קטרים על חשמל: רכבת ישראל ממשיכה להצטייד
לקראת פתיחת הקו החדש בין המרכז לירושלים ממשיכה רכבת ישראל להצטייד בקטרים וקרונות מתאימים. הפעם אלה שני קטרים חדשים, נוצצים ונקיים מזיהום
סנטימטר אחר סנטימטר הגיח הקטר המוכסף מבטן האוניה. במהירות איטית להחריד הונף הקטר, שמשקלו 84 טון, לגובה עשרות מטרים והורד בעדינות על המסילה. כך נפתח עוד פרק בהליך החשמול של רכבת ישראל בכלל, והקו החדש לירושלים בפרט. שני קטרים חשמליים חדשים שהגיעו ארצה בבטן אוניה נפרקו בנמל הקישון, ויצטרפו בתוך מספר ימים לקטר שהגיע לפני מספר שבועות וכבר חורש את הקו לבירה בנסיעות מבחן.
שני קטרים מדגם TRAXX וארבעה קרונות דאבל דק מתוצרת חברת בומברדייה, הגיעו במשלוח האחרון שיצא מנמל ברמן שבגרמניה לחיפה. לאחר שנפרקו נגררו הקטרים למוסך בלוד, שם יעברו בדיקות על-ידי אנשי היצרנית ויועברו לרכבת ישראל ש"תעלה אותם על המסילה". הקטר הראשון שהגיע ארצה, אגב, נושא את המספר 3003, ואילו שני הקטרים שהתווספו אליו הם 3001 ו-3002. במהלך ארבע השנים הבאות יגיעו עוד 59 קטרים חשמליים ארצה.
הקרונות שמגיעים בימים אלה לישראל הם מתוך סדרה של 93 קרונות שהוזמנו לאחרונה על-ידי הרכבת. כיום נמצאים בהליך הזמנה עוד 54 קרונות. הם מוכנים לפעילות ברכבות חשמליות (מעל ל-300 קרונות בארץ עוברים בימים אלה הסבה לחשמל). הקרונות מגיעים לארץ ללא "ריהוט", ונגררים למוסך בבאר שבע שם מתקינים בהם מושבים, שולחנות וציוד נוסף.
דורון להב, סמנכ"ל נייד ברכבת ישראל, אמר כי "הקטרים החשמליים החדשים עוברים תהליך קליטה בחטיבת הנייד של רכבת ישראל, במסגרתו מתבצעים ניסויים בקטעי המסילה המחושמלים. תהליך ההסבה של נהגים והצוותים הטכניים לקטר חשמלי נמצא בעיצומו, ושני הקטרים החדשים שהגיעו יצטרפו למסלול ההכשרה. עבור הציוד החשמלי הקימה רכבת ישראל את המרכז התפעולי החשמלי הראשון בלוד, לצד המרכז התפעולי בבאר שבע שאף הוא יוסמך לטיפול ברכבות חשמליות".
שר התחבורה ישראל כץ, שקבע כי הקו לירושלים יתחיל לפעול בערב פסח, אמר עם הגעת הקטרים החדשים, כי "הקו המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של משרד התחבורה". אתמול נמסר כי לרגל חשמול קטע המסילה הירושלמית בין תל אביב למודיעין דרך נתב"ג, יבוצעו עבודות לאורך הקו מדי סוף שבוע, החל בלילה שבין חמישי לשישי ועד יום ראשון לפנות בוקר. העבודות יתחילו ביום שישי הקרוב (9 בפברואר 2018).