידיהם מההגה עם הפעלת המערכת, עד שיוחלט לשנות את תקנות התעבורה בנושא. טסלה קיבלה את האישור לאחר שעמדה בכל דרישות משרד התחבורה, בהן הקמת מרכז שירות הכולל ציוד, מיכשור וכוח אדם שהוכשר לתחזוקת כלי הרכב שלה, וימוקם בפתח תקווה.
יצוין כי טסלה טרם הכריזה על תחילת שיווק מכוניות בישראל, למרות שצוות שלה פועל בארץ כשנה וחצי כדי להקים את הפעילות המקומית. השקתה כאן נדחתה מספר פעמים, ובין היתר בוטלה ברגע האחרון השקה בקניון רמת אביב בתל אביב, שתוכננה לינואר 2020. החברה גם ביטלה תוכנית לפתיחת אולם תצוגה בדרך בגין בתל אביב, באולם ששימש בעבר את יבואנית פרארי ומזראטי.
בזמן שחלף איבדה טסלה חלק גדול מיתרון הראשוניות שיכולה הייתה להשיג. שכן בינתיים נחתו ונוחתים בארץ עוד ועוד דגמים חשמליים מיצרניות ותיקות, באותה רמת המחיר של דגמי טסלה. כך הצטרפה בפלח השוק העליון של החשמליות מרצדס EQC לאודי e-tron וליגואר i-פייס שכבר שווקו כאן, לקסוס השיקה רכב פנאי חשמלי קומפקטי ראשון, ה-UX300e, ובקרוב יגיע גם ב.מ.וו Ix3 ואילו אודי תשיק השנה את ה-Q4 איטרון המקביל.
בנוסף, עוד עיכוב בתחילת המכירות יאפשר לסוכני יבוא אישי זריזים להביא ללקוחות המצפים - ויש רבים כאלה - מכוניות טסלה במחירים זולים יותר מאלה שתגבה הסוכנות המקומית, ולהקשות עוד יותר על ההשקה הרשמית של היצרן. כפי שחשפנו אתמול (ג'), מכוניות טסלה צפויות להמכר כאן בסכומים שיחלו בכ-300 אלף שקלים, בעוד שבייבוא האישי עשויות מכוניות משומשות צעירות להגיע עם תג מחיר של קרוב יותר ל-200 אלף.
וחשוב לזכור כי פלח השוק שבו תפעל טסלה, מכוניות ברמות מחיר של כ-250 עד 700 אלף שקל, תופס פחות מ-10% משוק הרכב הישראלי. לטסלה אין עדיין דגם שיתחרה בשוק העממי, בדגמים החשמליים של MG, GAC, ניסאן ורנו, ובאלה שיושקו בחודשים הקרובים בארץ, מתוצרת AIWAYS, סרס ו-JAC הסיניות.
באופן חריג הוציאה שרת התחבורה מירי רגב הודעה ובה בירכה על הגעת טסלה לישראל, הודעות שלא נשמעו משרי תחבורה קודמים בעת השקת מותגים אחרים בארץ. השרה רגב מסרה בהודעה: "אנו מברכים על הגעתם של דגמי טסלה החשמליים לישראל, במסגרת הרפורמה המקיפה שמקדם משרד התחבורה בענף הרכב אשר תרחיב את מגוון המותגים והדגמים המיובאים לארץ, תגביר את התחרותיות בענף ותעודד החדרת טכנולוגיות מתקדמות, באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים".