למרות שיצרניות שונות עדיין מודיעות חדשות לבקרים על סגירת מפעלים לתקופות שונות, הנעות בין ימים ספורים לכשבועיים עקב בעיות אספקת שבבים, המונעות שחרור מכוניות חדשות מפסי הייצור, נראה כי שיא המשבר כבר מאחורינו. לפי אוטו פורקאסט, ספקית המידע לתעשיית הרכב העוקבת אחר כל דיווחי היצרניות, עד סוף השנה יעמוד הפער בין תכניות הייצור המוקדמות לאלה שבפועל, על 11 מיליון ו-309 אלף מכוניות, מעט פחות מהערכות שפורסמו לפני כשבוע בלבד. כדאי להזכיר כי לפני כחצי שנה בלבד העריכו בחברה כי סך המכוניות שלא ייוצרו עקב המשבר יעמוד על כחמישה מיליון בלבד. כך מדווח האוטומוטיב ניוז.
1 צפייה בגלריה
שבב של TSM
שבב של TSM
משבר השבבים - תעשיית הרכב היא הסובלת הגדולה
(צילום: shutterstock)
תעשיית הרכב האמריקאית צפויה להיות הנפגעת העיקרית ממשבר השבבים ותאבד לפי הערכות לא פחות מ-3.4 מיליון כלי רכב השנה. תעשיית הרכב האירופאית אינה רחוקה ממנה (גם אם כוללת מספר גדול פי כמה של מותגים) וצפויה לייצר השנה 3.35 מיליון כלי רכב פחות מהמתוכנן.
בסין, עם תעשיית הרכב הגדולה בעולם, צפויים לוותר על כ-2.15 מיליון כלי רכב, בעוד שעד עתה עומד מספר המכוניות שלא יוצרו על כ-1.98 מיליון. בשאר מדינות אסיה לא יוצרו עד עתה 1.74 מיליון מכוניות, והאומדן לכל השנה עומד על 1.95 מיליון.
חלק מהיצרניות, בעיקר הגדולות שבהן, מתכננות מרתון ייצור יוצא דופן כבר בינואר הקרוב, כדי לגשר לפחות חלקית על אובדן המכוניות במהלך השנה הנוכחית. למשל את טויוטה, עד לא מזמן יצרנית הרכב הגדולה בעולם, שמבטיחה לייצר במהלך ינואר כ-800 אלף מכוניות חדשות, כדי לעמוד ביעד ייצור של 9 מיליון מכוניות בין אפריל 2021 לאפריל 2022.