בקצרה:
  • טסלה תוסיף לארסנל דגם קומפקטי ורכב מסחרי
  • בינתיים היא מפרסמת רק נתוני סוללות
  • למודת ניסיון, הפעם אין תאריכי יעד לייצור
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק מציג את טסלה
אילון מאסק מציג את טסלה
אילון מאסק מציג את טסלה
(צילום: Christian Marquardt \ gettyimages)
הבטחות, בינתיים רק הן: יצרנית הרכב החשמלי טסלה פרסמה למשקיעים את תוכניותיה לעתיד, עם הסברים מפורטים על חשיבות המעבר ממנועי בעירה פנימית מזהמים לחשמליים, נתונים סטטיסטיים ופתרונות אפשריים להפחתת הזיהום בתהליכי הייצור. והפעם, הציגה גם שקף מעניין עם דגמים עתידיים הצפויים להיכלל בהיצע שלה, לצד סוג הסוללות וקיבולת האנרגיה שלהן בכל דגם.
כדאי להזכיר כי הדגמים שהוצגו אינם בהכרח מפתיעים. שכן על דגם קומפקטי וזול יחסית דיווחנו לכם כבר לפני כשנתיים, עם תאריך יעד להשקה השנה, ב-2023. למשל. בינתיים לפחות לא נראה שדגם כזה יושק השנה, אבל אנחנו כבר רגילים. פרויקטים כמו המשאית, הרודסטר והטנדר שעדיין לא התממשו לחלוטין נמצאים איתנו כבר שנים ארוכות. הרודסטר למשל הוסרה בינתיים מהתוכניות. אפילו חידוש (מתיחת פנים) לדגמים קיימים ומאוד (מאוד) ותיקים כמו מודל S, או מודל X ואפילו מודל 3 (שתחגוג שש השנה), לא מוזכר.
מה אנחנו כן יודעים: הדגם המסקרן יותר של טסלה הוא הדגם הקומפקטי, שצפוי להיקרא מודל 2 או Q. כרגע, הדבר היחיד שידוע רשמית הוא שלדגם תהיה סוללה בקיבולת 53 קוט"ש מסוג LFP - סוללה מסוג דומה לזה שיש כיום במודל 3, הנחשבת לזולה יותר לייצור ביחס לסוללות ליתיום-יון מסורתיות הודות לשימוש מופחת בליתיום, בטוחה יותר (מתחממת פחות) אבל גם כבדה יותר ויעילה פחות.
בהקשר לסוללות, טסלה מפתיעה עם סוג שנחשב - עקרונית - לעוד פחות מתקדם בשם "היי ניקל"; סוללה כזו, בקיבולת 100 קוט"ש, מיועדת לשרת דגם מסחרי, גם בגרסת מוביל נוסעים. הסוללה צפויה להיות זולה יחסית לייצור אך כבדה ועם צפיפות אנרגטית נמוכה. אך דווקא כאן טסלה טוענת כי מדובר בסוללות עם צפיפות חומרים גדולה יותר, קיבולת אנרגיה עדיפה וייעוד לטווחי נסיעה גדולים. בכל מקרה, הסוללה נמצאת עדיין בפיתוח.
דגמים נוספים שטסלה אמורה לייצר אלו אוטובוס עם סוללה בקיבולת 300 קוט"ש (סוללת LFP) ומשאית 'כבדה' (לא ברור עד כמה 'כבדה' ועד כמה בהשוואה למשאית סמי המיוצרת כיום) בשתי גרסאות: טווח קצר או ארוך. למשאית עם הטווח הקצר תהיה סוללת LFP בקיבולת 500 קוט"ש, לגרסת הטווח הארוך סוללת "היי ניקל" בקיבולת 800 קוט"ש. לשם השוואה, לסמי - המשאית העכשווית - יש סוללת 900 קוט"ש.
מה אנחנו חושבים: טסלה, בפחות מ-20 שנות קיום - עם תהליך גדילה פנומנלי ב-6-7 השנים האחרונות - ידועה בגישתה האקסצנטרית. התכונות האלו סייעו ליצירת המעמד המיוחד שלה בשוק ולהרעדת אמות הסיפים בעולם הרכב. עם זאת, ההתנהלות הייחודית של החברה אינה רק חיובית. עם היצע דגמים שאינו מתחדש לצד הבטחות להרחבת ההיצע, בעיקר על הנייר. היינו מצפים לתוכנית סדורה לפיתוח דגמים לפחות ברמת התוכנית שהוצגה כעת, אולי הפעם עם הערכות זמן רציניות יותר.