בקצרה:
  • סובארו אימפרזה טורבו חוזרת לכביש
  • בגרסת קצה סופר אקסקלוסיבית של פרודרייב
  • רק 25 יחידות ייוצרו, במחיר 2 מיליון שקל לפני מסים
מורשת קרב: סובארו אימפרזה GT, גרסת הקצה למשפחתית היפנית, הייתה גם אחת ממכוניות הביצועים הפופולריות של שלהי שנות התשעים. עם ביצועים ויכולת של פורשה 911, במחיר של פולקסווגן פאסאט דאז, ועם תהילה של מי שהביאה ליצרנית היפנית שלושה תארי אליפויות העולם בראלי (1995-1997) ברציפות.
היא גם יוצרה במגוון גרסאות מיוחדות, אבל הנחשקת ביותר היא ה-22B שנולדה ב-1998 כמתנת יום הולדת 40 לסובארו, ולרגל זכייה שלישית ברציפות באליפות העולם בראלי. היא יוצרה ב-424 יחידות בלבד, כולן עם הגה ימני ומרביתן עבור השוק היפני, 16 עבור השוק הבריטי, חמש עבור אוסטרליה ועוד שלושה אבות טיפוס ששימשו לצורכי ניסוי. בהתאם, היא נחשבת כיום לפריט אספנים מבוקש.
חצי יובל אחרי: פרודרייב הבריטית, שבעבר הריצה את סובארו באליפות העולם, חושפת לכבוד פסטיבל המהירות של גודווד גרסה עדכנית ל-22B האיקונית שתכונה P25. השימוש במספר 25 הוא לציון חצי יובל לניצחון האחרון של סובארו באליפות העולם בראלי, כמו גם לנפח מנוע הבוקסר המוגדש (2.5 ליטר). מדובר במנוע המוכר של סובארו, אבל מרבית אבריו הפנימיים שונו וחוזקו, הוא נושם אוויר בסיוע מגדש טורבו של גארט ומצנן ביניים (אינטרקולר) מוגדל, פולט אותו באמצעות סעפת של אקרפוביץ העשויה טיטניום ונשלט על ידי מחשב (Motec) עם מפות ניהול שונות לרבות שליטה במערכת ה'אנטי לג' המסייעת לשמור על לחץ גדישה ולצמצם את השהיית המגדש. ההספק עומד על 400 כ"ס (120 כ"ס יותר מה-22B) ומאפשר זינוק ל-100 קמ"ש בפחות מ-3.5 שניות (1.5 שניות פחות).
המנוע מחובר לתיבת שישה הילוכים סיקוונסיאלית, ידנית עם אפשרות העברת הילוכים ללא שימוש בדוושת המצמד כמקובל במכוניות מירוץ, הכוללת גם בקרת שיגור. ההנעה כפולה קבועה עם אפשרות שליטה בחלוקת הכוח לפנים-אחור ודיפרנציאל רוחביים מוגבלי החלקה. יש גם ידית בלם יד הידראולי, לשימוש בפניות "ראש סיכה" חדות.
עיצוב של פעם, מכניקה של היום: כבסיס משמשת שלדת האימפרזה קופה, ולמרות שהעיצוב נותר זהה למקור מרבית חלקי המרכב (מכסה מנוע, דלת תא מטען, כנפיים קדמיות ואחוריות, גג, פגושים וספויילר אחורי) עשויים קרבון מה שמאפשר משקל עצמי נמוך של פחות מ-1.2 טון. מערך המתלים שומר על תצורה דומה (מקפרסון מלפנים ומאחור) אבל שימוש בזרועות מאלומיניום מסייע להפחתת המשקל הבלתי מוקפץ, הקפיצים והמוטות המייצבים קשיחים יותר, עם בולמי זעזועים של בילשטיין המאפשרים כיוון ידני (שיכוך והחזרה) וגם אפשרות לבצע כיוון ידני של זוויות שפיעת המתלה.
הבלמים, מנקודות התורפה המוכרת של ה-GT, שודרגו עם מערכת של AP רייסינג, הכוללת דיסקים בגודל 380 מ"מ וקאליפר 6 בוכנות מלפנים, 350 מ"מ ו-4 בוכנות מאחור. על הקשר לאספלט אחראים צמיגי ברידג'סטון פוטנזה (235/35) המולבשים על חישוקי "19 ייחודיים. סובארו לא פרסמה תמונות של סביבת הנהג, אבל היא תהיה דומה לרכב המירוץ עם מסכים לתצוגת נתונים דיגיטלית לנהג, ואופציה למושבי באקט וכלוב בטיחות תקני.
מה אנחנו חושבים: צד המעבר המסיבי של תעשיית הרכב להנעה בחשמל וניתוק הנהג מהשליטה במכונית, יש מגמת נגד של החייאת מכוניות איקונית מהעבר, בין אם על ידי היצרניות עצמן או על ידי סדנאות חיצוניות.
והאימפרזה שפרודרייב מחייה כעת מסתמנת כאחד הדגמים האייקונים הנחשקים ביותר שהוצגו לאחרונה, גם בגלל הנוסטלגיה, ובעיקר בגלל שהיא מבטיחה השבחת יכולות לדבר הקרוב ביותר למכונית הראלי המפורסמת עם רישוי לכביש הציבורי. חבל רק שעם 25 יחידות בלבד שייוצרו ותג מחיר אקזוטי היא תבלה את מרבית זמנה במוסכים של אספני רכב ולא על מסלולי המרוצים ובכבישי נהיגה.