בקצרה:
  • חמישה חודשים חלפו מאז הבטיחו סמוטריץ ורכב להתקין במהירות מחיצות-נהג באוטובוסים
  • למרות ההכרזה על תקציב ו"יציאה לדרך", רק עשירית מהאוטובוסים מוגנו עד כה
  • במשרד התחבורה מסבירים שמדובר בפעולה מאוד מורכבת מבחינה הנדסית
1 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית
הנהגים: הופקרנו על-ידי משרד התחבורה
(צילום: מוטי קמחי )
מחיצות באוטובוסים: הבטחות, הבטחות, כישלון:
מחדל האוטובוסים הגדול: אחרי חודשים של הבטחות והצהרות ממשרד התחבורה, הותקנו עד עכשיו מחיצות מגן להגנת נהגים מקורונה ומאלימות בפחות מ-1,000 אוטובוסים, כעשירית ממספר האוטובוסים בחברות התחבורה הציבורית. כך עולה ממסמך של המשרד שהגיע ל-ynet.
שני שרי תחבורה כבר התהדרו בקידום ההתקנות, לאחר גל אלימות נגד נהגים ופרוץ המגפה. לפני בדיוק חמישה חודשים, ב-6 במאי, הודיע שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ' כי סיכם עם האוצר על מימון בסך 40 מיליון שקל להתקנת המחיצות ב-6,000 אוטובוסים. "אחרי תקופה ארוכה של הכנה, ובדחיפה של אילוצי הקורונה, סיכמתי אמש עם האוצר על התקנת תאי נהגים בתחבורה הציבורית והפרדה בין הנהג לנוסע. יש כבר מפרט, והצעות מחיר, ועכשיו ברוך השם יש תקציב ואפשר לצאת לביצוע מיידי", אמר סמוטריץ'.
אלא שסמוטריץ' עזב את המשרד לאחר ימים אחדים, ואת מקומו תפסה מירי רגב שהצהירה מיד כי היא תומכת במהלך. במהלך חודש מאי, כדאי לזכור, הזכיר רן שדמי, סגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, למפעילים השונים כי: "אנו מבקשים שתיערכו לביצוע ההתקנות כדי לחסוך זמן בפרויקט חשוב זה". כחודש לאחר מכן ביקש יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, ממנהל הרשות לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, "...לקבל לוחות זמנים ברורים וקבועים לביצוע התקנת התאים". עוד חודש חלף וב-18.7 הכריזה שרת התחבורה שהחליפה אותו, מירי רגב, כי המשרד פועל לייצור סדרתי מהיר והתקנה של המחיצות.
שלושה חודשים חלפו ולמרות הצורך הברור מאליו במחיצות אלה, התקציב הקיים במשך חמישה חודשים וההבטחות החוזרות ונשנות, הותקנו פחות מ-1,000 מחיצות באוטובוסים, למרות שאושרה התקנה ב-4,500 אוטובוסים. יש להזכיר כי אתר משרד הבריאות דווח אמש (5.10) כי רק בשבועיים האחרונים נרשמו יותר מ-1,130 מקרים שבהם נסע נוסע מאומת בתחבורה הציבורית. בענף מעריכים כי בגל הראשון של הקורונה נדבקו בנגיף כ-10% מהנהגים. אין עדיין נתונים על הגל השני.
חברת דן היא שיאנית התקנות, עם 600 מתוך 900 האוטובוסים שהיא מפעילה, אך שאר החברות נמצאות הרחק מאחור. באגד למשל, המפעילה יותר מ-3,000 אוטובוסים, הותקנו מחיצות רק ב-145 אוטובוסים מהם. 800 נוספות יותקנו, אבל ממש לא בקרוב - רק באוטובוסים חדשים שהזמינה החברה ויגיעו במהלך 2021. בקווים הותקנו רק ב-130 מ-920 אוטובוסים, באפיקים רק ב-40 מתוך 600.
ההתקנה מתנהלת באיטיות, בהתאם לקצב אישור אבי הטיפוס של המחיצות לכל דגם אוטובוסים שבחברות והגעת המימון ממשרד התחבורה. המפעילות גם הופתעו לגלות אחרי שהמשרד הבטיח לממן את ההתקנה, כי הן בעצם נדרשות לשאת בחלק מהעלות. המשרד מממן 4,000 שקל לכל אוטובוס, המתקינות גובות 4,400 שקל.
מארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית נמסר כי: "לא ברור מה קבינט הקורונה עשה עד כה בכל הקשור לתחבורה ציבורית. איך ייתכן שמפרוץ המגיפה ועד היום עדיין לא מיגנו את האוטובוסים ואת הנהגים. יתר על כך, עד היום לא תיקצבו את החברות וחייבו אותן לבצע חיטויים ותיגבורים למען הנוסעים. לצערנו, הרגולציה המאסיבית אשר מנהלת את התחבורה הציבורית בימי הקורונה חייבת להיפסק. הגיע הזמן להתחיל לדאוג לאנשים שמחזיקים את ההגה ולהגן עליהם. מדובר בכדור שלג שחייבים לעצור לפני שיגיע הגל השלישי והגל הרביעי של הקורונה. אדישות מקבלי ההחלטות יכולה להרוג את הנהגים".
במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישרו כי עד כה הותקנו רק 1,000 מחיצות באוטובוסים אך הוסיפו כי ״בניגוד לנטען, תוכנית מחיצות המיגון מתקדמת מאוד ונכון לרגע זה הושלמו הזמנות של כ-50% מכלל המחיצות הנדרשות. התהליך המורכב כלל פתרון בעיות בטיחות והנדסת מוצר שהצריכו מציאת פתרונות יצירתיים לביצוע הפרויקט. יודגש כי בהנחיית שרת התחבורה ניתנה תקינה למפעלים נוספים כדי לאשר את האצת ההתקנה של המחיצות באוטובוסים״.
מה אנחנו חושבים: כך נראה הפער בין הודעות היח"צ של סמוטריץ' ורגב למציאות. משחררים הודעה ותמיד יהיה מי שיפרסם אותה בהעתק והדבק. אבל בשטח נשארים נהגים חסרי הגנה ששוב עשו עליהם סיבוב, וחברות תחבורה ציבורית מבולבלות. והנוסעים? אלה כרגיל משלמים את המחיר.