רשמו לפניכם: ישראל מצטרפת למדינות המתקדמות בעולם שמאפשרות למי שרכש במיטב כספו רכב חדש, באמת לקבל אותו. האם אנחנו ציניים? בהחלט. ועדת הכספים אישרה היום את עדכון אגרות הרישוי שהגישו לה - באיחור לא לגמרי מובן של שבועיים - משרדי התחבורה והאוצר, וממחר בבוקר אמורה להתאפשר סוף סוף הנפקת אגרות רישוי לרכב חדש ב-2023, 11 יום לאחר שהחלה השנה.
נזכיר רק כי עשרות אלפי ישראלים וחברות ששילמו בממוצע 38.5 אלף שקל מסים, יזכו בתענוג המפוקפק לשלם עוד 1,100 עד 4,500 שקלים מס אגרת רישוי, בזמן שהיבואנים ינסו למסור בשלושה השבועות שנותרו החודש את 40 אלף המכוניות שתוכננו לעלות לכבישים בינואר. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בענף הרכב חוששים שהניסיון להדפיס מחר בבת אחת אלפי רשיונות רכב מעודכנים, עלול להביא לקריסת מחשבי משרד הרישוי ולעכב את התהליך.
עדכון קבוצות הרכב ב-5% נועד לפצות על התייקרות מחירי המכוניות החדשות, ותואם לעליית המדד מאז העדכון הקודם לפני חמש שנים. בעקבות האיחור בביצוע העדכון הציע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, לבצע בעתיד את העדכון באופן אוטומטי, כך שלא יהיה תלוי בדו-שיח בין משרדי התחבורה לאוצר.
קושניר הוסיף כי "נעשה תיקון מאוד חשוב בעקבות עלייה במדד הרכב. יש רכבים שבעל כורחם עברו מקבוצה זולה יותר לקבוצה יקרה יותר, והתיקון מחזיר את הרכבים לקבוצתם. זה מיטיב עם האזרחים ומשחרר פקק במסירת הרכבים. ברגע שקיבלנו את הפנייה אמרנו שנקיים את הדיון מהר ככל הניתן, ובהזדמנות הראשונה אנחנו מקיימים אותו". התיקון צפוי להוביל להפחתה בהכנסות המדינה בסכום של כ-4.2 מיליון שקל, אך אגרות הרישוי בישראל עדיין יישארו הגבוהות בעולם.
שבע קבוצות הרישוי החדשות
- עד 106 אלף שקל
- בין 106 ל-128 אלף
- בין 128 ל-151 אלף
- בין 151 אלף ל-170 אלף
- בין 170 אלף ל-221 אלף
- בין 221 אלף ל-314 אלף
- 314 אלף ומעלה