בקצרה:
- שוק הרכב ישבור השנה את שיא המכירות ויגיע לכ-295 אלף
- קיה היא הצומחת הגדולה בצמרת, עם זינוק של 56%
- טסלה כבר מתקרבת ל-6,000 מכוניות בשנת הכניסה לשוק
שנת 2021 תהפוך בוודאות לשנת שיא כל הזמנים בשוק הרכב הישראלי. נתונים שמפרסם היום (ב') איגוד יבואני הרכב מציינים כי 283,169 כלי רכב חדשים עלו על הכבישים ב-11 החודשים הראשונים של 2021, כ-3,500 מכוניות פחות מהשיא הקודם שהושג ב-2016. למרות שחודש דצמבר נחשב לחלש במיוחד במהלך השנה, אין כל ספק שמספר המכוניות שיימכרו בו יהיה גבוה משמעותית. יש להזכיר כי מספר זה לא כולל כמה עשרות אלפי מוניות, אוטובוסים, משאיות וכלי רכב שהגיעו לישראל ביבוא אישי ומקביל. יחד עם אלה עלו על הכבישים כבר עתה יותר מ-300 אלף כלי רכב חדשים.
כל זאת כמובן על רקע מצוקת יצרנים שונים המתמודדים עם משברים שונים, בהם בעיית אספקת שבבים, עיכובים אחרים בשרשרת האספקה ודחיית השקת דגמים חדשים עקב בעיות עמידה בתקני זיהום מחמירים. בעיה זו מורגשת היטב בעת הזמנת מספר גדול של דגמים פופולריים שזמן ההמתנה הנדרש להם עומד על עד שנה ואף יותר. על פי הערכות של גורמים בענף, לולא מגבלות המלאי ניתן היה למכור השנה בקלות עוד 30-40 אלף רכבים חדשים.
את עמדת ההובלה תופסת כרגיל יונדאי, שמסרה למעלה מ-43 אלף כלי רכב חדשים וזינקה ב-30% לעומת השנה שעברה. קיה, המותג הנמכר ביותר בארבעת החודשים האחרונים, עקפה כך את טויוטה (גדלה ב-38%) וממוקמת שנייה עם גידול של 56%. שיעורי צמיחה דומים ואף גבוהים יותר נרשמו גם במאזדה (60%+) וניסאן (57%+), ובעוד מספר מותגים נמוך יותר בטבלת המסירות. למרות הזינוק הכללי במכירות, מספר מותגים לא חוו צמיחה משמעותית, אם בכלל: סקודה, מותג הרכב האירופי המוביל בישראל, רשמה צמיחה של 4% בלבד. רנו המתמודדת עם רה-ארגון, גדלה ב-6% ואילו בפולקסווגן מכרו השנה בדומה לאשתקד. במיצובישי נרשמה אף ירידה קלה.
למכירות השיא השנה תרמו גם מספר מותגים שחדרו השנה לראשונה לשוק. טסלה מסרה כבר 5,349 רכבים מתחילת השנה, 642 מהם רק בנובמבר. מתחילת השנה נרשמו בישראל גם 1,139 יחידות של מותג קופרה של סיאט. 429 יחידות של אייוייז, 332 מבית ג'נסיס, 125 יחידות של סרס ו-106 של ג'ילי - כולם לא שווקו אשתקד. את שוק היוקרה ממשיכה להוביל אודי עם כ-3,760 רכבים חדשים. לפני מרצדס וב.מ.וו עם כ-3,500 יחידות כל אחת.