חלפו רק כשבועיים-שלושה מאז החלו להישמע אנחות רווחה זהירות במסדרונות קומות ההנהלה של יצרניות הרכב הגרמניות. השליש השני של 2020 שהחל באופן זוועתי עבורן עם סגירת כל פסי הייצור עקב הקורונה, נראה כבר כהיסטוריה. מאז התיישר השוק והקונים חזרו פחות או יותר. אבל אז הגיעה משבר השבבים, בעיות בשרשרת אספקה, טעויות ניהול היסטוריות שזקרו ראש. והמצב שוב נראה עגום. אבל תחילת 2022 הביאה עמה גל קליל של אופטימיות באשר לפתרון מתקרב של בעיית השבבים, עם תוכניות להפעלה מלאה של מפעלים וחיסול מהיר של הפיגור בייצור. ואז הגיעה המלחמה.
לפי איגוד תעשיית הרכב הגרמנית (VDA), המלחמה באוקראינה צפויה לפגוע בכל שרשרת הייצור של המותגים השונים וספקיות הרכיבים, בעיקר עקב מחסור בחומרי גלם בסיסיים הנשענים על מחצבים, בנוסף לעיכובים המשמעותיים עקב מחסור בשבבים ושרשרת אספקה לא סדירה.
באיגוד מזהירים עוד כי עלות החומרי הגלם צפויה לזנק, בהם ניאון המיוצר באוקראינה ומשמש לייצור שבבים אך עקב עצירת תנועת מסחר אינו יכול להגיע למערב אירופה, או פלדיום וניקל הנדרשים לייצור ממירים (קטליזטורים) וסוללות ליתיום-יון בהתאמה, המיוצרים ברוסיה ואחראים לחמישית מכלל הייבוא לתעשיית הרכב הגרמנית.
לפי ה-VDA, עדיין מוקדם לקבוע מה מידת הפגיעה של מלחמת רוסיה-אוקראינה בתעשיית הרכב הגרמנית, "אך אנחנו משוכנעים כי תהליך ייצור כלי הרכב הלא-שוטף עד עתה, יושפע מהמצב ויגרום להפרעות קשות עוד יותר באספקת כלי רכב. ומה בנוגע לחרם שהטילו יצרניות על שיווק כלי רכב מתוצרתן ברוסיה? הארגון אינו יודע להשיב איזו השפעה תהיה לכך אבל יודע לנקוב במספר כלי הרכב הגרמניים שיוצאו לרוסיה אשתקד - 35,600. לכך יש להוסיף את מספר המכוניות הגרמניות שיוצרו ברוסיה ב-2021 עבור השוק המקומי - 170,000.
עד עתה נראה כי ב.מ.וו היא הסובלת העיקרית מההתפתחות הצבאית, אף יותר ממרצדס, פורשה ופולקסווגן. מותג היוקרה הגרמני שחווה שנה מעולה אשתקד, הודיע כי הוא סוגר לחלוטין את קווי הייצור של ב.מ.וו ומיני בגרמניה ושאר אירופה, עקב בעיה באספקת חומרי גלם בעקבות המלחמה. בראיון לפרנקפורטר אלגמיינה צייטונג אמר דובר היצרנית כי "לעימות באוקראינה יש השפעה על ייצור רכיבים במדינה שהושבת, ולכך יש השפעה מיידית על הייצור במפעלי ב.מ.וו".
פסי הייצר של המותג במינכן ודינגולפינג שבגרמניה, כמו-גם פס הייצור של מיני באוקספורד, בריטניה, יושבתו בשבוע הבא. בנוסף יושבת תהליך ייצור המנועים במפעל בשטייר, אוסטריה. במפעלים בלייפציג ורגנסבורג בגרמניה יבוטלו משמרות אך בפסי הייצור בארה"ב, סין ומקסיקו לא יהיו שינויים שכן הם נשענים על ספקים אחרים. כמו מספר יצרניות אחרות, למשל פולקסווגן וסטלנטיס, גם ב.מ.וו הקימה יחידת-משבר מיוחדת המטפלת בבעיה החדשה שנוצרה.