בשנתיים-שלוש האחרונות זוכה הרכב החשמלי במדינות אירופה השונות לביקושים אדירים, והצמיחה השנתית בנתח השוק של מכוניות ללא מנועים מזהמים נאמדת לעיתים במאות אחוזים. בישראל זה לא קרה, לפחות לא עד השנה. ואם ב-2020 נמכרו כאן עדיין כ-1,500 מכוניות חשמליות בלבד, הרי שהשנה הנוכחית היא שנת הפריצה האמיתית של החשמל. לפי הערכות, כ-9,000-10,000 - בהתאם למשלוחים שעוד צפויים בשבועות הקרובים - חשמליות חדשות יעלו השנה על הכביש המקומי, זינוק של יותר מ-600% לעומת אשתקד.
2 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 - להיט השוק ב-2021
(צילום: ניר בן זקן)
והחשמלית הנמכרת ביותר תהיה גם כוכבת השוק השנה, טסלה מודל 3 ששיווקה החל בסביבות חודש פברואר ומאז העלתה לכביש לא פחות מ-4,707 מכוניות חדשות, הישג אדיר למי שלא יוצגה אצלנו כלל עד השנה. מספר מכוניות טסלה שיעלו על הכביש עד ה-31.12 אינו ידוע עדיין ויהיה כנראה גבוה יותר, אך כבר עתה ברור כי כ-800 לקוחות שהזמינו את דגם הבסיס של ה-3 קיבלו הודעה על דחיית המסירה מנובמבר לאמצע דצמבר.
הסיבה: טסלה ישראל לא הספיקה לרשום במשרד התחבורה את הגרסה המעודכנת (בעלת הטווח המוגדל והיקרה יותר) של ה-3 עליה דיווחנו לאחרונה, ולכן תחל השבוע למסור רק כמות דומה של דגמי לונג ריינג' (טווח מוגדל) ופרפורמנס (ביצועים) מהמשלוח הנוכחי. רוב לקוחות ה-3 הבסיסית צפויים לבקש לדחות את המסירה לינואר, כדי שהרכב יירשם כמי שעלה לכביש ב-2022.
2 צפייה בגלריה
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C
ג'ילי גיאומטרי C - עשויה להתגלות כמתחרה הגדולה
(צילום: ניר בן זקן)
אחריה בטבלת מסירות החשמליות השנה תהיה MG ZS EV, החשמלית הנמכרת ביותר אשתקד ומי שהעלתה על הכביש עד עתה 1,390 יחידות. שלישית היא איווייז U5 המפתיעה לטובה עם 400 יחידות, לפני שתי נציגות של קטגוריית היוקרה: אודי e-tron עם 255, ומרצדס EQC עם 155. מתשעה דגמים נוספים נמסרו יותר מ-100 יחידות: יונדאי איוניק 5 המשובחת ופיז'ו e2008 מסרו 150 מכוניות כל אחת, פיאט עם ה-500e ו-GAC GE3 מסרו 130 יחידות, רנו וסרס מסרו כ-120 זואי ו-3 בהתאמה, ב-מ-וו i3X מסרה 110 מכוניות ומרצדס מסרה עד עתה 105 מכוניות EQA.
אבל מעניין יהיה לעקוב אחרי מי שמסרה עד עתה 25 יחידות חשמליות בלבד, ג'ילי הסינית עם הגיאומטרי C החדשה כאן. ביבואנית מספרים כי מנאז השקתה לפנ כשבועיים נרשמו במשרדי המותג כ-1,000 הזמנות, ובכך עשויה ג'ילי הענקית (בין היתר בעלת הבית של וולוו, לוטוס ואחרות) לרשום את ההשקה המוצלחת ביותר בארץ מאז טסלה מודל 3. הגיאומטרי C, שנמכרת ב-134-143 אלף שקל, היא חשמלית ראשונה שעולה כמו משפחתית בנזין או היברידית, ומשיגה טווח ריאלי של 400 ק"מ, דומה לזה של המודל 3 היקרה בכ-60 אלף שקל. עד סוף ינואר צפויים להגיע לארץ 1,020 דגמי ג'ילי בשני משלוחים.