בתוך שלוש שנים נרשם זינוק של 300% במספר הסוחרים המורשים, אך עליית הריבית ופיחות השקל צפויים לגרום לקריסה של כ-25% מסוחרי הרכב הפרטיים עוד בשנה הנוכחית. חלקם צפוי לסגור את הפעילות לחלוטין והיתר עלולים להיכנס לפשיטת רגל. כך מעריכים בחברת המחקר העסקי דן אנד ברדסטריט.
למרות משבר הייצור והאספקה של ענף הרכב, בשנת 2022 עלו על כבישי ישראל בכל זאת קרוב ל-280 אלף רכבים חדשים, מתוכם כ-97% על ידי 15 היבואנים הרשמיים, והיתר באמצעות כמה עשרות יבואנים מקבילים. בסך הכל נעים כיום 3.85 מיליון רכבים על כבישי המדינה, האחראים לצפיפות תנועה גבוהה פי 3.5 מממוצע ה-OECD. עד כאן אין כל חדש עבור מי שמבלה בפקקי התנועה מדי יום.
אבל דו"ח חדש שהופץ על-ידי דן אנד ברדסטריט מעריך כי השנה הנוכחית תהיה מאתגרת בהרבה עבור העוסקים בענף. על פי ההערכות שפורסמו, עליית הריבית משיעור של כ-0.1% לפני כשנה לשיעור של 4.25% כיום, תקשה על הצרכנים להשיג מימון לרכישת רכבים חדשים ומשומשים, ותביא להאטת הביקושים. בנוסף, פיחות השקל אל מול הדולר והאירו עשוי לדחוק ביבואני הרכב להעלות מחירים בטווח הזמן הקרוב, מהלך שצפוי לצנן את השוק. השינויים בריבית ובערך השקל ישפיעו גם על חברות מענפים אחרים, שעשויות לצמצם הוצאות, לקצץ במצבת העובדים ובכך להביא לירידה גם בביקוש לעסקאות ליסינג.
אך בעוד יבואני הרכב הגדולים וחברות הליסינג נהנים מאיתנות פיננסית משמעותית וצפויים לשרוד בקלות יחסית את אתגרי התקופה, מי שעלול להיפגע באופן משמעותי הם סוחרי הרכב הקטנים. בשלוש השנים האחרונות זינק מספרם של סוחרי הרכב המורשים מ-2,500 ב-2019 ליותר מ-8,000 כיום. מרביתם הם סוחרים קטנים הפועלים לבדם ומחזיקים ברכבים בודדים בכל רגע נתון. משברי תקופת הקורונה, עם הצמצום בהיצע ועליית מחירי המשומשות בהתאם, הביאו לפריחה בענף הסחר ברכבי יד שניה - וכעת עלולה להתרחש שם קריסה משמעותית.
על פי נתונים של גורמים אחרים בענף הרכב, כבר בחודשים האחרונים חלה האטה ממשית בקצב מכירת המשומשות, עד כדי עצירה ברכבי היוקרה המשומשים - ואלו מהווים נתח לא מבוטל מהפעילות של סוחרי הרכב, שכרבע מהם פועלים בצפון הארץ. ומכיוון ששיעורי המימון בעסקאות אלו גבוהים, עליית הריבית הובילה להתייקרות משמעותית של עלויות המימון, ויצרה האטה ניכרת בביקושים.
יש להזכיר כי התפתחות מדאיגה זו אינה בלעדית לישראל. גם באירופה ובעי'קר בארה"ב מצאו עצמם עסקים בתחום הרכב, בעיקר אלה העוסקים בסחר ברכב משומש, בבעיות קשות. חברות ענק הגדילו משמעותית את צי הרכב המשומש שהן מציעות למכירה בהנחה כי משבר המלאי מחד ועליית מחירי הרכב החדש, אשר הזניק את מחירי המכוניות המשומשות, עתיד להמשך זמן רב. אלא שהן לא צפו את העלייה החדה בריבית ואת ההאטה בביקוש, שהותירו אותן עמוסות במלאי ללא דורש.