כלי הרכב החשמליים חסכוניים יותר וירוקים יותר, ובשנים האחרונות השימוש בהם נמצא בעלייה מתמדת. אורנית חיים-זיגר, מנהלת חטיבת אאודי, וזאב ברזילי, מנהל אגף שיווק ושירות לאחר מכירה מקבוצת אלדן, דיברו בצהריים (יום שלישי) בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" על המהפכה המתחוללת בשוק הרכב - וגם על מה שמעכב אותה.
לדברי חיים-זיגר, "שוק הרכב עובר מהפכה כבר כמה שנים, והלקוחות הישראלים שותפים לו". לדבריה, על אף שיותר יקר לייצר את הטכנולוגיה של הרכב החשמלי, ההוצאות השוטפות שלו זולות יותר - וגם ההנאה ממנו גדולה. ברזילי הסכים איתה: "אין ספק שאנחנו חווים כרגע אירוע היסטורי, שבעוד 50 שנה - אם נישאר בחיים - נוכל להגיד שזה התחיל אצלנו".
ברזילי הצביע על תהליכים שכבר קורים באירופה, והבהיר כי "אנחנו הולכים לקראת מצב שבסופו לכולם יהיה רכב חשמלי".
השניים התייחסו גם לשוק הישראלי. לדברי חיים-זיגר, "בישראל מותגים רבים נכנסו לשוק בקצב מאוד מהיר, וללקוח הישראלי יש פרופיל מיוחד. הוא מאמץ חידושים ואוהב לנסות אותם. בשנת 2022 שיעורי הרכב החשמל בשוק הישראלי היה 10%, לעומת 4% ב-2021. בעוד חמש שנים מהיום אנחנו כבר מדברים על 50%-60% משוק הרכב. הביקוש גדול מההיצע".
ולמרות זאת, ישראל עדיין בפיגור ביחס למדינות אחרות. לדברי ברזילי, "בישראל לא מייצרים מכוניות, אנחנו יוכלים לרכוש מה שמציעים לנו - ובהיצע הנוכחי מציעים חשמל על פני מנועי בערה. נכון שהקהל הישראלי אוהב חדשנות וחידושים ושמדובר בעסקה טובה של 'ואליו פור מאני', אבל צריך לזכור שאנחנו לא יצרנים אלא תוצאתיים. אנחנו רוכשים מה שמציעים לנו".
חיים-זיגר הצביעה על הסיבות שמובילות את הלקוח הישראלי לרכוש רכב חשמלי, ובהן החיסכון בדלק, איכות הסביבה וגם חווית הנהיגה. "הקהל הישראלי מעניין את היצרנים הבינלאומיים, למרות שאנחנו קטנים", הוסיפה. "זה שוק שמתקדם קדימה ורואים בנו חלוצים. יש יצרנים בינלאומיים שרוצים להתחיל בישראל, והמדינה שלנו גם תומכת בזה".
השניים דיברו גם על החסמים השונים בדרך לקניית רכב חשמלי, בהם אחוז המס, טווח הסוללה, תחנות הטעינה והעובדה שמכוניות עם מנוע בנזין נשארות על הכביש בממוצע 15 שנים. צפו בדיון המלא בסרטון שבפתח הכתבה.