בקצרה:
  • הביקוש לטויוטה לנד קרוזר 300 גבוה פי כמה מההערכות
  • לפי טויוטה עצמה, זמן ההמתנה ביפן עומד על ארבע שנים
  • היצרנית התנצלה והבטיחה לנסות ולקצר את זמני האספקה
המתנה ממושכת: חשבתם שזמן האספקה לטויוטה לנד קרוזר בישראל העומד על בין חצי שנה לתשעה חודשים מוגזם? המתנה של שנה ואף שנה וחצי לרכב חשמלי מבוקש נראית לכם כמו אירוע בלתי אפשרי? ובכן, טויוטה הודיעה כי זמן האספקה בשוק היפני ללנד קרוזר 300 החדש, אשר הוצג רק לפני חצי שנה, עומד כעת על ארבע שנים מרגע ההזמנה ועד קבלת המפתח.
3 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר 300
טויוטה לנד קרוזר 300
(צילום: ניר בן זקן)
יתכן שבמקרה של מכוניות אקזוטיות סופר נדירות המורכבות בעבודת יד לא מדובר בשיא עולמי, אך כאן מדובר ברכב סדרתי שטויוטה מתכוונת (וללא ספק תצליח) למכור רבים ממנו. חשוב לציין שהביקוש האדיר ל-300 הפתיע אפילו את טויוטה, שציפתה לייצר ממנו כ-5,000 יחידות בשנה עבור השוק המקומי, אבל רק שבועיים לאחר פתיחת פנקסי ההזמנות בספטמבר כבר נרשמו יותר מ-20 אלף מהן.
באתר החברה מצהירה טויוטה כי "אנחנו באמת ובתמים מתנצלים על העובדה שלנד קרוזר החדש התקבל באהדה רבה משציפינו, לא רק ביפן אלא גם ברחבי העולם. זמן האספקה מרגע ההזמנה עשוי לקחת כארבע שנים. אנחנו מבטיחים לעשות כמיטב יכולתנו כדי לקצר אותו עד כמה שניתן".
ספינת המדבר: ה-300 הוא ספינת הדגל של משפחת רכבי השטח של טויוטה, והמחליף של סדרה 200 ששווקה ללא שינויים משמעותיים במשך 14 שנים. בשונה מקודמיו, הוא לא יוצע במדינות מערביות (אירופה וארה"ב), פועל יוצא של קושי לעמוד בתקני זיהום אוויר מחמירים. ועל כן גם אצלנו אין כרגע אפשרות לשווקו.
3 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר 300
טויוטה לנד קרוזר 300
(צילום: ניר בן זקן)
כבסיס ל-300 משמשת שלדת סולם חדשה (מכונה TNGA-F), קשיחה וקלה יותר. מנועי V8 פינו את מקומם ל-V6 כפולי מגדשים, בנזין בנפח 3.5 ליטר עם 415 כ"ס (97+ כ"ס) ודיזל בנפח 3.3 ליטר עם 309 כ"ס (61+ כ"ס) המחוברים לתיבת עשרה הילוכים אוטומטית (שישה בעבר) והנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח.
מה עוד כדאי לדעת עליו: המעבר למנועים קטנים יותר מאפשר למקם את מערכת ההנעה ב-7 ס"מ לאחור ובכ-3 ס"מ נמוך יותר על מנת להפחית את עודף המשקל מהחרטום. השינויים לשלדה, למנועים וגם שימוש בחלקי מרכב מאלומיניום (מכסה מנוע, דלתות וגג), מאפשרים להשיל 200 ק"ג בהשוואה לדגם היוצא.
3 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר 300
טויוטה לנד קרוזר 300
(צילום: ניר בן זקן)
מה אנחנו חושבים: אף אחד בתעשיית הרכב לא ציפה לעדנה המחודשת של רכבי שטח, המנוגדת לחלוטין לקו הפונה לתחבורה חשמלית יעילה ונקיה מזיהום. אבל יש לכך סיבות רבות, בראש ובראשונה צניחה דרמטית בחופשות בחו"ל והתמקדות בזמן פנאי מקומי. האם שווה להמתין ארבע שנים לדגם כלשהו, טוב ככל שיהיה, בוודאי בהתחשב בכך שעד אז יוצגו לא מעט מתחרים חדשים ובתעשייה ישולבו שינויים מרחיקי לכת וטכנולוגיות חדשות? לנד קרוזר 300? מי שחובב שטח ונהג ברכב הזה אי פעם, ולנו הייתה הזכות להיות עיתונאים יחידים מישראל לעשות כך, מבין שכן.