על רקע העומסים הבוקר בתחבורה הציבורית, מפרסם היום (א') מרכז הידע והמחקר הלאומי למצבי חירום סקר על שינוי הרגלים בעקבות החזרה לשגרה בצל נגיף הקורונה. מהסקר שמומן על-ידי משרד המדע והטכנולוגיה ונערך בקרב 1,600 נשאלים, אמרו 49% מהם כי ימשיכו להשתמש בתחבורה הציבורית כפי שהשתמשו בה לפני פרוץ הנגיף, בזמן ש-9% הודיעו כי אף יגבירו את השימוש בה. בסך הכל מעלה הסקר כי הביקוש לתחבורה ציבורית עומד על כ-51% ביחס לשגרה.
3 צפייה בגלריה
עומס בתחנה המרכזית בירושלים
עומס בתחנה המרכזית בירושלים
התחנה המרכזית בירושלים - עומס מתסכל ומסוכן
(צילום: סוף פטישי)
אלא שמול נתוני מרכז המחקר הלאומי ניצבת עמדת משרד התחבורה, הגורסת כי הביקוש נמוך פי כמה. כך למשל, רק לפני שבוע אמרו במשרד התחבורה כי הביקוש לתחבורה ציבורית עומד על 12% בלבד ביחס לשגרה. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', בחר ברשת חברתית כדי לדווח לציבור שנתונים המצויים בידו מצביעים על 30% ביחס לשגרה. בהתחשב בעובדה כי על כל אוטובוס ניתן להסיע רק 20 נוסעים (כשליש מכרגיל), הפעלת כל האוטובוסים שפעלו לפני המשבר ובקצב מואץ כדי לענות על ביקושים גבוהים, עשויה הייתה לענות על הביקוש.
3 צפייה בגלריה
עומס בתחנה המרכזית בירושלים
עומס בתחנה המרכזית בירושלים
ריחוק למניעת קורונה? מחסור באוטובוסים
(צילום: מתניה דגן)
אלא שביקוש מצד למעלה מחצית ממשתמשי התחבורה הציבורית והקפדה על תנאי ההסעה, מייצרים מחסור אדיר באוטובוסים, שהתבטא הבוקר בתחנות אוטובוסים מרכזיות בירושלים, חיפה ועפולה, בהן הצטופפו מאות בני אדם באולמות הנוסעים וברציפים, מבלי שניתן יהיה לשמור על מרחק סביר לצורך מניעת הדבקה.
3 צפייה בגלריה
עומס בתחנה שליד העירייה במודיעין
עומס בתחנה שליד העירייה במודיעין
איפה האוטובוס - מודיעין
במשרד התחבורה טוענים כבר שנים ארוכות כי הם מתאימים את התחבורה הציבורית לביקושים, אלא שמחקרים רבים שפורסמו בעולם המערבי מלמדים כי היצע התחבורה הציבורית הוא זה הקובע את היקף הביקוש. במילים פשוטות, ככל שתחבורה הציבורית תהיה זמינה, אמינה ומהירה יותר, כך יגדל הביקוש לה. בחברת אגד טענו הבוקר כי "ליבנו עם ציבור הנוסעים אשר אינם זוכים לקבלת שירות הולם בשל מצוקת הגבלות המוסעים באוטובוסים", והוסיפו כי "העובדה שאין שירות אוטובוסים בשישי ובמוצאי שבת מגבירה מאוד את הקושי בוויסות הנוסעים בתחבורה הציבורית, בעיקר חיילים ומשרתי כוחות הביטחון".
המחקר נערך על-ידי הפרופסורים דבורה שמואלי ודורון קלינגר מאוניברסיטת חיפה, פרופסור ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית ופרופסור אבי גל מהטכניון, חברי מרכז הידע והמחקר הלאומי למצבי חירום.
פורסם לראשונה: 15:01, 10.05.20