דן באר שבע במקום האחרון במדד השירות לנוסע
דו"ח משרד התחבורה בנושא רמת השירות לנוסע בחברות התחבורה הציבורית במחצית השנייה של 2017, העמיד את החברה הפועלת בדרום במקום האחרון. והיכן ממוקמות אגד ודן?
התדרדרות בשירות שמקבלים נוסעי האוטובוסים בישראל: הציון הממוצע שמעניק דו"ח הבקרה של משרד התחבורה הציבורית על ביצועי החברות במחצית השנייה של 2017, ירד ב-4%. זאת בתקופה שבה טען המשרד לשיפור השירות באמצעות הוספת נסיעות והעלאת שכר הנהגים, ושל עלייה ב-4.5% במספר הנוסעים באוטובוסים ב-2017, ל-744 מיליון בשנה.
מהדו"ח, שהגיע לידי "ממון" עולה כי החברה שהציגה את השיפור הגדול ביותר הייתה "דן בדרום", שפועלת בצפון הנגב ומפעילה כ-300 אוטובוסים. חריגותיה במדד השירות ירדו ב-37%. החברה דורגה שנייה ברשימת 15 החברות הנסקרות, אחרי ש.א.מ הקטנה, הפועלת באזור נצרת ונצרת עילית בלבד ומפעילה 85 אוטובוסים. "גדלנו גם בכמות הנוסעים וגם בכמות הקילומטראז' ושמנו לנו כיעד את סוגיית ביצוע הנסיעות בלי פשרות, מה שאפשר לנו להגיע ל-99.7% ביצוע", אמר ל"ממון" טל כהן, מנכ"ל דן בדרום. שלישית מדורגת "נסיעות ותיירות", הפועלת באזור נצרת, מפרץ חיפה, עמק יזרעאל והגליל, המציגה עלייה של 135% במדד החריגות.
מבין חברות התחבורה הציבורית הגדולות מדורגת "דן" הוותיקה במקום שישי (ירידה של 18% במדד החריגות), אגד במקום שמיני (ירידה של 7%), וקווים במקום 11 (עלייה של 26% בחריגות).
במקום ה-14 והלפני אחרון מדורגת "סופרבוס" שפועלת באזור בית שמש ופרוזדור ירושלים, יוקנעם והסביבה, עפולה והסביבה וטבריה והסביבה ומספר קווים בין עירוניים, למרות ירידה של 15% במדד החריגות. במקום ה-15 והאחרון בדירוג נמצאת "דן באר-שבע", שמפעילה מאז סוף 2016 את התחבורה הציבורית בבירת הנגב. החברה חרגה ב-206% ממדדי השירות.
לפי דוד יוסף, מנהל אגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דו"ח הבקרה מבוסס על עבודת מפקחים אנושיים ובקרה אלקטרונית מבוססת GPS. ב-2% מהנסיעות שנבדקו הגיע האוטובוס באיחור של 6 דקות ומעלה מלוח הזמנים, וב-1.8% מהנסיעות הוא לא יצא כלל לדרך. ב-1.5% מהנסיעות לא היה האוטובוס נגיש לנכים. הבעיות הנפוצות ביותר היו היעדר שילוט עם מספר האוטובוס והבעיות שילוט בתחנת המוצא של הקו, שתיהן ב-2.5% מהנסיעות.
יצוין כי הדו"ח אינו משווה בין רמת השירות של חברות האוטובוסים לזו שמעניקות לנוסעים רכבת ישראל והרכבת הקלה בירושלים (חברת סיטי פס) ואת רכבת ישראל, ואינו מפרסם דו"ח ביקורת על פעילותן, שאינה חסינה מתלונות נוסעים. גם מפעילת המטרונית במפרץ חיפה (דן בצפון) לא נכללה בדירוג, לראשונה, בנימוק שהמשרד לא מבצע בעצמו בקרה למטרונית בתחנת המוצא.
עם זאת, הדו"ח מפרט כי מדד החריגה שלה היה 1.3 בתקופה הנסקרת, מה שהיה מעניק לה את המקום השלישי בדירוג. המשותף לשלוש: נתיבי תנועה נפרדים לגמרי (ברכבת) או ברובם (מטרונית והרכבת הקלה) מה שמקטין את השפעת פקקי התנועה המתארכים על פעילותן.
מדן באר שבע נמסר בתגובה: "הדו״ח מתייחס לתקופה שבה החל יישום הפעימה השנייה ברפורמה ששינתה בצורה דרמתית את מסלולי הקווים והסדרי התשלום. באשר שבע היא העיר הראשונה והיחידה כיום בישראל בה אין תשלום לנהג והטמעת שינוי כזה בהרגלי הנוסעים נמשך זמן. הפעימה השנייה חייבה אותנו לרכוש 66 אוטובוסים ישנים מהמפעיל הקודם, שליש מצי החברה, ובעיות התחזוקה וההשבתה שלהם פגעו קשות בפעילותנו. כיום המצב שונה לחלוטין ואחוזי הביצוע של דן באר שבע הם מהגבוהים ביותר בענף, ועומדים על 99%".
דירוג החברות
1. ש.א.מ
2. דן בדרום
3. נסיעות ותיירות
4. גלים
5. מ.א גולן
6. דן
7. אפיקים
8. אגד
9. אגד תעבורה
10. מטרופולין
11. קווים
12. נתיב אקספרס
13. ג'י בי טורס
14. סופרבוס
15. דן באר שבע