בקצרה:
  • תחבורה ציבורית מתקדמת בסגנון בני ברק: כן מטרו, אבל בלי להפעיל מכונת חפירה בשבת
  • לשר התחבורה לשעבר, בצלאל סמוטריץ', יש רעיון: לשלב את הרבנות בפרויקט החשוב
  • אנשי מקצוע תוהים: מפעילי ה-TBM סיניים, האם באמת מדובר בשיקולי הלכה?
1 צפייה בגלריה
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
(צילום: נת"ע)
איך פותרים את הבעיה החדשה-ישנה? בבני ברק מאוד מעוניינים לשלב תחנות מטרו (רכבת תת-קרקעית) במארג התחבורה הציבורי המקרטע של העיר הצפופה, אך העירייה דורשים להמנע מחפירה מתחת לעיר בשבתות, מגבלה שעלולה להאריך ולסרבל מהותית את הפרויקט.
סלע המחלוקת העיקרי הוא בקו המטרו M2, אחד משלושה קווים מתוכננים שעתיד להתחיל לפעול בעוד יותר מעשור, יאסוף ויוריד נוסעים מפתח תקווה דרך גבעת שמואל, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, תל אביב ועד חולון. עיון בפרוטוקול ישיבת הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות, מעלה כי בחודש שעבר נקבע כי במקטע שבין צומת הרחובות שדרות ירושלים-אלוף הניצחון ברמת גן הרחובות ז'בוטינסקי ואורי צבי גרינברג בגבעת שמואל, יש שני תוואים חלופיים: האחד בתחום העיר בני ברק והשני בתחום העיר רמת גן הסמוכה.
מה הסיבה לתוואי החלופי בתכנית? מתברר כי בבני ברק מתנגדים לחפירות מנהרות המטרו בשבת, ולכן כדי שלא לעכב את הפקדת הפרויקט בוועדות התכנון כנדרש, יוצגו שתי החלופות. יש להבהיר כי לפי אנשי מקצוע, לא ניתן להפסיק את החפירות השמבוצעות על-ידי מערכת ה-TBM, שכן זו תומכת במקביל גם במנהרה הנחפרת. לכן, הפסקת חפירות בשבתות עלולה להוות סכנת חיים ואינה אפשרית מבחינה טכנית.
בנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) המודעים לבעיה העדיפו לכן להגיש שתי חלופות שהבחירה באחת מהן תתבצע בהמשך, ובכך לא יתעכב הפרויקט. ל-ynet נודע כי אנשי המקצוע מתוסכלים מההתנגדות לחפירות בשבת, שכן ברור לדבריהם שחלופת בני ברק עדיפה, לנוכח הביקוש הרב לתחבורה ציבורית בעיר והתלות בה. נזכיר כי החששות סביב החפירות בשבת אינן תיאורטיות, אלא מבוססות על הבעיות אותן עוררו חפירות הקו האדום שעיריית בני ברק ניסתה להכשיל, עד להתערבות בתי המשפט.
מי שלא מרוצה מההחלטה להפקיד שתי תוכניות הוא ראש עיריית בני ברק הדורש תחנות מטרו בעירו. לצורך כך נשכר משרד יחסי ציבור שהפיק קמפיין תקשורתי נגד ההחלטה, ובשיאו התחפש שחקן שנשכר לטובת הפרויקט לסדרן רכבת ש"מנע" מחרדים לעלות על רכבת ישראל. צעד זה גרר תגובה זועמת - שתוקנה בשלב מאוחר יותר - של שרת התחבורה, מירי רגב, ועורר במקביל ביקורת ציבורית נרחבת, לרבות קריאה של מנכ"ל הרכבת לנקיטת צעדים כנגד העירייה.
ראש עיריית בני ברק, הרב אברהם רובינשטיין, אמר בדיון בועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת היום (ג') כי "מותר לתושבי בני ברק, כמו לאנשי איכות הסביבה, לדרוש דרישות במדינת יהודים. בגלל שאנשים רוצים לשמור על שבת מדלגים עלינו? שהציבור ישמע באוזניים: אנחנו העיר הכי צפופה. 7,000 אוטובוסים ביום נוסעים ברחבי בני ברק אנחנו רוצים רכבת קלה ומטרו. ברעננה ובתל אביב יש לכל אלף נפש 600 כלי רכב בבני ברק מישהו יודע? 100 כלי רכב ל-1,000 תושבים. למי עושים את הרכבת הקלה? כמה תושבים יש בגבעת שמואל? כמה יש ביהוד באור יהודה שיש להם רכבת קלה. ל-210 אלף תושבי בני ברק לא יהיה?", זעם ראש העיריה בדיון.
אלא שמאיר שמרה, מנהל מנהלת המטרו בנת"ע, הבהיר כי הדברים אינם נכונים. "בניגוד לנאמר, המטרו לא ידלג על בני ברק, ישנן שתי חלופות כשאחת עוברת דרך בני ברק, השניה בקו הגבול בין בני ברק לרמת גן. ואין ספק שחלופת בני ברק עדיפה. נעשה הכל ועשינו גם בעבר על-מנת שהתוואי יעבור בתוך בני ברק אבל כשאתה מגיש חלופות, אחד הפרמטרים המכריעים או העיקריים היא יכולת ישימות התכנית", אמר.
"מדובר בפרויקט תת-קרקעי, בניגוד למה שנעשה בירושלים. מבצעים אותו באמצעות מכונות TBM (מכונות מיוחדות לחפירת מנהרות (א"ז) שחייבות לעבוד 24-7 כי מבנה המכונה תומך תוך כדי חפירה בקרקע שמעל ובצדדים. אם עוצרים את המכונה זו סכנה".
אז התערב בדיון שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שמאז מינויה של השרה מירי רגב, מיעט להתבטא בענייני תחבורה. את דבריו פתח בעקיצה למחליפתו כשהסביר את איחורו לדיון: "יש עכשיו שרת תחבורה לא משהו, אז יש פקקים בדרך", אמר. "כנקודת מוצא, מדינת ישראל היהודית לא מחללת שבת, נקודה. יש חריגים שמכריחים ביצוע עבודות מסוימות בשבת כי אי אפשר אחרת, ובזה צריך להיות מנגנון מסודר משולב עם הרבנות הראשית, אנשי מקצוע שמבינים בטכנולוגיה ובהנדסה וערים לחשיבות השבת במדינה היהודית".
סמוטריץ' הוסיף כי "המטרו בשלב מוקדם (עדיין), כך שצריך לשבת ולראות עד כמה שניתן איך לא מחללים שבת, וצריך לעבור פיקוח נפש ברבנות הראשית. מדינה מתקדמת צריכה להניח תשתיות, והיהדות מספיק מפותחת ויש פוסקים עם כתפיים רחבות מספיק כדי לאפשר". לדבריו, על אף שהפסקת עבודות בשבת - אם הדבר אפשרי - תייקר ותאריך את זמן הפרויקט, על המדינה לעשות זאת. "השבת היא חשובה ולכן לא צריכות להיות שתי חלופות", אמר. בדבריו, פנה סמוטריץ' גם לשר הפנים, אריה דרעי (ש"ס), שתחת משרדו חוסה מנהל התכנון ואמר כי גם אם משרד התחבורה יעביר שתי חלופות, במשרד הפנים ניתן לא לאשר אותן.
בסופו של דיון דרשה הוועדה ממנהל התכנון להעביר אליה את פרוטוקול הדיון שבו הוחלט כי בתוואי בני ברק יש בעיה של ישימות ביצועית. ח"כ ארבל ציין כי "הוועדה מבקשת שבכל הנוגע לתכנון, תהיה הלימה לחוק שעות עבודה ומנוחה. עמדת פרנסי עיריית בני ברק לגיטימית ואסור ש-210 אלף תושבים שילמו מחיר על מדיניות לגיטימית. הוועדה דורשת מגורמי התכנון לפעול לקידום החלופה שכוללת את בני ברק, כהמשך להתחייבות זאב ביילסקי בהיותו ראש מטה הדיור".
גורם המקורב לפרויקט ציין בפני ynet כי את המכונה שחופרת 20 מטר מתחת לקרקע מנהלים סינים "גויים גמורים" לדבריו, וכי "צריך לשאול את ראש העיר רובינשטיין על מה בדיוק המהומה? האם באמת מדובר בענייני הלכה? הפסקת המכונה יכולה לסכן את הפועלים מקריסת המנהרה, זה פיקוח נפש".
מה אנחנו חושבים: חפירת מערכת מטרו הוא הפרויקט הענק שנעשה במדינת ישראל. מדובר בפרויקט תחבורתי ולא בפרויקט הלכתי. על המדינה לקדם אותו מהר ככל הניתן כדי לספק מענה ראוי והולם, שפועל כבר מאות שנים במדינות העולם המערבי - גם בשבת אגב - ויכול לשנות את חייהם של מיליוני ישראלים, מכל המגזרים ומכל הקהילות ולפתוח בפניהם הזדמנויות מגורים ותעסוקה שלא יהיו קיימות בלעדיו.