בקצרה:
  • סדרה 7 חדשה תשווק אצלנו עם מנוע היברידי נטען או חשמלי
  • הממדים גדלו, תנאי השירות מאחור טובים מאי פעם
  • המחיר מתחיל ב-990 אלף שקל להיברידית, 1.25 מיליון שקל לחשמלית
שבע בום: במהלך 45 השנים שחלפו מאז הופיעה לראשונה ב.מ.וו סדרה 7, הפכה ספינת הדגל הבווארית לאחת המכוניות המוערכות בתעשיית הרכב, עם שורה ארוכה של חידושים ומערכות טכנולוגיות מתקדמות. וכעת, עם דור שביעי בשושלת (מכונה G70), היא מציעה לרוכש בחירה בין מגוון מערכות הנעה. על טהרת הבנזין או הדיזל שלא ישווקו כאן, או היברידי-נטען וחשמלי שהגיעו לאולם התצוגה המקומי.
כבסיס ממשיכה לשמש פלטפורמת CLAR מוסבת של הדגם היוצא, בשונה מהיריבה מרצדס המשתמשת כבר בפלטפורמות שונות ייעודיות לסוג מערכת ההנעה בספינות הדגל - ה-S קלאס ה"רגילה" וה-EQS הכול חשמלית.
בשונה מסדרה 7 היוצאת, החדשה תוצע רק בגרסת מרכב אחת, גדולה בכל ממד מגרסת הלונג הקודמת - ארוכה ב-13 ס"מ (539 ס"מ), רחבה וגבוהה ב-5 ס"מ (195 ו-154.5 ס"מ בהתאמה), עם בסיס הגלגלים שהתארך בחצי ס"מ (321.5 ס"מ). תא המטען גדל ב-15 ליטר (540 ליטר) בגרסאות הרגילות וב-105 ליטר בהיברידית (525 ליטר).
חשמל מלא או משולב: הגרסה הראשונה שתשווק כאן היא ה-i7 עם מערכת ההנעה המוכרת מה-iX בגרסת 50, מכונה דווקא 60. שני מנועים חשמליים (אחורי עם 313 כ"ס וקדמי עם 258 כ"ס) בתפוקה משולבת של 544 כ"ס, מאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-4.7 שניות, 0.4 שניות יותר מה-EQS580, אבל המהירות המרבית (240 קמ"ש) גבוהה ב-30 קמ"ש מהמתחרה משטוטגארט.
מצברים בקיבולת 101.7 קוט"ש מאפשרים טווח נקי מזיהום של כ-625 ק"מ, עם טעינה מהירה (200DC) ומילוי מ-10% ל-80% בתוך 34 דקות. מערכת הטעינה הרגנרטיבית כוללת מצב אוטומטי, המתאים את העוצמה לתנאי הדרך באמצעות נתונים מהרדאר וממערכת הניווט לרבות צמתים, כיכרות ושיפוע הכביש.
בשנה הבאה יצטרפו להיצע גם גרסאות היברידיות-נטענות, המשלבות בין מנוע בנזין מוגדש עם שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר למנוע חשמלי, עם תפוקה משולבת של 490 כ"ס ב-750e או 571 כ"ס ב-760e. בשתיהן עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה. מצברי 18.7 קוט"ש מאפשרים טווח נקי מזיהום של כ-85 ק"מ, משמעותית יותר מבעבר אך 20 ק"מ פחות ממרצדס S580e.
כל הגרסאות יוצעו עם מיתלי אוויר אדפטיביים מלפנים ומאחור. היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים (בזווית של עד 3.5 מעלות) המסייע לצמצום קוטר הסיבוב ב-80 ס"מ, ומוטות מייצבים אקטיביים (עם הפעלה חשמלית לעומת הידראולית בעבר) שנועדו לשפר את נוחות הנסיעה במהירות נמוכה ולצמצם את זוויות הגלגול במהירות גבוהה יוצעו כאופציה בתוספת תשלום וכציוד תקני ב-760e.
מה עוד צריך לדעת: על חרטום עם סבכת כליות ענקית ויחידות תאורה מפוצלות נשפכו כבר הררי מילים, אך נראה כי העדפות השוק הסיני סגרו את הדיון - הן שם, ויישארו בינתיים. הגדול והחשוב קובע במקרה זה. עוד שווה לאזכר את ידיות פתיחת הדלתות מוסלקות, מנגנון פתיחה חשמלי, חישוקים ייחודיים, סבכה אטומה וויתור על מפלטים מאחור במקרה של ה-i7. אבל בגלל הזהות לסדרה 7 בעלת מנוע בעירה פנימית, מקדם הגרר שהוא מהמשפיעים העיקריים על צריכת החשמל, בהחלט מרשים אך לא מתקרב לנתון של ה-EQS (0.24 לעומת 0.20) בעלת המראה הלא סטנדרטי.
סביבת הנהג כוללת לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) עם מסך מגע גדול ("14.9) המופנה לכיוון הנהג. הבורר המסורתי מפנה מקום למתג בחירת מצב נסיעה (לפנים-אחור-חניה), עם הגה שתי צלעות ב-i7, לעומת שלוש בסדרה 7. יש אפשרת בחירה מגוונת של גימורים וצבעים לרבות ריפודי מושבים עשויים קשמיר עם כיוון חשמלי באמצעות מתגי קריסטל על דיפון הדלת, תאורת אווירה משולבת בגימור שקוף לרוחב הקונסולה המרכזית וצמד חלונות השמש.
לנוסעים מאחור יש צמד מסכי מגע ("5.5) בדלתות האחוריות השולטים במערכת הבידור ונוחות. כאופציה יוצע מושב אחורי ימני עם הטיית המסעד לאחור והדום לרגליים, אבל מסך HD ענק ("31.3) הנפתח מהתקרה עדיין לא נכנס לייצור ולא ניתן להזמינו.
כם תהיה מערכת ניווט עם חצי הכוונה במציאות רבודה, זיכרון אוטומטי של תוואי הנסיעה ואפשרות חזרה אליו בנסיעה לאחור ל-200 מטר (50 מטר בעבר) ואת כל מערכות הסיוע לנהיגה המוכרות לרבות שילוב נהיגה אוטונומית ברמה 3 בהתאם לרגולציה.
מה אנחנו חושבים: באופן היסטורי, סדרה 7 מושקת תמיד לאחר ה-S קלאס. פרק זמן שאיפשר לה לא פעם לסגור פערים טכנולוגיים, להציג רעיונות חדשים ולהציב אלטרנטיבה ראויה, עם אלמנטים עדיפים פה ושם. הפעם נדמה שב.מ.וו החליטה פשוט לעבור למגרש מעט שונה. ברור, מבחינה שיווקית ספינות הדגל עדיין יתחרו זו בזו.
אבל מרצדס בחרה בגישת "דף חלק" שהניבה יצירה שנויה למחלוקת מבחינת מראה, סופר טכנולוגית באופיה עם תא נוסעים שלא מזכיר את הפאר וההדר של ה-S הרגילה. ב.מ.וו הלכה על מראה סטנדרטי יותר עם תשומת הלב יוצאת דופן לנוחות ופינוק בתא הנוסעים, ללא ספק מהמרשימים בהם נתקלנו מעולם בכל רמת מחיר.
ואחרי התרשמות נהיגה ראשונה וארוכה מאחורי ההגה של ה-i7, אנחנו יכולים להעיד שמדובר באחת המכוניות החשמליות הטובות והאיכויות שיש כיום, דוגמה טובה ליתרון שמעניק כיול מוצלח של כלל המערכות על-פני הישג כזה או אחר. הקרב הפעם בין ספינות הדגל החשמליות של מינכן מול שטוטגארט צפוי להיות מעניין לא פחות מגמר המונדיאל. תכינו את הפופקורן.