קווי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר: קו 15 של אגד, רעננה-ת"א של הרכבת
דו"ח המסכם תלונות שהצטברו בחצי השנה האחרונה של 2018 בעמותת 15 דקות, חושף את קווי התחבורה הציבורית הגרועים ביותר. הקו שמפעילה אגד בירושלים סובל מעומס קיצוני ואיחורים קבועים
הצפיפות, האיחורים ואי עמידה בזמנים - הקווים הכי גרועים בתחבורה הציבורית נחשפים: כל מי שנוסע בתחבורה הציבורית בישראל יודע כי היא נמצאת במשבר ארוך שנים. למעשה, רבים מכם קוראים כתבה זו תוך המתנה לאוטובוס או רכבת שכנראה מאחרים וגם כאשר יגיעו, יהיו עמוסים בנוסעים מתוסכלים.
דו״ח מיוחד של עמותת ״15 דקות״ מתפרסם הבוקר (א׳), ארבעה ימים לפני דו״ח מבקר המדינה שיעסוק בתחבורה הציבורית, מגלה אילו קווי האוטובוס והרכבת שעליהם התלוננו משתמשי התחבורה הציבורית במהלך ששת החודשים האחרונים של 2018 במוקד העמותה. הדו״ח מסתמך על כ-7,200 תלונות על ליקויי שירות וממנו עולה כי 10 מתוך 20 הקווים הינם של חברת ״אגד״, כשאחריהם נמצאות "דן״, ״מטרופולין״ ו-״קווים״.
קו האוטובוס שעליו התקבלו הכי הרבה תלונות בין יולי לדצמבר אשתקד היה קו 15 של ״אגד״ המחבר בין אזור התעסוקה תלפיות, דרך שכונת הקטמונים במסלול ישיר אל התחנה המרכזית ותחנת הרכבת החדשה בירושלים. מהתלונות עולה כי הקו עמוס וצפוף באופן תמידי, וכי שעות היציאה שלו מתחנה המרכזית בעיר אינן אמינות והוא מאחר באופן קבוע.
קו 480 בין מסוף ארלוזרוב בתל אביב והתחנה המרכזית בירושלים זוכה לתלונות רבות על זמני המתנה ותורים ארוכים בעלייה לאוטובוס בשתי תחנות המוצא לצד תדירות נמוכה ביחס לביקוש הגבוה. הקו השלישי בדירוג הוא קו 82, המחבר בין פתח תקווה לתל אביב. הנוסעים בו התלוננו על אי ביצוע נסיעות ועל איחורים באופן קבוע וביקשו אוטובוסים מפרקיים. קו 111 בין מודיעין לתל אביב ניצב במקום הרביעי עם מרבית התלונות על אי יציאה בזמן מהתחנה, במיוחד כאשר הרכבת בעיר אינה פועלת. סוגר את החמישייה הראשונה הינו קו 149 של "מטרופולין״ בין כפר סבא לתל אביב - לפי הדו״ח הנסיעה בו לא מתבצעת לפי תנאי הרישיון, ולכן נוצרים זמני המתנה ארוכים ובעיות באיסוף נוסעים.
גם רכבת ישראל הנמצאת בכותרות בימים האחרונים עקב עיצומים, ביטול קווים ואיחורים תכופים, אחראית למספר ניכר של נוסעים המתלוננים על ביטולים בלתי צפויים, שינויים בלוחות הזמנים וחוסר עדכון מצד הרכבת על התקלות: לא באתר ולא באפליקציה. קו רעננה מערב-תל אביב נמצא בראש הרשימה, אחריו קו נהריה-חיפה-תל אביב שקרונות ממנו הוסטו לטובת הרכבת המהירה לירושלים, ובמקום השלישי קו נתניה תל אביב. הקו המהיר החדש מירושלים לנתב״ג "מככב" במקום החמישי, עם תלונות של נוסעים על איחורים וביטולי רכבות ללא הודעה מוקדמת.
"תוצאות משבר התחבורה הציבורית הם פקקי הענק בהגעה למוקדי התעסוקה בישראל״, קובע מנכ״ל העמותה גיל יעקב. ״דיווחי הציבור מוכיחים כי הציבור צמא לפתרונות של תחבורה ציבורית מהירה ותדירה, שתיסע בנתיבי תחבורה ציבורית ותעקוף את הפקקים״.
לדברי מנהל מוקד פניות הציבור של 15 דקות יערה צעירי: ״הבעיות המרכזיות בשנת 2018 ממשיכות להיות אי עמידה בלוחות הזמנים והיצע נמוך ביחס לביקוש. יש לציין לטובה את תגובת המפעילים ומשרד התחבורה לפרסום הדו"חות. הם משתדלים ללמוד את ממצאי תלונות הנוסעים ולשפר את השירות בהתאם. כך קווים רבים שדורגו במקומות גרועים במחצית הראשונה של 2018 זכו לתוספות שירות והיקף התלונות עליהם ירד באופן דרמטי״.