תוכנית הסדרת התחבורה הקלה פורסמה להערות הציבור: שבוע לאחר שהוצגה על ידי שרת התחבורה מרב מיכאלי, פרסם הבוקר (ג׳) משרד התחבורה את התוכנית להערות הציבור, ובתוך כך את טיוטת התקנות המפורטת של הרפורמה. הטיוטה אינה הגרסה הסופית של התקנה, שעדיין צריכה לקבל את אישור ועדת הכלכלה שחבריה עדיין עשויים לבקש לעשות בה שינויים.
1 צפייה בגלריה
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
לוחיות הרישוי שיהיו על הכלים
שרת התחבורה ולוחית הרישוי
(צילום: בראל אפרים)
התקנה נועדה להסדיר את הכאוס התחבורתי לו אחראים כלים חשמליים אישיים בישראל, דוגמת קורקינטים ואופניים חשמליים פרטיים ולהשכרה. נושא שנמצא במרכז השיח הציבורי מזה מספר שנים, עם הצמיחה המהירה במספר הכלים החשמליים ששוטפים את רחובות ומדרכות הארץ, ואחראים למספר גדל של תאונות דרכים קשות ואף קטלניות. בעיה שהחריפה כיום עם עבודות הרכבת הקלה בגוש דן, שהפכה את נתיבי התנועה למוגבלים עוד יותר.
במרכז התוכנית נעשה ניסיון לשייך בין הכלים ורוכביהם על ידי הצבת מספר זיהוי על כל כלי. זאת על מנת לאפשר אכיפה יעילה מחד, ויכולת זיהוי ודיווח במקרה של תאונה מאידך. ״כללים אלה ואכיפתם מסוכלים במידה רבה מכיוון שהכלים ברובם אינם נושאים סימן זיהוי גלוי״, נכתב בטויטה. ״כך מתאפשר לנוהג בכלי להימלט משוטר או מפקח ולהימנע מדו"ח על עבירה שביצעו. כך גם אם עבירה של נוהג כאמור, או תאונה שגרם, תועדה במצלמת אבטחה מקומית או על ידי עובר דרך, אין אפשרות לאתר את הרוכב. לפיכך מוצע בתקנות אלה, לחייב את בעלי כלי הרכב לתחבורה קלה לבצע הליך רישום של הכלי באופן מקוון ופשוט ביותר ללא צורך ברישוי שנתי , אגרות ועוד״.
לפי הנוסח המוצע, הכלים אשר ייכללו בחקיקה יהיו "אופניים עם מנוע עזר וגלגינוע", כלומר אופניים חשמליות וקורקינט, אך נוסח התקנות משאיר את נושא הכלים פתוח, כלומר שר התחבורה יוכל לקבוע כלים נוספים שייכנסו תחת ההגדרה. כפי שמיכאלי הצהירה בשבוע שעבר, בתקנות הובהר כי כל בעל כלי יידרש לרשום את הכלי שלו לבעלותו, כאשר כל אדם יוכל לרשום רק כלי אחד על שמו וללא אפשרות להשאיל אותו לאדם אחר.
זיהוי בעל הכלי יעשה באמצעות הרשמה אלקטרונית ויכלול אימות פרטים. ״הרישום יתאפשר רק על שם יחיד שזכאי לנהוג בכלי, דהיינו גילו מעל 16 והוא בעל רישיון או הכשרה עיונית כנדרש לצורך הנהיגה בו, או על שם תאגיד״, נכתב בטויוטה. בהמשך מוסבר כי מטרת הרישום היא לאפשרות אכיפה בלבד ואין בו היבט קנייני כלשהו. ״לא ינוהל במרשם רישום שעבודים או עיקולים. כל ההיבטים הקנייניים לגבי כלים אלו יתנהלו בין הגורמים הנוגעים בדבר כנהוג לגבי מיטלטלין לסוגיה״.
עם תום התהליך יישלח לבעל הקורקינט או האופניים החשמליים אישור דיגיטלי מיוחד הכולל את פרטיו. לאחר מכן יוכל בעל הכלי לרכוש לוחית רישוי ייעודית. רשות הרישוי תקצה מספר רישום לכלי שנרשם, והוא יישלח דיגיטלית לבעל הרכב הרשום לפי פרטי הקשר שמסר, מספר שיהיה אישי. דהיינו בעת החלפת כלי, המספר יעבור לכלי הבא. לאחר הרישום יפנה ליצרן לוחיות זיהוי על מנת שייצור בשבילו לוחית זיהוי מתאימה שבה יוטבע המספר.
ומה יקרה אם הכלי יאבד או יישלח לגריטה? במקרה זה חובת ביטול הרישוי תהיה של בעל הכלי שיצטרך לדווח על כך. ״בעל הרכב יצהיר על כך במערכת הרישום ורשות הרישוי תבטל את רישומו על שמו״, נכתב בטויטה.
בעוד שבשבוע שעבר העריכו במסיבת העיתונאים של השרה כי התקנות ייכנסו לפועל בתוך חצי שנה, בטויטה לא נכתב תאריך יעד לכניסתן. ההצעה טוענת כי ״תחילתן של התקנות המוצעות תידחה בפרק הזמן הנדרש על מנת לאפשר לציבור בעלי הכלים לבצע את הליך הרישום שלהן ולהצמיד להן לוחיות זיהוי. פרק זמן זה ייקבע בהמשך״.