אם מישהו היה זקוק להסבר נוסף על הצורך בבדיקת יכולת הזיהוי של מערכת אוטו-פיילוט במכוניות טסלה, הגיע סוף השבוע האחרון וסיפק כזה. טסלה מודל 3 התנגשה - כנראה מבלי להאט כלל - ביום ראשון (29.8) החולף לפנות בוקר במכונית משטרת התנועה של פלורידה, כאשר זו עמדה ללא תנועה אך עם אורות אזהרה בצד הדרך בקרבת אורלנדו. נהג הניידת שעצר כדי לעזור לרכב מושבת ועמד באותה עת לצדה, התחמק מהפגיעה הקשה, בעוד נהג הטסלה והרכב המושבת נפצעו באורח קל. אך השאלות הנוגעות לכשירותה של המערכת רק מתרבות.
1 צפייה בגלריה
רכב הטסלה אחרי התאונה
רכב הטסלה אחרי התאונה
טסלה, אחרי תאונה קשה
(צילום: רויטרס)
לפני כשבועיים הודיעה כצפוי ה-NHTSA (הרשות האמריקאית לבטיחות) כי היא פותחת בחקירת מערכות נהיגה אוטונומיות, כולל אוטו-פיילוט של טסלה. זאת לאחר דיווחים על 11 תאונות בהן המערכות כשלו מלהגיב כראוי ולחמוק מרכבי הצלה העומדים בצד הכביש, כשהם משתמשים בכל אמצעי האזהרה הנדרשים לרבות אורות מהבהבים, אבוקות וחיצים מוארים. בתאונות נפצעו 17 בני אדם ואחד נהרג.
החקירה, כך גוף הבטיחות המוערך, תתמקד בחשד כי מערכת הנהיגה האוטונומית של החברה מתקשה לזהות כלי רכב עומדים על הכביש ומקיפה 765 אלף המכוניות מדגמי 3, Y, X, ו-S, כמעט כל מכוניות טסלה שנמכרו בארה"ב בין 2014 ל-2021.
תהיות באשר ליכולת הזיהוי של מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה - כמו גם של חלק מהיצרניות המתחרות - אינן חדשות. בכל המקרים, כך נראה, ניתן היה למנוע את התאונה אם נהג המכונית הנעה באופן אוטונומי היה מקפיד על הוראות החוק והמלצות היצרניות ושומר על עירנות מלאה. בפועל הרשתות החברתיות עמוסות בסרטוני "נהיגה" מהמושב האחורי, אכילה ושינה תוך כדי נסיעה על כביש מהיר ועוד.
לפי הערכות, חקירת תאונות טסלה עלולה לעכב את הטמעת מערכות אוטונומיות מלאות במכוניות חדשות, לא רק מתוצרת החברה האמריקאית. עוד מעריכים מקורבים לנושא כי החקירה צפויה להסתיים בהטלת אחריות מלאה לתאונות ותוצאותיהן על היצרנית, אם אכן יתגלה כי הייתה תקלה כלשהי במערכת הסיוע לנהיגה שהיא מייצרת.