בקצרה:
  • הווילדר הוא רכב ממוגן חדש של פלסן הישראלית
  • עם מיגון יוצא דופן והבטחה ליכולת דינמית גבוהה
  • עשוי לשמש יחידות מיוחדות בפעילות מבצעית
ממוגן קטן: הווילדר הוא רכב שטח ממוגן קרבי שחשפה היום (ב') יצרנית הרכב הממוגן פלסן, בתערוכת הנשק והביטחון יורוסאטורי. הוא מחליף בהיצע הדגמים הנוכחי של החברה מהגליל העליון את היאגו, רכב ממוגן קטן על בסיס ארקטיק-קאט ווילדקאט, שמעולם לא עבר משלב אב טיפוס לייצור סדרתי. בעיקר עקב בעיית עמידות בעומסי משקל של מרכב ממוגן.
4 צפייה בגלריה
פלסן ווילדר
פלסן ווילדר
(צילום: יח"צ)
הדגם החדש מתבסס על פלטפורמה שפיתחה פלסן - מרכב אחוד המשלב קפסולת מיגון, דגם שני של היצרנית לעשות זאת אחרי הסטרום רייד שבו נהגנו בעבר. גישה זו מעניקה לרכב יתרון דינמי משמעותי, כמו גם יכולות מיגון עדיפות, בוודאי בהשוואה לכלי רכב ממוגנים מקבילים לו מבחינת ממדים וייעוד המבוססים על רכבי שטח או טנדרים קיימים דוגמת מרצדס G קלאס, לנד רובר דיפנדר או טויוטה היילקס ולנד קרוזר 70.
לדברי ניר קאהן, המעצב הראשי של פלסן, "מאז הוויליס MB במלחמת העולם השנייה, ממדי רכבי השטח הצבאיים גדלו משמעותית. עם ההאמר שהחליף אותו ולאחר מכן הממוגנים החדשים שהפכו לכמעט משאיות במשקל של שמונה טון ויותר. הווילדר חוזר למעשה לקונספט המקורי של רכב צבאי קומפקטי, אבל עם שילוב של רמת מיגון ויכולת דינמית גבוהות על כביש ושבילים מהירים, ועד עבירות בשטח טכני".
לדבריו, "זה כלי ייחודי, שמסוגל לשמש למגוון משימות, החל מביטחון שוטף כמו נסיעה באזורים אורבניים או סיורי גבולות לרבות מרדפים אחר מבריחים, וגם לפעולות קצה של כוחות מיוחדים".
4 צפייה בגלריה
פלסן ווילדר
פלסן ווילדר
(צילום: יח"צ)
כשרנגלר פגש מקלארן: בהשוואה לג'יפ רנגלר ארוך, עם חמש דלתות, הוא קצר ב-39.5 ס"מ (439 ס"מ) אבל בסיס הגלגלים שלו ארוך ב-19 ס"מ (320 ס"מ). יש לזכור כי המידות קומפקטיות מאפשרות לא רק כושר תמרון טוב, אלא גם יכולת הטסה במסוקי CH47 צ'יינוק או CH53 (יסעור). בעתיד תוצע גם אופציה להיגוי אחורי אקטיבי שיקטין עוד יותר את רדיוס הסיבוב עד ל-10 מטרים לדברי פלסן, נתון דומה ליונדאי i10.
תא הנוסעים מוצב מלפנים בעוד שהמנוע ממוקם בתצורה מרכזית-אחורית, סידור דומה למכוניות על המסייע לחלוקת משקל טובה לפנים-אחור. קאהן בחר בתצורת מושבים דומה למקלארן F1 עם נהג במרכז, סידור שמעניק שדה ראייה מצוין. שני מושבים נוספים מוצבים משני צידיו ומעט מאחור עבור מפקד משימה ונווט.
מושב נוסף ממוקם בדיוק מאחורי הנהג ומשמש את מפעיל הנשק. במקרה של רכב התצוגה, SAMSON-RWS תוצרת רפא"ל. הכניסה לתא הנוסעים מתבצעת באמצעות צמד דלתות צד הנפתחות הפוך למקובל (דלתות התאבדות), ומאחורי קפסולת הנוסעים יש ארגז (1.3X1.3 מטר) המאפשר נשיאת ציוד נוסף.
4 צפייה בגלריה
פלסן ווילדר
פלסן ווילדר
(צילום: יח"צ)
את הרכב מניעה יחידת טורבו-דיזל עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.8 ליטר מתוצרת קאמינס (161 כ"ס), ואת הכוח מעבירה תיבת שמונה הילוכים אוטומטית של ZF, עם תיבת העברה שמאפשרת הנעה כפולה-קבועה והילוך כוח. יש נעילות דיפרנציאל רוחביות (אחורית וקדמית) בעוד שמרווח הגחון (33.5 ס"מ) גדול ב-6 ס"מ מג'יפ רנגלר רוביקון. המרכב הייעודי מאפשר זוויות גישה-נטישה קיצוניות במיוחד - 70-50 מעלות.
על מערך המתלים הייחודי אמון איציק מיני, בעבר מנהגי המרוצים המצליחים בישראל. היא משלבת דיפרנציאלים רוחביים ומנגנון תמסורת מקורי, זרועות מתלה ארוכות ומהלך יוצא דופן של 37 ס"מ, 2 ס"מ יותר מטויוטה היילקס T1+ של נאסר אל-עטייה שניצח בראלי דקאר האחרון. המתלים נתמכים יחידות קויל אובר (בולם בתוך קפיץ) "2.5 של KING ועל הקשר לקרקע אחראים צמיגי אל תקר ייעודים לשטח ("35) עם מנגנון המאפשר המשך נסיעה גם לאחר מעבר מחסום דוקרנים.
4 צפייה בגלריה
פלסן ווילדר
פלסן ווילדר
(צילום: יח"צ)
מה אנחנו חושבים: הווילדר נראה כמו כלי מאוד מאוד יוצא דופן, עם מעטפת יכולות כמעט חסרת תחרות ופתרונות טכניים מסקרנים. עד כמה הוא יקסום לצבאות ושימושים אזרחיים אנחנו לא יודעים, אבל בקרוב נדווח לכם עד כמה הוא גם מבצע.