החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, פרסם היום (ד') מכרז ראשון לרכישת כלי רכב המשמשים את הצי הממשלתי. מכרז המסגרת הראשון שפורסם: רכישת מספר כלי רכב חשמליים עבור תפקידי סיור במשטרת ישראל, במסגרת ניסוי הטמעה בשירות. ברחבי העולם מקובל כיום לבחון שימוש בכלי רכב חשמליים במסגרת הזרוע האוכפת.
המכרז שפורסם יאפשר לכלל יבואני הרכב בישראל להיכלל כספקי המינהל לכלי רכב ממשלתיים, ויאפשר להם להתחרות במכרזים עתידיים שיפורסמו על-ידי המינהל לרכישת כלל סוגי כלי הרכב. השיטה החדשה תאפשר לפרסם מכרזים בהליך מהיר וקצר ובהתאם, ההתקשרויות יהיו לטווח קצר יותר, בהתאם לצורך.
בין הסיבות שהביאו לשינוי השיטה הישנה לפי מכרזי רכש רכב נחתמו לתקופות ארוכות לטובת השיטה החדשה, אפשרות התאמת צי הרכב הממשלתי לשינויים המהירים מבעבר בטכנולוגיות הנוגעות לשוק הרכב העולמי, וזאת במטרה להתייעל ולחסוך בהיבט הכספי והסביבתי - בעיקר על-ידי רכש רכב בעל חתימת זיהום נמוכה.
עוד יש להזכיר את האצת שילוב מערכות בטיחות מתקדמות ומסייעות למניעת תאונות והפחתת חומרתן בכלי רכב חדשים. ואם בעבר נאלצו הזכאים לרכב ממשלתי להחזיק ברכב מיושן מבחינה זו עקב חוזים ארוכים טווח, כעת ניתן יהיה להתאים את הרכש לקדמה המוטורית.
צי הרכב הממשלתי מונה כיום כ-15 אלף כלי רכב, בהם רכבי משטרה, כבאות, שב״ס ומשרדי ממשלה שונים. שיטת מכרזי המסגרת היא שיטה מקובלת בענף הרכש הממשלתי המרכזי בישראל ובעולם, והיא מאפשרת גמישות רבה לגוף הרכש המרכזי, המותאמת לרכש מסיבי של מוצרים למספר רב של גופים, תוך התחשבות בייעוד שונה לחלוטין ותפעול שוטף אחר.
באוצר הודיעו כבר לפני שנים כי בכוונתם להחליף את מכוניות הצי הממשלתי בדגמים פחות מזהמים, ובעתיד צפוי להתפרסם מכרז גם למכוניות היברידיות-נטענות וחשמליות מלאות. לדברי המשרד, שימוש בכלי רכב אלה יקטין את הוצאות הממשלה בגין דלק ותחזוקה ויצמצם את הזיהום לו אחראי הצי הממשלתי כיום.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "מכרז המסגרת במסגרתו הניידות החשמליות מהווה מהפיכה בפעילות הרכב הממשלתי, שתצמצם את הוצאות הממשלה על כלי רכב. סגן החשב הכללי וראש חטיבת נכסים ולוגיסטיקה, עוזי שר: "המעבר לשיטת המכרזים החדשה תקצר זמני תגובה ותגדיל את ייצוג היבואנים השונים בצי הרכב הממשלתי".