• משרד הבריאות דורש, כמו בסגר הראשון, צמצום ניכר של התחבורה הציבורית
  • במשרד התחבורה צפויים להציג הפעם קו נוקשה ופחות מתפשר
  • סגן השרה אורי מקלב בביטויים חריפים נגד הכוונה
1 צפייה בגלריה
עומסים בסבידור מרכז
עומסים בסבידור מרכז
צמצום תנועת האוטובוסים והרכבות על הפרק
(צילום: יאיר בוכניק)
היום (ב') בשעות הערב מתכנסת צמרת משרד התחבורה להערכת במסגרתה ייבחן אופן תפעול התחבורה הציבורית בזמן הסגר. בישיבה זו תיאלץ צמרת המשרד להתמודד עם דרישות משרד הבריאות, כפי שנודעו ל-ynet: צמצום רשת קווי התחבורה הציבורית ל-30%, הקטנת התפוסה המרבית ברכבת מ-75% ל-50% והפסקת שירות התחבורה הציבורית בכל יום ב-22:00 עד 05:00 בבוקר למחרת, ללא הפעלת קווים בינעירוניים בשישי ובשבת.
יש לציין כי המתווה המועדף על משרד הבריאות מזכיר את מתווה ההפעלה של התחבורה הציבורית בסגר הקודם, אשר גם בו הופסקה תנועת התחבורה הציבורית בשעות הערב וחודשה בבוקר, לא פעלה בסופי השבוע כלל ורשת הקווים קוצצה ל-25%. שינוי מרכזי ועיקרי הוא בהעדר המחלוקת על המשך הפעלת הרכבת, גם אם תוך כדי צמצום פעילותה.
במשרד התחבורה, שבסגר הקודם הסכים עם מרבית דרישות משרד הבריאות, צפוים הפעם להביע עמדה נוקשה יותר ולדרוש הפעלה של יותר קווים ובעיקר אלה המובילים אל מוקדי התעסוקה, לעומת זאת, קווים למוקדי בילוי יצומצמו וחלקם יבוטלו על-פי הערכות המצב. קווי תלמידים וקווים למוסדות ההשכלה הגבוהה יבוטלו ושרת התחבורה, מירי רגב, צפויה להודיע על הורדה של התפוסה המרבית באוטובוסים.
מעט לאחר מינויו, אמר סגן שרת התחבורה אורי מקלב במליאת הכנסת כי "לצערנו הם (משרד הבריאות, א"ז) מסתכלים על התחבורה הציבורית כסוג של ענישה כנגד הציבור, איזה מחסום שעושים לנוסעים. במידה ויש עליה פשוט לוקחים לו את הרגליים ולא נותנים לו להגיע ממקום למקום. משתמשים בתחבורה הציבורית כאזיקים למניעת תנועת הנוסעים. לא מנסים להבין את ההשלכות שיש. (למשל) אנשים שאין להם איך להגיע לעבודה (וממנה) אם לא בתחבורה הציבורית", אמר.
ומה אנחנו חושבים: התחבורה הציבורית היא לא אמצעי לאכיפת סגר אלא כלי חיוני בעבור מי שנסמך עליה ולכן, תחת מגבלות קורונה, חשוב להמשיך את הפעלת האוטובוסים והרכבת ולשמור על יכולתם של אנשים להגיע אל מוקדי התעסוקה, כמו שאר הצרכים החיוניים".