ינואר הוא מסורתית חודש מסירות הרכב החזק בשנה ובינואר אשתקד אף נקבע שיא חודשי של מסירות רכב חדש בשוק הישראלי: 48,242 מכוניות. אבל 2022 נפתחה עם ירידה של כ-30% במסירות, עם כ-30 אלף מכוניות חדשות שזכו לרישוי. הסיבה לירידה החדה: הקפאה כמעט מלאה של המסירות בעשרה הימים הראשונים של החודש עקב סחבת בדיונים בין משרדי האוצר והתחבורה, אך גם בעיות מלאי - בעקבות משבר השבבים - שפוגעות בחלק מהיבואנים.
לפי נתוני משרד הרישוי שהגיעו לידיעות אחרונות ול-ynet, עד יום שישי (28.1) בבוקר נמסרו בדיוק 29,856 מכוניות חדשות בידי יבואני הרכב הרשמיים, יבואנים מקבילים ובייבוא זעיר. עד סוף החודש מחר (יום ב', ה-31.1) צפוי סך המסירות להגיע ל-33 אלף מכוניות ומסחריות קלות.
למרות שרשמית הם "אינם עוסקים בכך", נוהגים חלק מהיבואנים להאט את קצב המסירות לקראת סוף השנה, כדי לאפשר פתיחה חזקה בינואר. זאת ועוד, רבים מעדיפים להעלות כלי רכב חדש שנושא שנה חדשה כמועד עלייה לכביש, מטעמי ערך בעת מכירה עתידית.
עם 6,600 מסירות עד רגע זה (7,354 בינואר אשתקד), יונדאי שומרת בקלות על ההובלה בשוק המקומי. קיה שמסרה 4,100 מכוניות חדשות (5,010 אשתקד) וטויוטה עם 3,950 (6,010 בינואר אשתקד) משלימות את השלישייה החזקה של השוק. מאזדה המתאוששת בהתמדה הגיעה למקום הרביעי בטבלה עם 2,850 מסירות, לעומת ינואר 2021 בו מסרה 3,317 מכוניות חדשות. סקודה ירדה למקום החמישי עם 1,600 מסירות (3,256 אשתקד). מיצובישי סוגרת את השישייה הראשונה עם 1,250 מכוניות (2,973 אשתקד).
ובמקום השביעי, הפתעה גדולה. המותג היוקרתי מרצדס קבע שיא של כל הזמנים לחודש בודד עבורו, עם 1,030 מסירות של מכוניות פרטיות (873 אשתקד), רובן הגדול בידי היבואן הרשמי ומיעוטן בערוצים האחרים. גם ב.מ.וו בעשירייה הראשונה ומדורגת תשיעית עם 750 מכוניות חמדשות, לעומת 1,005 מכוניות בינואר 2021. שני מותגי היוקרה מקדימים מותגים עממיים פופולאריים כמו סיאט (700 מסירות) וסובארו (650), ואת אודי שמובילה את שוק היוקרה בארץ כבר עשור וחצי, ומסרה בינתיים רק 370 מכוניות.
מסירות ינואר מבטאות גם התחזקות קלה בחלקם של חברות הליסינג וציי הרכב בשוק, על חשבון המכירות ללקוחות פרטיים. 60% מהמסירות בינואר נרשמו על שם לקוחות פרטיים, ירידה קלה לעומת 2021, שבה תפסו הלקוחות הפרטיים 61.3% מהשוק.
יונדאי איוניק (2,500), ששיווקה יופסק בחודשים הקרובים, הייתה המכונית הנמכרת ביותר בינואר, עם שיעור מסירות נמוך כרגיל ללקוחות פרטיים (10%). טויוטה קורולה (1,600) מדורגת אחריה (32% מסירות לפרטיים) ושלישית קיה פיקנטו (1,800) עם 31% מסירות לפרטיים. סוגרים את החמישייה הראשונה: יונדאי טוסון (1,000 מסירות, 64% לפרטיים) וקיה נירו (800 מסירות, 35% לפרטיים).
החודש נמסרו 950 מכוניות חשמליות, בראשן יונדאי איוניק 5 (200 יחידות), ג'ילי גיאומטרי C (עם 125 יחידות) ומרצדס EQA (עם 110 יחידות). טסלה לא מסרה מכוניות החודש, ובייבוא המקביל הגיעו בין השאר 10 פורד מוסטאנג מאך E חשמליות, שעדיין לא מגיעות בייבוא סדיר.