ברוכים הבאים לעידן המודרני, עם רכב שאינו פולט זיהום. חסל סדר ריח בנזין בזמן התנעה בחניון, תשכחו מרעש בשעת לילה מאוחרת. וגם מתדלוק בתחנות הומות עם משאבות שמנוניות. את כל זה הותרתם מאחור והסיכוי שתחזרו בעתיד לרכב כזה הוא נמוך, עד זניח.
נכון, יהיו מי שיטרחו לספר לכם שאתם לא באמת מועילים לסביבה, שכן ייצור החשמל שבו אתם טוענים את הסוללה מתבצע תוך זיהום אוויר מסיבי בתחנות כוח. זה לא מופרך לגמרי, למעט העובדה שבניגוד למפלטי מכוניות, הזיהום הנפלט מארובות אינו מגיע ישירות לריאות של הולכי הרגל סביבכם. מה עוד שחלק מהאנרגיה מופק בישראל ממקורות "ירוקים".
בכל מקרה, אם בעבר היה לכם רכב עם מנוע בנזין או דיזל, היכונו לחוויית משתמש שונה. בין היתר, תשמחו לשמוע, חסל סדר טיפולים ארוכים ויקרים. רכב חשמלי כמעט שאינו דורש תחזוקה, למעט רפידות בלם וצמיגים בעיקר. אבל, ראשית קבלו ארבע עצות זהב.
- טווח הנסיעה מושפע מאוד מצורת הנהיגה, מצב הצמיגים, מזג האוויר ותנאי הכביש. השתדלו לא לנהוג מהר במיוחד, שמרו על לחץ אוויר מומלץ, השתמשו בעיר בבלימה רגנרטיבית
- משתמשים בעמדת טעינה מהירה? מעל 80% הקצב יואט משמעותית וזה עדיין יעלה לכם הרבה
- נוסעים ליעד מרוחק? בדקו לפני היציאה היכן יש עמדות טעינה מתאימות
- זכרו, הרכב שלכם לא רק שאינו מזהם, הוא גם לא רועש. הולכי רגל עלולים לקפוץ בפתאומיות לכביש
רוצים יותר פירוט והסבר? בבקשה
איך טוענים: ברכב שלכם אין מכל דלק, יש סוללה גדולה שמורכבת בדרך כלל בתוך בסיס הרכב. וכמו במכל הדלק, גם כאן יש פתח, רק שהוא לטעינה. עם הרכב תקבלו כבל טעינה לעמדה ביתית, ואם תרכיבו כזו יוסבר לכם בדיוק כיצד היא עובדת. במקום העבודה שלכם יש אולי עמדת הטענה עם כבל שמחובר אליה, שאותו מחברים לשקע הייעודי ברכב. לאורך הכבישים יש תחנות טעינה ייעודיות, חלקן מהירות, אחרות מהירות מאוד. גם בהן יש כבל טעינה ייעודי.
זכרו, בעת טעינה מהירה (DC) לא מומלץ למלא את הסוללה ליותר מ-80% מנפחה. הסיבה לכך: קצב הטעינה מ-80% ואילך יורד לקצב של טעינה איטית, אבל התשלום על החשמל נותר לפי תשלום גבוה יותר של טעינה מהירה.
איך נוהגים: במילה אחת, רגיל. ביותר ממילה אחת, בהתאם לדרך שבה אתם רוצים לנהוג. זהו עדיין רכב עם ארבעה גלגלים והגה, בלמים ודוושת האצה. נכון, אין לו תיבת הילוכים אבל מכיוון שממילא נהגתם ברכב אוטומטי, זה לא יהיה חדש לכם. המלצה: למדו להשתמש במערכת אגירת האנרגיה, שמצויה במקרה של חלק מהמכוניות על מסך המגע, באחרות יש מנופים מאחורי ההגה. השימוש בה מאפשר לוותר כמעט לחלוטין על הבלמים. קוראים לזה "נסיעה עם דוושה אחת".
וכלל אצבע. בנסיעה עירונית ובמהירויות נמוכות (עד 70-60 קמ"ש) מומלץ להשתמש במצב רגנרציה מלא (ההאטה המשמעותית ביותר). בנסיעה מחוץ לעיר מומלץ לוותר על הרגנרציה עד למינימום כדי להימנע מהאטות חזקות מדי.
איך חוסכים: כמו ברכב בנזין, גם כאן אופי הנהיגה ישפיע ישירות על צריכת הדלק. אבל מכיוון שטווח הנסיעה על טעינה אחת קטן יותר, ויש פחות תחנות טעינה זמינות מתחנות בנזין, כדאי להיות מחושב יותר. זה אומר לתכנן מסלול נוח ולדעת היכן תעצרו - אם בכלל - לטעון בדרך.
אבל חשוב עוד יותר, זכרו כי נהיגה במהירות גבוהה (110 קמ"ש ויותר) מחסלת סוללה במהירות. נהיגה על כביש 6 במהירות של 140-130 קמ"ש תרוקן את הסוללה ממש מהר. לעומת זאת, נהיגה במהירות של 100 קמ"ש, בקצב אחיד (נצלו את בקרת השיוט) וללא האצות תכופות, תעניק טווח מרבי.
אפרופו טווח. אל תיתנו למחשב הדרך לבלבל אתכם. נסיעה איטית ורגועה עשויה להציג טווח נסיעה עתידי גדול במיוחד. קחו בחשבון שנסיעה מחוץ לעיר במהירויות של כביש 6 למשל, תגרום לירידת טווח מהירה הרבה יותר. טווח הנסיעה הריאלי בתנאים משולבים (עיר ומחוץ לעיר) יהיה 400 ק"מ בקירוב.
מה עוד: למזג האוויר ולתוואי הנסיעה השפעה דרמטית על טווח הנסיעה. טמפרטורות גבוהות, מזגן ועליות ידרשו המון אנרגיה מהסוללה. מזג אוויר נעים ונהיגה בקצב קבוע במישור ישפרו דרמטית את הטווח. צמיגים בלחץ אוויר מומלץ (ראו את ספר הרכב) יאפשרו להשיג טווח טוב יותר מצמיגים לא מנופחים, עד 20% הבדל.
הגעתם לעמדת טעינה והיא תפוסה על ידי רכב שסיים לטעון? התסכול מוצדק אבל יש פתרון. התקשרו לחברת הטעינה וזו מחויבת להתקשר לבעל הרכב ולדרוש ממנו להזיז אותו מהעמדה.
קרינה מהסוללות: יש מי שחושש מהקרינה שמייצרות הסוללות ושאר המכשור החשמלי ברכב ללא מנוע בנזין. עניין זה נבדק במספר אופנים והיצרניות מקפידות עליו מאוד. נכון להיום אין כל ראיה כי מכוניות עם סוללות מייצרות יותר קרינה ממכוניות בעלות מנוע לא חשמלי.
בטיחות: מעבר למערכות הבטיחות המתקדמות שמצויות במרבית המכוניות החשמליות-מודרניות, זכרו כי אתם נוהגים ברכב חרישי, והולכי רגל בעיר, בעיקר ברחובות צרים, לא ישמעו אתכם מתקרבים ועלולים להיכנס לנתיב הנסיעה בפתאומיות. קחו זאת בחשבון, האטו והיו מוכנים לבלימה חזקה.