בקצרה:
  • ה-bZ3 הוא תשובה יפנית ראשונה לטסלה מודל 3
  • הממדים דומים, מקדם גרר נמוך וטווח של כ-450 ק"מ
  • בשלב ראשון מיועדת רק לשוק הסיני
חשמלי שני: ה-bZ3 יהיה דגם חשמלי שני של טויוטה, אחרי ה-bZ4X, אבל הוא מיועד בשלב ראשון לשוק הסיני שם הוא יתמודד מול טסלה מודל 3. הפיתוח והייצור יהיה בשיתוף הענקיות המקומיות, BYD שתספק את הסוללה בעוד FAW תהיה אחראית על הייצור והשיווק.
ה-bZ3 מתבסס על פלטפורמת e-TNGA הייעודית לרכב חשמלי. הממדים כמעט זהים למודל 3, ממנה הוא ארוך ב-3 ס"מ (472.5 ס"מ), גבוה ב-3 ס"מ (147.5 ס"מ), צר ב-1.5 ס"מ (183.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים גדול בחצי ס"מ (288 ס"מ). מקדם הגרר נמוך במעט מטסלה (0.22 לעומת 0.23).
חשמל אמין: את הסוללה כאמור מספקת BYD ולדברי טויוטה היא אמורה לספק 90% קיבולת גם לאחר 10 שנות שימוש. טויוטה לא מפרסמת נתונים על הספק מערכת ההנעה או על הביצועים אבל מבטיחה טווח של כ-600 ק"מ על פי התקן הסיני (CLTC), כ-450 ק"מ על פי התקן המקובל אצלנו (WLTP).
סביבת הנהג דומה ל-bZ4X עם לוח מחוונים דיגיטלי המוצב מעל גלגל ההגה, אבל מסך המגע גדול משמעותית, מאפשר מיעוט כמות המתגים. הפלטפורמה הייעודית מאפשרת רצפה שטוחה מאחור ולכן מרחב המחיה מאחור צפוי להיות נדיב, אבל חלון השמש קטן משמעותית מהמקובל בחשמליות מודרניות.
מה אנחנו חושבים: טויוטה, נחשבת לחלוצה במערכות הנעה היברידיות משולבות חשמל, אבל היא גם הגיבה באיחור למעבר התעשייה להנעה חשמלית מלאה, וכיום היא מוצאת עצמה מאחורי מותגים אירופאים, קוריאנים ואפילו אמריקנים. ואת הפער הזה היא צריכה לסגור ומהר ולפני שנה אכן הציגה תוכנית לחשמול מלא של היצע הדגמים.
ה-bZ3 הוא המצטרף החדש למשפחה, אבל כדי לסגור את הפערים הגדולים זה לא מספיק. גם כי בינתיים הוא מיועד רק לשוק הסיני, בעיקר כי מגוון הדגמים של המתחרות גדול הרבה יותר ועם הזמן הפער ילך ויגדל. טויוטה שייכת לקבוצה אקסקלוסיבית של יצרניות-על שהמחזיקות במספיק כוח תכנון, עיצוב, ניסוי וייצור שמאפשר לסגור במהירות פערים שכאלה. ועכשיו היא צריכה לפעול ומהר.