רשת עמדות איסוף והחזרת האופניים החשמליים בירושלים תורחב בחודשים הקרובים מ-25 כיום ל-50. ראש העירייה משה לאון אישר את ביצוע השלב השני בפרויקט ההשכרה העירוני ירופאן, בעקבות נתוני השימוש בתחנות הקיימות שהחלו לפעול בקיץ. 25 העמדות הראשונות פוזרו בעיקר במרכז העיר, בתחנה המרכזית, קריית הממשלה, מוזיאון ישראל ואתרי תיירות ופנאי נוספים. העמדות המבוקשות ביותר עד כה הן בגן סאקר, באזור פארק המסילה ומתחם התחנה, בתחנה המרכזית, בכיכר ציון ושוק מחנה יהודה.
1 צפייה בגלריה
עמדת ירופאן בירושלים
עמדת ירופאן בירושלים
עמדת ירופאן בירושלים
(עיריית ירושלים)
העמדות הבאות יוקמו בעיקר בשכונות המגורים של העיר, כדי לאפשר ליותר מתושבי ירושלים להשתמש בשירות, שכולל אופניים רגילים וחשמליים. האחרונים היו 56% מההשכרות, למרות שהשימוש בהם יקר יותר: למחיר הבסיס של ארבעה שקלים לכל רכיבה למי שאינו מנוי, מתווספות 20 אגורות לכל דקת שימוש בכלים הרגילים, ו-60 אגורות בכלים החשמליים.
גם בשירות תל אופן, שהכניס בחודש שעבר לשימוש 300 זוגות אופניים חשמליים ראשונים, נרשמים ביקושים גבוהים לכלים הממונעים. למרות שהכלים החשמליים מהווים כרגע 15% מצי השירות, הם תופסים 30% מההשכרות. עד סוף החודש יגדל מספר האופניים החשמליים בתל אופן ל-500.
כרגע רק 60% מזוגות האופניים החשמליים מצוידים בקסדה, ורק 5% מהרוכבים השתמשו בה. בשבועות הקרובים יצוידו גם שאר הכלים בקסדות. גם בתל אביב הכלים החשמליים יקרים יותר, אבל הפער גדול יותר: שלושה שקלים לכל נסיעה ברגילים, שישה שקלים בחשמליים, ותוספת תשלום זהה לכל דקת שימוש.
"אנחנו מצפים שהוספת האופניים החשמליים לשירות תרחיב את קהל המשתמשים, בדגש על נשים, שבמיוחד עבורן ביצענו התאמות", אמרה ל-ynet מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה. "זו עוד אלטרנטיבה להתניידות עם רכב, יציבה ובטוחה יותר לרכיבה לעומת קורקינט חשמלי. הגלגלים הגדולים יותר מקלים על הרוכבים להתמודד עם שיבושים בדרך, ולרכב למרחקים ארוכים יותר".
מנכ"ל FSM סיטי מוביליטי , פרדי קלו, המפעילה את ירופאן ותל אופן, אמר ל-ynet, כי "אנחנו מאמינים שהפתרון שאנחנו מציעים יהווה כלי תחבורה עיקרי בכל רחבי גוש דן וירושלים על רקע הפקקים ועומסי התנועה, והרצון של המדינה להפחית פליטת פחמן דו חמצני עד 2030".
מה אנחנו חושבים? ששירותי השכרת אופניים חשמליים הם אלטרנטיבה מוצלחת וזמינה לנסיעות ברכב פרטי בעיר, יציבים מקורקינטים ומאפשרים רכיבות ארוכות יותר. אבל כדי שיהיו זמינים, חייבות העיריות לאפשר הגדלה של ציי האופניים להשכרה, תחרות בין המפעילות ובעיקר קידום שבילי אופניים שיבטיחו רכיבה בטוחה שלא לצד מכוניות. המשטרה והפקחים העירוניים חייבים להגביר את האכיפה על רוכבים שמסכנים הולכי רגל ומסתכנים בתאונות עם מכוניות. המדינה תהיה חייבת לפעול גם נגד ונדליזם לכלים.