בקצרה:
  • אחרי שלוש שנים, למזראטי שוב יש קופה
  • תציע אפשרות בחירה בין בנזין לחשמל
  • שיווק מקומי: במהלך שנה הבאה
חזרה לקופה: שלוש שנים אחרי שמפעל מזראטי במודנה חדל מלייצר את הגראן טוריסמו, מכונית הקופה המפורסמת ביותר של היצרנית, היא חוזרת. הפעם היא תורכב במפעל מיראפיורי הענק של הקונצרן האיטלקי, לצד רכב הפנאי לבנטה ופיאט 500e.
בנזין או חשמל: החדשות הגדולות הן שהגראן טוריסמו החדשה תציע בחירה בין מנועי בנזין להנעה חשמלית נקיה מזיהום. במקרה הראשון מדובר ב-V6 כפול-מגדשים חדש המכונה נטונו (Nettuno - נפטון), עם צמד מצתים וצמד מזרקים לכל צילינדר, זהה ליחידה בדגמי MC20 וגרקלה.
הוא יוצע בשתי רמות הספק: 490 כ"ס בגרסת מודנה או 550 כ"ס בטרופאו, כשהוא מחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה עם דיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 3.9 שניות במודנה, 3.5 שניות בטרופאו, בדרך למהירות מרבית של יותר מ-300 קמ"ש בשתיהן.
בנוסף תוצע גם גרסת פולגורה (Folgore, "מכת ברק" באיטלקית), שם שמזראטי תצמיד מעתה לכל הגרסאות החשמליות. מערכת ההנעה כוללת שלושה מנועים חשמליים בהספק 408 כ"ס כל אחד. שניים יחוברו ישירות לכל גלגל מאחור, אחד לסרן הקדמי וכתוצאה מכך תהיה הנעה כפולה עם הכוונת מומנט.
ההספק המרבי יהיה גבוה מ-1,200 כ"ס (761 כ"ס בגלגל) ויאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-2.7 שניות בלבד, ל-200 קמ"ש ב-8.8 שניות, בדרך למהירות מרבית יוצאת דופן לרכב חשמלי של 320 קמ"ש. לשם השוואה, לפורשה טייקן טורבו S ייקח עשירית שניה יותר לזנק ל-100 קמ"ש והמהירות המרבית נמוכה ב-60 קמ"ש.
הסוללה (92.5 קוט"ש) תהיה בתצורת T ובכך יתאפשר חלל פנים דומה לגרסת הבנזין, עם חלוקת משקל מאוזנת לפנים-אחור (50-50 לעומת 48-52 בבנזין). כמו בפורשה, גם כאן יש מצברים במתח גבוה (800V) שמאפשרים טעינה אולטרה מהירה (270DC) ותוספת של כ-100 ק"מ בתוך חמש דקות.
מה עוד צריך לדעת: כבסיס משמשת פלטפורמה חדשה הכוללת אלומיניום ומגנזיום, במטרה לאפשר קשיחות גבוהה לצד משקל עצמי נמוך (יחסית). מערך המתלים כולל עצמות עצה כפולות מלפנים ומתלה רב-חיבורי מאחור הנתמכים מתלי אוויר בכל פינה (קפיצי סליל בעבר). אלה אמורים לדאוג לאיכויות נסיעה טובות יותר.
על הבלימה אחראית ברמבו, מלפנים עם קאליפר בן שש בוכנות ודיסק בגודל 380 מ"מ, מאחור עם ארבע בוכנות ודיסק בגודל 350 מ"מ.
המראה דומה למדי לדגם המוחלף, עם חרטום קלאסי ארוך, יחידות תאורה צרות וכמובן סבכה ענקית עם סמל הקלשון ושלושה כונסי אוויר בכנפיים הקדמיות. בהשוואה לגראן טוריסמו הקודמת, החדשה ארוכה ב-5 ס"מ (496 ס"מ), רחבה ב-4 ס"מ (195.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים קצר בסנטימטר (293 ס"מ) וגובה דומה (135 ס"מ).
תכנון מתקדם אמור לאפשר יותר מקום לשני נוסעים במושב האחורי בעוד שתא המטען גדול בגרסאות הבנזין ב-50 ליטר (310 ליטר, לחשמלית 270 ליטר).
תמונות של תא הנוסעים טרם נחשפו, אבל מזראטי מציינת כי תשלב לוח מחוונים דיגיטלי ("12.2) עם תצוגת נתונים משתנה וצמד מסכים בקונסולה המרכזית, עליון ("12.3) לתפריטים השונים ותחתון ("8.8) לבקרת האקלים.
כאופציה תוצע מערכת שמע עם 19 רמקולים שבגרסה החשמלית תפיק צליל דומה ל-V8. מערכות בטיחות מתקדמות, לרבות בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת יהיו ציוד תקני.
מה אנחנו חושבים: מזראטי סובלת כבר שנים רבות מהיצע דגמים מיושן ולא תחרותי בקטגוריה אליה היא שייכת. ולכן, היצרנית האיטלקית שמנסה באופן קבוע למצב עצמה כמתחרה ישירה לפורשה, לא הצליחה בכך.
האם גראן טוריסמו חדשה יכולה לשנות את המצב? מבחינה תדמיתית בהחלט כן, בעיקר בגרסה החשמלית שמבטיחה ביצועים טובים מהחשמלית המהירה ביותר משטוטגארט. אבל כדי לשרוד בשנים הבאות ולהצדיק את המשך חייה בקונצרן סטלנטיס, מזראטי תידרש ליותר מכך. הרבה יותר.