בקצרה:
  • יצרנית חשמליות מסחריות מאמריקה נחתה בישראל
  • לדגם המסחרי טווח זעום. ללא מערכות בטיחות מתקדמות
  • המחיר הוא הקלף המנצח: 82 אלף שקלים
חשמל מסחרי: סנטרו, יצרנית רכב חשמלי מסחרי צעירה מצפון אמריקה, מיוצגת בישראל על ידי חברת UDS המתמחה בייבוא מלגזות, ציוד הרמה ושינוע. והיום (ג') היא מודיעה כי היא מתחילה לשווק כאן את הלוגיסטר 100, רכב מסחרי-עירוני עם תג מחיר של 82 אלף שקלים. ובכך היא משווקת הרכב החשמלי הזול בישראל, עם מחיר נמוך בכ-100 אלף שקל מסיטרואן e-ברלינגו למשל.
חשמל צנוע: יש עם זאת לזכור כי בהשוואה למסחרי הצרפתי והדומיננטי בשוק, הממדים קטנים משמעותית. הוא קצר ממנו ב-73.5 ס"מ (366.5 ס"מ), בסיס הגלגלים קצר ב-30 ס"מ (248.5 ס"מ) הוא צר ב-24 ס"מ (161 ס"מ) ונמוך ב-19 ס"מ (169 ס"מ). במפתיע, דווקא נתוני העבודה מציבים אותו באזורי הברלינגו עם נפח הטענה של 2 קוב וכושר העמסה של כ-500 ק"ג. חלקה הקדמי של הקבינה כולל מקום לשני נוסעים, עם מסך מגע במרכז הקונסולה.
מנוע חשמלי (מאוד) צנוע מעביר 40 כ"ס לגלגלים הקדמיים ומאפשר מהירות מרבית של 90 קמ"ש בלבד. הוא ניזון מסוללה בקיבולת 16 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה של 120 ק"מ וניתן לטעינה משקע חשמל ביתי בחמש שעות. חשוב לא פחות, אבל הוא נטול כל מערכות בטיחות מתקדמות, שיקול שאמור להיות מכריע בעת רכישה.
מה אנחנו חושבים: מסחריות עם הנעה חשמלית נקייה מזיהום יש פוטנציאל אדיר. באירופה שמטילה יותר ויותר איסורי זיהום מוטורי במרכזי ערים, מדובר בלהיטי מכירות של ממש, וכאלה שיהפכו אטרקטיביים עוד יותר בהמשך. אצלנו עדיין אין הגבלות כאלו, אבל עלויות השימוש הנמוכות משמעותית (דלק וטיפולים) מגרסאות דיזל מהוות נקודת השכנוע העיקרית.
עד כה מסחריות שעשו עלייה מוצבו במחירים גבוהים למדי, ומבחינה זו ללוגיסטר יש יתרון משמעותי. מצד שני, הוא מגיע ממותג לא מוכר ועם יבואנית צעירה בשיווק רכבים, הוא גם קטן מידות, צנוע טווח, מוגבל מהירות וסובל מחסרונן של מערכות בטיחות מתקדמות. במילים אחרות, מתאים בעיקר לשימוש פנים עירוני, שם הוא גם נהנה ממידות חיצוניות שיאפשרו לו תמרון ברחובות צרים. מעניין יהיה לראות כמה לקוחות הוא יצליח לשכנע.